Kilkanaście lat temu klasa SUV nie była tak liczna, jak obecnie, ale duet Hyundai Tucson oraz bliźniacza z technicznego punktu widzenia Kia Sportage miał już istotną konkurencję. Auta musiały walczyć m.in. z Toyotą RAV4, Hondą CR-V czy Nissanem X-Trailem.
Koreańczycy zdecydowali się na niezbyt duże gabaryty auta – mieli już zresztą od paru lat zbliżony technicznie, ale większy model Santa Fe oraz terenówki na ramie. Zaproponowano za to rozsądne ceny i dobre warunki gwarancyjne, np. w Hyundaiu Tucsonie były to 3 lata bez limitu kilometrów.
Hyundai Tucson - średniak - to brzmi… dobrze
Pod wieloma względami Hyundai Tucson to przeciętniak: prowadzi się go znacznie mniej pewnie niż BMW X3, jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to nie powinien nawet stawać w szranki z CR-V II, silniki (również diesle) sporo palą. Ale właśnie ta przeciętność zapewniła autu powodzenie, bo – choć nie wybitne – było całkowicie poprawne i skierowane do szerokiej rzeszy odbiorców.
Dokładnie tak jest też teraz. SUV Hyundaia to świetna propozycja dla kierowców szukających przeciętniaka za rozsądne pieniądze, który da szansę na nienajeżoną problemami jazdę. Oczywiście, SUV w wieku kilkunastu lat nie będzie z pewnością tani w eksploatacji, ale Tucson naprawdę nie wypada źle.
Spore ryzyko wydatków wiąże się z dieslami. Najstarsza 113-konna wersja nie ma dwumasowego koła ani turbiny z regulacją łopatek, co jednak nie znaczy, że nic się w niej nie psuje. Wtryskiwacze, turbina, sprzęgło – auta mają już za sobą sporo kilometrów i trzeba liczyć się z inwestycjami.
Nieco mniej wydatków (za to wyższe) będzie towarzyszyć jeździe dieslem 140- lub 150-konnym. Choćby z racji wieku są one zazwyczaj w lepszym stanie, ale droższe podzespoły psują humor.
To może benzyniak? Najpopularniejszy wariant 2.0/141 KM to pewny wybór, ale czasem pojawiają się problemy: spalanie oleju (może pomóc wymiana uszczelniaczy zaworowych) i błędy elektroniczne – nie brakuje użytkowników, którzy przez świecącą się kontrolkę silnika przeszli całą procedurę diagnostyczną i wymienili sondy lambda oraz wiele innych czujników. Sytuację nieco komplikuje to, że większość egzemplarzy ma instalację LPG.
Pozytywnie ocenimy zabezpieczenie antykorozyjne, zazwyczaj problemy ograniczają się do tylnej klapy oraz elementów w podwoziu. Niektórzy walczą z niewłaściwym działaniem klimatyzacji, inni – ze zużytymi łożyskami w kołach czy koniecznością przedwczesnej wymiany sprzęgła (terkotanie!).
Hyundai Tucson I - ceny części:
Filtr oleju | od 28 zł |
Filtr powietrza | od 48 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 380 zł |
Zestaw rozrządu (pasek, napinacz, pompa cieczy chłodzącej) | od 640 zł |
Amortyzatory (przód) | od 520 zł |
Błotnik | od 150 zł |
Reflektor | od 480 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Hyundaia Tucsona 2.0 CRDi/140 KM z 2007 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry |
Hyundai Tucson I - serwis:
Olej silnikowy* | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 45 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km (w dieslu co 30 tys. km) |
Płyn hamulcowy | kontrola co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 45 tys. km (w dieslu co 30 tys. km) |
Świece zapłonowe | co 40 tys. km (platynowe co 100 tys. km, irydowe co 160 tys. km) |
Olej w skrzyni automatycznej | co 90 tys. km |
Napęd rozrządu**** | co 90 tys. km (w dieslu co 120 tys. km) |
*okresy przeglądowe dla wszystkich wersji silnikowych, wymiana oleju i przegląd nie rzadziej niż co rok |
Hyundai Tucson I - dane techniczne:
Wersja | 2.0i | 2.0 CRDi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1975 | 1991 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 141/6000 | 140/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 184/4500 | 305/1800-2500 |
Skrzynia biegów | man. 5/aut. 4 | man. 6/aut. 4 |
Napęd | przedni lub 4x4 | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1628/512 | od 1685/575 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4325/1795/1730 | |
Rozstaw osi (mm) | 2630 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 12 |
Prędkość maks. (km/h) | 174 | 177 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,6/6,8/8,2 | 8,9/6,2/7,1 |
Naszym zdaniem: Hyundaia można polecić
Samochód jest jedną z ciekawszych propozycji w klasie SUV. W cenie do 20 tys. zł można nabyć auto w całkiem przyzwoitym stanie technicznym. Jeśli jednak szukacie obszernego wnętrza, luksusowego wyposażenia, dobrych osiągów czy wyrafinowanego prowadzenia – to zły adres.
Galeria zdjęć
Tucson jest przeciętniakiem w wielu dziedzinach, ale nie oznacza to niczego złego. Samochód akceptowalnie spisuje się na szosie, daje sobie radę na szutrowych drogach. Ale zawsze można powiedzieć, że BMW prowadzi się bardziej precyzyjnie, a Grand Vitarą w terenie jeździ się o wiele przyjemniej.
Dość ciekawa stylistyka, ale jakość tworzyw tylko przeciętna. Jasne kolory po kilku czy kilkunastu latach nie zawsze prezentują się dobrze.
Nie wszystkie auta mają oczywiście jasną tapicerkę. Fotele są poprawne. Przeciętna przestrzeń z tyłu - Tucson nie jest duży. Regulacja pochylenia oparcia kanapy.
Średnio tylko co drugi Tucson ma napęd obu osi. Międzyosiowe sprzęgło, odpowiadające za dołączanie tyłu, można blokować. Stabilizacja toru jazdy ESP była dostępna tylko w najbogatszych wariantach wyposażeniowych.
Nieregularne boki bagażnika. Sztywne oparcie kanapy i podłoga. Nieduża pojemność: 325 l.
Diesle z filtrem DPF Nowsze Tucsony (odmiany CRDi 140- i 150-konne) występują z filtrem cząstek stałych. Z czasem się one zapychają, wadliwie działają też czujniki. Przeguby i ABS Uszkodzeniu ulegają osłony przegubów, same przeguby oraz pierścienie ABS-u. Nie zawsze można wymienić sam przegub, czasem trzeba całą półoś.
Wał napędowy Powstaje luz na krzyżakach (515 zł) lub na podporze wału (588 zł), wał z początku produkcji jest nierozbieralny (za 5600 zł; rozwiązanie: używany). Uszkodzona miska olejowa Pęknięcie miski olejowej to oczywiście wina użytkownika, ale w aucie tego typu zdarza się dość często. Używana miska kosztuje do 150 zł.
Zawieszenie Jako pierwsze zużywają się tanie łączniki stabilizatorów, czasem trzeba wymienić pojedyncze elementy gumowe podwozia. Układ hamulcowy Skrzywienie tarcz to dość typowa usterka. Dobre zamienniki kosztują od około 400 zł (para) na przednią oś, na tylną są nieco tańsze.
Tucson zasłużył na 4 gwiazdki. Brak poważniejszych zagrożeń dla kierowcy i pasażerów.
Hyundai Tucson I - to nam się podoba: atrakcyjny stosunek ceny do wieku, przyzwoita trwałość mechaniki i odporność na korozję, spory wybór aut i części zamiennych. Hyundai Tucson I - to nam się nie podoba: ograniczona przestrzeń (szczególnie w bagażniku), przeciętne dynamika i spalanie, słabe zdolności terenowe, możliwe kosztowne usterki. Ocena: 4
Nissan X-Trail I (2001-07) Typowy lekki SUV. Uwagę zwracają wskaźniki na środku deski, niezły japoński diesel 2.2. Cena: od 12 500 zł.
Toyota RAV4 II (2000-06) Wersja 3d (ciasna) lub 5d (rodzinna), kosztowne usterki diesla 2.0. Cena: od 14 500 zł.