Kilkanaście lat temu klasa SUV nie była tak liczna, jak obecnie, ale duet Hyundai Tucson oraz bliźniacza z technicznego punktu widzenia Kia Sportage miał już istotną konkurencję. Auta musiały walczyć m.in. z Toyotą RAV4, Hondą CR-V czy Nissanem X-Trailem.
Koreańczycy zdecydowali się na niezbyt duże gabaryty auta – mieli już zresztą od paru lat zbliżony technicznie, ale większy model Santa Fe oraz terenówki na ramie. Zaproponowano za to rozsądne ceny i dobre warunki gwarancyjne, np. w Hyundaiu Tucsonie były to 3 lata bez limitu kilometrów.
Hyundai Tucson - średniak - to brzmi… dobrze
Pod wieloma względami Hyundai Tucson to przeciętniak: prowadzi się go znacznie mniej pewnie niż BMW X3, jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to nie powinien nawet stawać w szranki z CR-V II, silniki (również diesle) sporo palą. Ale właśnie ta przeciętność zapewniła autu powodzenie, bo – choć nie wybitne – było całkowicie poprawne i skierowane do szerokiej rzeszy odbiorców.
Dokładnie tak jest też teraz. SUV Hyundaia to świetna propozycja dla kierowców szukających przeciętniaka za rozsądne pieniądze, który da szansę na nienajeżoną problemami jazdę. Oczywiście, SUV w wieku kilkunastu lat nie będzie z pewnością tani w eksploatacji, ale Tucson naprawdę nie wypada źle.
Spore ryzyko wydatków wiąże się z dieslami. Najstarsza 113-konna wersja nie ma dwumasowego koła ani turbiny z regulacją łopatek, co jednak nie znaczy, że nic się w niej nie psuje. Wtryskiwacze, turbina, sprzęgło – auta mają już za sobą sporo kilometrów i trzeba liczyć się z inwestycjami.
Nieco mniej wydatków (za to wyższe) będzie towarzyszyć jeździe dieslem 140- lub 150-konnym. Choćby z racji wieku są one zazwyczaj w lepszym stanie, ale droższe podzespoły psują humor.
To może benzyniak? Najpopularniejszy wariant 2.0/141 KM to pewny wybór, ale czasem pojawiają się problemy: spalanie oleju (może pomóc wymiana uszczelniaczy zaworowych) i błędy elektroniczne – nie brakuje użytkowników, którzy przez świecącą się kontrolkę silnika przeszli całą procedurę diagnostyczną i wymienili sondy lambda oraz wiele innych czujników. Sytuację nieco komplikuje to, że większość egzemplarzy ma instalację LPG.
Pozytywnie ocenimy zabezpieczenie antykorozyjne, zazwyczaj problemy ograniczają się do tylnej klapy oraz elementów w podwoziu. Niektórzy walczą z niewłaściwym działaniem klimatyzacji, inni – ze zużytymi łożyskami w kołach czy koniecznością przedwczesnej wymiany sprzęgła (terkotanie!).
Hyundai Tucson I - ceny części:
Filtr oleju | od 28 zł |
Filtr powietrza | od 48 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 380 zł |
Zestaw rozrządu (pasek, napinacz, pompa cieczy chłodzącej) | od 640 zł |
Amortyzatory (przód) | od 520 zł |
Błotnik | od 150 zł |
Reflektor | od 480 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Hyundaia Tucsona 2.0 CRDi/140 KM z 2007 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry |
Hyundai Tucson I - serwis:
Olej silnikowy* | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 45 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km (w dieslu co 30 tys. km) |
Płyn hamulcowy | kontrola co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 45 tys. km (w dieslu co 30 tys. km) |
Świece zapłonowe | co 40 tys. km (platynowe co 100 tys. km, irydowe co 160 tys. km) |
Olej w skrzyni automatycznej | co 90 tys. km |
Napęd rozrządu**** | co 90 tys. km (w dieslu co 120 tys. km) |
*okresy przeglądowe dla wszystkich wersji silnikowych, wymiana oleju i przegląd nie rzadziej niż co rok |
Hyundai Tucson I - dane techniczne:
Wersja | 2.0i | 2.0 CRDi |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1975 | 1991 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 141/6000 | 140/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 184/4500 | 305/1800-2500 |
Skrzynia biegów | man. 5/aut. 4 | man. 6/aut. 4 |
Napęd | przedni lub 4x4 | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1628/512 | od 1685/575 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4325/1795/1730 | |
Rozstaw osi (mm) | 2630 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 12 |
Prędkość maks. (km/h) | 174 | 177 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,6/6,8/8,2 | 8,9/6,2/7,1 |
Naszym zdaniem: Hyundaia można polecić
Samochód jest jedną z ciekawszych propozycji w klasie SUV. W cenie do 20 tys. zł można nabyć auto w całkiem przyzwoitym stanie technicznym. Jeśli jednak szukacie obszernego wnętrza, luksusowego wyposażenia, dobrych osiągów czy wyrafinowanego prowadzenia – to zły adres.