Auto Świat Używane Co warto kupić Mazda 6 II - czy jest to naprawdę niezawodny samochód?

Mazda 6 II - czy jest to naprawdę niezawodny samochód?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Mazda 6? Większość nabywców jako główne czynniki przemawiające za jej zakupem wskaże wysoką jakość i niezawodność. Ale czy są to podstawowe atuty „szóstki” z lat 2007-13 i czy dotyczą wszystkich wersji auta?

Mazda 6 II - czy jest to naprawdę niezawodny samochód?
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / Archiwum
Mazda 6 II - czy jest to naprawdę niezawodny samochód?

Od auta klasy średniej nabywcy zazwyczaj wymagają wyrazistego charakteru – ciekawej stylistyki, dobrych osiągów, komfortu. Oczywiście, niezawodność to również bardzo pożądana cecha. Mazdy reprezentujące ten segment przez wiele lat uchodziły za dobrze wykonane i niezawodne, ale trochę bez polotu. Już pierwsza generacja modelu 6 mogła się podobać, ale druga, którą teraz się zajmujemy, zyskała charakterystyczny, dynamiczny wygląd. Mazda postanowiła też zadbać o dobre prowadzenie. Oczywiście, wszystko to miało odbyć się bez utraty jakości.

Mazda 6 - trzy dynamiczne nadwozia

Żeby zadowolić kierowców o różnych preferencjach, zdecydowano się na trzy wersje nadwoziowe: 5-drzwiową, sedan oraz kombi. Wszystkie ciekawie wyglądają, ale różnią się w oczywisty sposób funkcjonalnością. Dla wielu dobrym wyborem będzie kombi. Poza większą użytecznością przestrzeni ładunkowej taką propozycję docenią osoby podróżujące na tylnej kanapie – przewidziano tam więcej miejsca nad głowami (według naszych pomiarów to 965 mm zamiast 915 mm).

Do niewątpliwych zalet karoserii zaliczymy liczne funkcjonalne rozwiązania. Oparcia kanapy można złożyć wygodnie od strony bagażnika – wystarczy jedno pociągnięcie dźwigni. Mazda podkreślała wysoką (nawet najlepszą w swojej historii) jakość wykończenia. Potwierdzamy to jednak tylko częściowo – rzeczywiście, bardzo starannie zmontowano poszczególne elementy, ale jakość plastiku jest tylko dobra. Kto spodziewa się standardu premium, może poczuć się zawiedziony. Poza tym w kilku miejscach (np. na kierownicy) zastosowano zbyt małe przyciski, utrudniające obsługę. Przełączników mogłoby być trochę mniej (szczególnie w bogatszych wersjach).

Fotele zapewniają dobre podparcie na zakrętach i dostałyby świetną ocenę, gdyby zapewniono im nieco dłuższe siedziska. Kolejna sprawa to wyposażenie. Nie w każdej „szóstce” jest bardzo bogate. Polski standard z początków sprzedaży (oficjalnie firma powróciła na polski rynek w połowie 2008 roku) obejmował: 6 poduszek, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, audio z MP3, ale klimatyzacja w niektórych autach była manualna, a felgi – stalowe. Najlepsze wersje (nazwane Exclusive Plus) miały biksenony, skórzaną tapicerkę i audio Bose.

Mazda 6 - gdyby nie ta rdza...

Dobre spasowanie wnętrza to nie wszystko. Nie jest tajemnicą, że Mazdy były słabo zabezpieczane przed korozją. Czy dotyczy to również tej „szóstki”? Niestety, w dużej mierze problem jest wciąż aktualny, choć w mniejszym stopniu niż w poprzedniej generacji „szóstki”. W pierwszej kolejności rdzawych plam trzeba szukać na nadkolach, ale korodują też blachy od spodu samochodu, elementy zawieszenia i różne inne miejsca.

Najgorzej, gdy auto ma niedbale wykonane świeże zabezpieczenie antykorozyjne – trudno wtedy ocenić, co kryje się pod czarną mazią. Lepiej, gdy na fabrycznej blasze widać tylko niewielkie wżery – warto kupić takie auto i zafundować mu porządne zabezpieczenie. Tyle że nie takie za 500 zł – dobre specyfiki do czyszczenia i zabezpieczenia kosztują więcej.

Inne problemy nadwozia, znacznie mniej ważne, to woda przeciekająca do wnętrza w okolicy relingów dachowych (potrzebny dobry monter, koszty niewielkie). Znanym kłopotem są również zacinające się zamki tylnej klapy w kombi oraz zaparowane tylne lampy i reflektory (można próbować uszczelnienia). We wnętrzu nie ma zbyt wielu mankamentów, choć zdarza się, że nieprzyjemnie skrzypi fotel kierowcy. Ogólnie jednak nadwozie – jeśli nie jest jeszcze zbyt mocno skorodowane – oceniamy bardzo wysoko, jako przestronne i trwałe.

Mazda 6 - mały wybór silników

W porównaniu z niektórymi europejskimi konkurentami ofertę silnikową Mazdy można uznać za skromną, choć wystarczającą. Otwiera ją benzynowa jednostka 1.8, która jest dobra, ale tylko jako podstawowy motor. Świetnym rozwiązaniem okazuje się benzyniak 2.0 – niemal zachwyca kulturą pracy, zachowuje się cicho, ma niezłe dynamikę („setka” w teście w 9,7 s) i elastyczność (60-100 km/h na 4. biegu w 9,9 s) – słabnie dopiero na 6. przełożeniu. Średnie spalanie to 8,8 l/100 km, co – jak na oferowane warunki – trzeba uznać za akceptowalną, choć nierewelacyjną wartość.

W 2010 r. w ofercie pojawiła się nieco mocniejsza dwulitrówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Są jeszcze dwie większe jednostki – rzędowa „czwórka” 2.5 to propozycja dla bardziej wymagających, ale polepszenie osiągów nie postępuje tak szybko, jak wzrost spalania. Z kolei motor V6 oferowano tylko w wersji amerykańskiej – praktycznie nie występuje na rynku.

W ofercie Mazdy nie brakuje też diesli. Stosowano dwie konstrukcje. Początkowo była to 140-konna dwulitrówka. Zapewnia przyzwoitą dynamikę (0-100 km/h w 10,6 s) i spala ok. 7 l/100 km. Dynamiczna jazda wymaga jednak częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, na szczęście operowanie lewarkiem jest przyjemne. Większym zmartwieniem okazuje się hałas (dokuczliwy już od 100 km/h), a największym – awaryjność motoru (sporo poważnych usterek – patrz ramka poniżej).

W końcu 2008 r. pokazano całkowicie nową konstrukcję 2.2. Mimo znacznie bardziej rozwiniętej techniki silnik wydaje się mniej kłopotliwy. W najmocniejszym wariancie okazuje się nadzwyczaj dynamiczny i przyjemny, 100 km/h można osiągnąć w 8,6 s. Zużycie paliwa? Praktycznie takie samo, jak w 2.0.

Mazda 6 - podwozie

Może nieco dziwić dość sztywne dostrojenie podwozia. Zawieszenie potrafi nieprzyjemnie hałasować i wstrząsnąć nadwoziem nawet na dość równej nawierzchni. Elektryczne wspomaganie kierownicy odbiera też trochę czucia w układzie. Jazda na dłuższej trasie może być zatem uciążliwa. Miłośnikom komfortu polecamy zakup wersji poliftingowej, w której wiele elementów podwozia zmieniono właśnie pod tym kątem.

Mazda 6 - typowe usterki

Pod względem mechanicznym to solidne auto – benzyniaki nie sprawiają kłopotów, trwałe okazuje się zawieszenie. We wnętrzu zdarzają się uszkodzenia, np. radia, ale mają raczej przypadkowy charakter.

1. Korozja – znany problem, w tej generacji jeszcze daje się we znaki! Nie brakuje egzemplarzy, w których purchle są widoczne z zewnątrz na lakierze, ale oględzin wymaga też podwozie! Kolejne zagrożone elementy to zawieszenie i ramy pomocnicze.

2. Dwulitrowy diesel – może być drogo, szczególnie gdy z powodu przedmuchów pod wtryskiwaczami dojdzie do niedrożności smoka olejowego. Jeśli nie zostanie to w porę naprawione (koszt w ASO: około 1800 zł), skutkuje zatarciem jednostki napędowej. Pierwsze objawy to zwiększone zużycie oleju.

3. Filtr DPF – świecąca kontrolka nie zawsze oznacza problem, czasem serwisy nie kasują tego w trakcie wymiany oleju. Wypalenie serwisowe kosztuje około 350 zł. W silnik wyraźnie przybywa oleju.

4. Diesel 2.2 – zdarzają się przypadki rozciągnięcia łańcucha, ale wiele felernych egzemplarzy przeszło naprawy w ramach gwarancji (po tym okresie Mazda też czasem partycypowała w kosztach). Uszkodzenie diagnozuje elektronika i podaje błąd kąta ustawienia rozrządu. Koszt wymiany łańcucha w ASO sięga ponad 3000 zł.

Mazda 6 - to nam się podoba

Przyzwoita trwałość mechaniczna (poza dieslem 2.0), świetnie wykorzystana przestrzeń w nadwoziu, niezłe zachowanie na drodze, dobre osiągi większości silników.

Mazda 6 - to nam się nie podoba

Zdecydowanie za duża podatność nadwozia na korozję, sporo usterek diesla 2.0, ograniczony komfort jazdy (sztywne podwozie), krótkie siedziska.

Mazda 6 - nasza opinia

Jeśli liczycie na wzorową niezawodność Mazdy, to z pewnością omijajcie dwulitrowego diesla. W pozostałych sporym problemem jest korozja, ale stan auta można dość dokładnie ocenić podczas oględzin przed zakupem. Zaskoczyć może dość sztywne podwozie, nadwozie – pojemne i wygodne.

Mazda 6 - eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjnebenzynowe*diesle*
Olej silnikowy4,3 l, 5W-304,7 l, 5W-30
Olej w skrzyni manualnej2,85 l, 75W/802,4-2,5 l, 75W/80
Układ chłodzenia7,5 l (na bazie glikolu)9,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 1,0 l, DOT 3/4ok. 1,0 l, DOT 3/4
Napęd rozrządułańcuchłańcuch
Interwały międzyprzeglądowe**
Olej silnikowyco 20 tys. km lub co rokco 20 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowyco 40 tys. km lub co 2 lataco 40 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub co 3 lataco 60 tys. km lub co 3 lata
Płyn hamulcowyco 40 tys. km lub co 2 lataco 40 tys. km lub co 2 lata
Napęd rozrządubez okresowej wymianybez okresowej wymiany

*dane dla wersji benzynowej 2.0/147 KM oraz diesla 2.2 MZR-CD/163 KM; **przeglądy podstawowe co 20 tys. km lub co rok, terminowa wymiana napędu rozrządu tylko w dieslu 2.0 – co 120 tys. km

Mazda 6 - ceny części

Ceny zamienników (zł)benzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 30/45od 20/45
Klocki/tarcze hamulcowe od 170/455od 170/455
Amortyzatory przednie/tylne (szt.)od 440/370od 440/370
Sprzęgło (kpl. z łożyskiem + koło dwumasowe)od 800 (koło klasyczne)od 1080+3970
Reflektor/błotnikod 590/300od 590/300

*dane dla wersji benzynowej 2.0/147 KM oraz diesla 2.2 MZR-CD/163 KM;

Mazda 6 - dane techniczne silników benzynowych

1.82.02.0 DISI2.5
Lata2007-132007-102010-132007-13
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)1798199919982488
Moc maks. (KM) przy obr./min120/5500147/6500155/6200170/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min165/4300185/4000189/4500225/4000
Skrzynia biegów5M6M, 5A6M, 5A6M
Prędkość maksymalna (km/h)198214211220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,69,910,48,0
Spalanie (wg EU; l/100 km)9,6/5,3/6,99,8/5,4/7,09,6/5,3/6,911,1/6,3/8,1

Mazda 6 - dane techniczne silników wysokoprężnych

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

2.0 CD2.2 CD2.2 CD2.2 CD2.2 CD2.2 CD
Lata2007-112008-102010-132008-132010-132008-10
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199821842184218421842184
Moc maks. (KM) przy obr./min140/3500125/3500129/3500163/3500180/3500185/3500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min330/2000310/1800-2600310/1800-2600360/1800-3000400/1800-3000400/1800-3000
Skrzynia biegów6M6M6M6M6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)204195195212218218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,510,910,99,28,78,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,7/5,0/5,67,0/4,7/5,56,6/4,4/5,27,0/4,7/5,56,9/4,5/5,47,1/4,7/5,6
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków