Dziś już mało kto pamięta, ale gdy w 2000 r. zaprezentowano Lagunę 2. generacji, po prostu piano z zachwytu. Atrakcyjny design nadwozia, ciekawy projekt wnętrza, dobre walory użytkowe, dużo elektronicznych gadżetów i nowoczesne silniki z turbodieslem 1.9 dCi na czele!
Zamontowany w Lagunie II silnik 1.9 dCi wyposażony we wtrysk common rail, świetnie łączył wysoką kulturę pracy i niskie spalanie, zapewniał przy tym niezłe osiągi. Nikogo nie powinno więc dziwić, że Laguna II 1.9 dCi była wówczas chętnie kupowana, co obecnie przekłada się na dużą podaż na rynku wtórnym.
Co więcej, ceny wywoławcze używanej Lguny II są atrakcyjne, bo egzemplarze z początku produkcji z przebiegiem 200-250 tys. km (deklarowany!) kosztują 5000-6000 zł! Okazja? Nie do końca. Owszem, jeśli wszystko działa jak należy, relacja ceny do walorów użytkowych, komfortu jazdy i spalania jest bardzo atrakcyjna. Jeżeli jednak wystąpią poważne awarie, czar płynący z użytkowania modelu szybko pryśnie.
A niestety, Laguna II 1.9 dCi potrafi niemiło zaskoczyć. Już w pierwszych latach produkcji szybko stało się jasne, że Francuzi wypuścili na rynek niedopracowany motor. Najpierw problemy z turbinami (w najgorszym razie dochodziło do zaciągnięcia oleju przez turbo i... rozbieganie silnika), nieco później z układem wtryskowym (przypadki niedomagań już po 50-70 tys. km), a po pokonaniu 100-150 tys. km często zdarzało się obrócenie panewek korbowych.
Kłopoty występowały w wersjach wyprodukowanych do 2005 r. – szczególnie 107 i 120 KM. 7-8 lat temu naprawa się opłacała – wartość Laguny z dieslem była znacznie wyższa niż obecnie. Dziś auta sprzed modernizacji są tak tanie i mają na tyle duże przebiegi, że np. w przypadku kłopotów z panewkami mechanicy sugerują zakup używanego silnika (z gwarancją rozruchową) – argumentują to ryzykiem bardzo rozległych problemów i kosztów napraw, dochodzących do ponad 3000 zł.
Cena uzywanego silnika 1.9 dCi to 1500-2000 zł, ale musicie pamiętać, że nigdy nie wiadomo, w jakim stanie jest taki silnik i jak długo będzie bezproblemowo pracować. Teraz dobre wiadomości: przy okazji liftingu (2005 r.) wiele problemów wyeliminowano i np. 130-konna wersja jest powszechnie polecana przez mechaników.
Jeśli chodzi o inne niedomagania Renault Laguny II 1.9 dCi, to radzimy sprawdzić: działanie elektroniki (zanikające piksele wyświetlaczy klimatyzacji czy szwankujące czytniki kart) oraz stan zawieszenia (na szczęście sworznie przednich wahaczy są wymienne) i układu kierowniczego (przeciętna trwałość końcówek).
Generalnie Renault Lagun II z dieslem 1.9 dCi jest tanim autem, bo większość właścicieli robi wiele, żeby się pozbyć kłopotu. Pociesza dobra dostępność zamienników i ich atrakcyjne ceny. Diesel 1.9 dCi to jeden z łatwiejszych i tańszych w naprawie nowoczesnych ropniaków. Dlatego zadbana Laguna II 1.9 dCi z końca produkcji wcale nie musi być „dzieckiem specjalnej troski”, a tak ten model jest często określany przez swych przeciwników.
Renault Laguna II 1.9 DCi - to się psuje
Podczas oględzin przede wszystkim skontroluj silnik! Owszem, wiele napraw da się przeprowadzić tanim kosztem, ale są takie awarie, jak np. obrócone panewki, których usunięcie wiąże się ze sporymi wydatkami. Niepokojące odgłosy powinny więc wzmóc waszą czujność. Niedomagają też: zawór EGR, układ wtryskowy, dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarka. Poza tym psuje się elektronika (np. szwankują karty dostępu do auta i wariują czujniki ciśnienia w oponach (jeśli występują). Dyskusyjna jest też trwałość podwozia (szczególnie zawieszenia przedniej osi), a także układu kierowniczego.