- Zbadano stan techniczny 15 mln samochodów z przebiegiem do 200 tys. km
- Badanie DEKRA bierze pod uwagę rzeczywiste usterki samochodów
- Najlepsze ze wszystkich klas po raz kolejny jest Audi A6
Niemieckie stowarzyszenie DEKRA przebadało 15 mln samochodów w ramach okresowych badań technicznych. Dzięki zebraniu danych dotyczących wyników przeglądów z dwóch poprzednich lat można było stworzyć ranking najbardziej niezawodnych samochodów używanych.
W swoim raporcie na temat samochodów używanych specjaliści z firmy DEKRA po raz kolejny przeanalizowali usterki stwierdzone podczas około 15 mln okresowych badań technicznych w okresie dwóch lat, dzieląc samochody również pod kątem przebiegu - 0-50 tys. km, 50-100 tys. km, 100-150 tys. km, 150-200 tys. km oraz po raz pierwszy ponad 200 tys. km.
Co ważne, DEKRA bierze pod uwagę wyłącznie wady samochodów używanych wynikające z ich wytrzymałości, a wpływające na awaryjność, jak choćby korozja poszczególnych elementów. Nie uwzględniono usterek, za które odpowiada właściciel, np. zbyt niskiego bieżnika opon czy zużytych piór wycieraczek.
W tegorocznym raporcie wyniki obejmują aż 522 modele, a to niemal trzykrotnie więcej niż jeszcze cztery lata temu. W zestawieniu pokazano jednak tylko te auta, których co najmniej 1000 egzemplarzy trafiło na badania.
Dla lepszego porównania poszczególnych modeli, przy każdym samochodzie podawana jest liczba, będąca współczynnikiem usterkowości (DMI). Jest on stosunkiem samochodów bez odnotowanych usterek do wszystkich przebadanych aut. Im auto mniej awaryjne, tym wyższy współczynnik. Ideałem jest 100 proc.
Przy obliczaniu DMI brany jest pod uwagę udział pojazdów zarówno bez istotnych usterek, jak i z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie przebadanych egzemplarzy określonego modelu. Dla każdego modelu w określonej klasie pojazdów wynik jest następnie porównywany z wartością średnią obliczoną dla tej klasy.
Zanim przejdziemy do prezentacji zwycięzców - najlepszych modeli w każdym segmencie rynku - przedstawiamy trzy auta, które zdobyły najwięcej punktów w całym badaniu, niezależnie od przebiegu.
Tytuł "Najlepszy ze wszystkich klas" przypadł w tej edycji Audi A6 - ten model zwyciężał również rok i dwa lata temu. W przypadku Audi A6 wskaźnik DMI wynosi 94,6. Na kolejnych miejscach znalazły się Mercedes-Benz klasy E (DMI 92,4) oraz Mercedes-Benz klasy B (DMI 91,4).
Poniżej prezentujemy modele aut z segmentu kompaktów, które uzyskały najlepsze wyniki w kategorii samochodów z przebiegiem 150-200 tys. km.
Bez istotnych usterek: 60,8 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 14,5 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 24,7 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 60,9 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 12,5 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 26,6 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 62,5 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 12,8 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 24,7 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 62,5 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 13,5 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 24,1 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 63,5 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 16,1 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 20,5 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 65,5 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 12,3 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 22,2 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 66,6 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 13,2 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 20,2 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 71,2 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 12,6 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 16,2 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 73,1 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 9,7 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 17,2 proc. (średnia: 27,1 proc.)
Bez istotnych usterek: 74,5 proc. (średnia: 57,2 proc.)
Drobne usterki: 8,8 proc. (średnia: 15,6 proc.)
Poważne usterki: 16,6 proc. (średnia: 27,1 proc.)