• Opisywaną generację Volvo V40 produkowano w latach 2012-19, było dostępne z silnikami od 1,5 do 2,5 l
  • To dość kosztowny kompakt, na najtańsze egzemplarze potrzeba blisko 30 tys. zł
  • Dla wielu kierowców V40 okaże się dobrym rozwiązaniem – jest wygodne i eleganckie, zapewnia dużo przyjemności z jazdy

Do kompaktowego modelu Volvo nie miało ostatnio serca. Pierwsza generacja S40 i V40 (czyli sedan i kombi) powstawała we współpracy z Mitsubishi i długo walczono z usterkami. W przypadku drugiej (pokrewnej technicznie z Fordami) zmieniono nazewnictwo: hatchback nosił miano C30, sedan S40, zaś kombi – V50. W kolejnej (opisywanej) generacji modelu zostało jedno nadwozie – skrzyżowanie kombi i liftbacka – z nazwą „V40”. Żeby więc trzymać się nazewnictwa, opisujemy tu drugą generację V40. Jednak licząc z C30/S40/V50 – trzecią i chyba ta nomenklatura jest bardziej poprawna. Co ciekawe, mimo całkiem dobrej sprzedaży Volvo trochę nieoczekiwanie zakończyło produkcję tego modelu i pozostawiło go bez następcy.

Volvo V40 – trochę Forda, trochę szwedzkiej techniki

Być może powód do zaniechania kontynuacji modelu dał obecny właściciel marki – od 2010 r. jest nim chiński koncern Geely. Nie ma jednak obawy o jakość, po prostu zabrakło dawcy płyty podłogowej (z europejskich marek). Poza tym Volvo skupia się teraz na SUV-ach i modelach wyższych klas.

Mimo że w 2012 r. firma była już pod skrzydłami Chińczyków, konstrukcja Volvo V40 bazuje jeszcze na podzespołach Forda (proces konstrukcji zaczyna się wcześniej). Przeważają zalety takiego rozwiązania – w salonach można było zachować rozsądny poziom cen, dla użytkowników aut używanych ważniejsza jest współzamienność wielu części z popularniejszym Focusem, np. zawieszenia. Poza tym samochód prowadzi się całkowicie poprawnie.

Są też i minusy. Początkowo zastosowano benzynowe silniki Forda 1.6 (seria EcoBoost). Nie jest to najszczęśliwsza jednostka, chociaż zapytany o nią Rafał Lech z warszawskiego serwisu VCentrum, specjalizującego się w markach premium, odpowiedział: Jednostki mają kłopoty z hałasującym rozrządem oraz z osprzętem, ale nie odnotowaliśmy przypadków poważnego uszkodzenia silnika, np. pęknięcia kadłuba. Być może to efekt akcji naprawczej Volvo w 2016 r. – dotyczyła układu chłodzenia. Nasz rozmówca chwali za to diesle 1.6: To bardzo dobre, trwałe i oszczędne jednostki.

Początkowo obok silników 1.6 stosowano też volvowskie R5 – 2.0 (diesle i benzynowe) oraz benzynowe 2.5. To również niezłe silniki, choć obsługę lepiej powierzyć fachowcom znającym się na marce. Miejsca nie ma wiele i wymiana pompy cieczy chłodzącej (przy okazji zakładania nowego rozrządu) wymaga nieco ekwilibrystyki (ale jest możliwa). W 2015 r. do szerokiego zastosowania weszły silniki 2.0 R4 (również benzynowe i diesle). W ich przypadku należy zwrócić uwagę na układ dolotowy – radzimy zacząć od sprawdzenia, czy auto znajduje się na liście producenta kwalifikującej do bezpłatnej naprawy. Trzeba zmodernizować układ chłodzenia spalin, które doprowadzają do przegrzania zaworów EGR. Volvo straszy pożarem. Naprawa poza ASO oznacza wydatek około 3000 zł.

Volvo V40 – którą skrzynię warto polecić?

Manualne przekładnie nie sprawiają w Volvo V40 kłopotów, ale w takim aucie bardzo cenione są automatyczne. Z motorami 1.6 jest łączony dwusprzęgłowy Powershift. Poza niezbyt szybką pracą zużywają się w nim elementy, a naprawa nie będzie tania. Znacznie wyżej Rafał Lech z VCentrum stawia klasyczne przekładnie automatyczne – zarówno te 6-, jak i 8-biegowe: W przypadku „automatów” ważna jest (choć niewymagana przez producenta!) regularna wymiana oleju, nawet co 60 tys. km. Zdarza się, że na starym oleju skrzynia już po około 100 tys. km zaczyna szarpać. Pomóc może aktualizacja oprogramowania, ale nie zawsze. Ostatnia deska ratunku przed remontem to wymiana oleju, ale zdarzało się, że wtedy skrzynia działała jeszcze gorzej.

Istotna jest też ogólnie wysoka trwałość innych podzespołów. Korozja? Nie ma problemu, podobnie jak z przedwczesnym zużyciem podwozia czy z instalacją elektryczną (również ze sterowaniem wentylacją na elektronicznej konsoli centralnej). Samochód w pełni zasługuje na miano premium, pod względem niezawodności prezentuje nawet wyższy poziom niż większe, droższe modele Volvo. Poza wymienionymi akcjami (EGR i układ chłodzenia EcoBoost) Volvo wezwało też niewielką grupę użytkowników V40 na wymianę poduszek powietrznych.

Decydując się na V40, trzeba liczyć się z nieco podwyższonymi kosztami (sam zakup nie jest tani, jak też nieco więcej kosztują interwencje mechaników), ale nie będą to kwoty, których trzeba się bać. Korzystnie wygląda też spalanie – diesel 1.6 potrafi zadowolić się nawet mniej niż 5 l/100 km, dwulitrowe R4 średnio potrzebuje (z automatyczną skrzynią) 6-6,5 l/100 km. Nieco więcej palą wersje R5.

Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):

Silnik 1.5 występuje tylko z ”automatem”. Jednostka została opracowana przez Volvo, choć można znaleźć podobieństwa do EcoBoosta. Ma 4 cylindry i moc jest taka, jak… w 2.0. Silniki 1.6 mają fordowskie korzenie. Pod względem osiągów są zadowalające, niestety, również w Volvo nie są zupełnie wolne od kłopotów.

Dane techniczne* 1.5 T2 1.5 T3 1.6 T2 1.6 T3 1.6 T4 2.0 T2
Lata 2015-19 2015-19 2013-15 2012-15 2012-15 2015-19
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1498 1596 1596 1596 1969
Moc maks. KM przy obr./min 122/5000 152/5000 120/4500 150/5700 180/5700 122/5000
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min 220/1600-3500 250/1700-4000 240/1600-3000 240/1600-4000 270/1600-5000 220/1000-3500
Skrzynia biegów** 6GA 6GA 6M 6M 6M, 6PS 6M, 6GA
Prędkość maksymalna (km/h) 190 210 195 210 225 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,8 8,3 9,9 8,8 7,7 9,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** śr. 5,5 śr. 5,5 6,8/4,5/5,3 6,8/4,6/5,4 7,0/4,7/5,5 śr. 5,5
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna), PS – Powershift (dwusprzęgłowa); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):

Wśród silników 2.0 wybierać pomiędzy wersjami R4 i R5. Które są lepsze? Wszystkie to konstrukcje Volvo, początkowo stosowano 5-cylindrowe, w 2015 r. zmieniono je na 4-cylindrowe. W większości silniki w V40 i V40 CC się pokrywają, jednym z wyjątków jest motor 2.0 T4 o mocy 190 KM, który pojawił się w uterenowionej wersji modelu. Wszystkie silniki mające powyżej 200 KM oznaczone są jako T5.

Dane techniczne* 2.0 T3 2.0 T4 2.0 T4 2.0 T5 2.0 T5 2.5 T5
Lata 2015-19 2013-18 2015-18 2013-18 2014-18 2012-14
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R5/20 t.benz. R4/16 t.benz. R5/20 t.benz. R4/16 t.benz. R5/20
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1969 1984 1969 1984 1969 2497
Moc maks. KM przy obr./min 152/5000 180/5000 190/4700 213/6000 245/5500 254/5400
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min 250/1300-4000 300/2700-4000 300/1300-4000 300/2700-5000 350/1500-4800 360/1800-4200
Skrzynia biegów** 6M 6GA 6GA 6GA 8GA 6GA
Prędkość maksymalna (km/h) 210 220 210 230 240 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,3 7,9 7,8 6,9 6,3 6,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** śr. 5,5 śr. 7,5 śr. 5,6 śr. 7,5 śr. 5,9 11,3/6,0/7,9
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V40 – dane techniczne (diesle):

Wśród egzemplarzy wystawionych do sprzedaży dominują diesle. Wśród nich sporo jest egzemplarzy z 1.6, ale najwięcej – z 2.0. Turbodiesla 1.6 zna wielu użytkowników i mechaników – to konstrukcja PSA, ale w poprawionej, polecanej wersji 8-zaworowej (m.in. ze zmodyfikowaną pompą wysokiego ciśnienia paliwa). Można liczyć na średnie spalanie rzędu 5 l/100 km, wysoka trwałość. Jak w benzyniakach: 2.0 to R4 lub R5. Jednostki wysokoprężne Volvo mają niezłą renomę – nie tylko starsze 2.4, lecz także nowsze dwulitrówki R4 oraz R5. Konstrukcje te są spokrewnione z analogicznymi benzyniakami.

Dane techniczne* 1.6 D2 2.0 D2 2.0 D3 2.0 D3 2.0 D4 2.0 D4
Lata 2012-15 2015-19 2012-15 2015-19 2012-14 2014-18
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R5/20 t.diesel R4/16 t.diesel R5/20 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1560 1969 1984 1969 1984 1969
Moc maks. KM przy obr./min 115/3600 120/3750 150/3500 150/3750 177/3500 190/4250
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min 270/1750 280/1500-2300 350/1500-2750 320/1750-3000 400/1750-2750 400/1750-2750
Skrzynia biegów** 6M, 6PS 6M, 6GA 6M, 6GA 6M, 6GA 6M, 6GA 6M, 8GA
Prędkość maksymalna (km/h) 190 190 210 210 220 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,3 10,5 9,6 8,4 8,6 7,5
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 4,0/3,4/3,6 śr. 3,6 5,3/3,8/4,3 śr. 3,8 5,3/3,8/4,3 4,2/3,6/3,8
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna), PS – Powershift (dwusprzęgłowa); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V40 – eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 4,1 l (0W-30) 5,9 l (0W-30)
Olej w skrzyni man. 1,6 l (75W-90) 1,9 l (75W-90)
Układ chłodzenia 7,0 l (na bazie glikolu) 8,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,6 l, DOT4 ok. 0,6 l, DOT4
Napęd rozrządu pasek pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co rok co rok
Napęd rozrządu co 180 tys. km lub 10 lat co 180 tys. km lub 10 lat
Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 25/52 zł od 27/42 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 185/390 zł od 185/390 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 750/290 zł od 750/290 zł
Łożysko koła z piastą (przód) od 490 zł od 490 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko)** od 2350 zł od 3900 zł
Reflektor (H7/H9/HY21W) od 810 zł od 810 zł
*dane dla wersji 1.6/150 KM i diesla 2.0 R5; **z kołem dwumasowym

Volvo V40 – naszym zdaniem:

Samochód nie jest tani, ale oferta wygląda bardzo interesująco. Z minusów wyliczyć na pewno trzeba, poza ceną, przeciętną przestronność wnętrza i nieco wyższe ceny obsługi oraz paliwa (benzyniaki). Zalety jednak przeważają – dobrze wypadają: trwałość, dynamika, wykończenie i wyposażenie wnętrza, a więc te cechy, których oczekujemy od aut segmentu premium. Lepiej uważać na fordowskie EcoBoosty 1.6 i skrzynie Powershift, znacznie bezpieczniejsze są silniki Volvo. Auto godne polecenia dla niedużych rodzin lub osób ceniących komfort.

Ocena 4/5