- Hybrydowe XC90 B5 składa się z diesla 35 KM i silnika elektrycznego 14 KM
- XC90 standardowo ma 5 miejsc. W opcji wersje 6 i 7-osobowe
- Mimo pneumatycznego zawieszenie auto resorowało sztywno, na łukach ślizgało się
Miękka hybryda z dieslem trafiła do XC90 jesienią 2019 roku przy okazji przeprowadzonego drobnego liftingu modelu. Wówczas zresztą je testowaliśmy. Co się zatem stało, że ponownie je sprawdzamy? Przekonajcie się!
Nadwozie. XC90 standardowo jest oferowane z 5 miejscami, które zapewniają wygodną podróż wszystkim pasażerom za sprawą nie tylko przestronnego nadwozia, lecz także wygodnych foteli seryjnie obszytych skórą. Radzimy się zastanowić, czy wydawać 7600 zł na trzeci rząd siedzeń, gdyż ilość miejsca w nim jest niewielka i należy traktować go wyłącznie awaryjnie. Przy 7 osobach na pokładzie kufer ma 314 l pojemności, na wakacyjną podróż przestrzeni będzie za mało. Jeśli zdecydujecie się na dodatkowe fotele, to kolejne 7300 zł wypadałoby wydać na system klimatyzacji do nich. Koszty rosną. Nie żałujcie za to na nagłośnienie firmy Bowers & Wilkins (18 800 zł) ani na filtr powietrza PM2,5 (1450 zł), zatrzymujący do 95 proc. drobnych zanieczyszczeń. Te dwa elementy sprawią, że XC90 będzie może i droższe, ale za to wyjątkowo przyjemne w podróży.
Volvo XC90 B5 – realnie gorzej przyspieszał niż obiecuje producent
Silnik. Mocny diesel w dużym SUV-ie to wymarzony napęd. Ten z elektrycznym wspomaganiem (48-woltowa instalacja z dodatkowym akumulatorem 48 V ładowanym energią pochodzącą z hamowania) może nie zachwyca dynamiką (oba egzemplarze przyspieszały do „setki” gorzej, niż obiecuje producent – 8,4/8,9 s wobec fabrycznych 7,6 s), ale rozsądnie gospodaruje paliwem. Latem zużył 8 l/100 km (wynik z pierwszego testu), wiosną (temp. podczas pomiaru wynosiła 10 st. C) – 8,5 l/100 km. Różnicę 0,5 l/100 km pewnie użytkownicy przeboleją, ale lubiący szybką jazdę mogą nie pogodzić się z faktem, że egzemplarz sprzed 1,5 roku mógł jechać niemiecką autostradą 220 km/h, a nowszy – już tylko 180 km/h.
Prowadzenie. Testowe XC90 wyposażone w pneumatyczne zawieszenie obu osi zaskoczyło nas wstrząsami, ale winne okazało się zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu. Opon Nokian WR SUV4 także nie polubiliśmy, bo hałasowały i sprawiały, że XC90 zbyt szybko na łukach traciło przyczepność.
Koszty. Auto nie jest tanie, ale jest 6 lat na rynku i dilerzy dają na nie kilkunastoprocentowe rabaty. XC90 można więc kupić w okazyjnej cenie.
Volvo XC90 B5 – to nam się podoba
- nagłośnienie B & W,
- jakość materiałów,
- wyciszenie,
- przestronność
- w 1. i 2. rzędzie foteli.
Volvo XC90 B5 – to nam się nie podoba
- mało przyczepne opony zimowe,
- obsługa komputera,
- szarpania skrzyni,
- niska ładowność.
Volvo XC90 B5 – podsumowanie
XC90 jak zwykle urzekło mnie pachnącą skórą, sposobem wykończenia i koncertowym nagłośnieniem. Nadal nie jestem fanem systemu multimedialnego, nie uważam też, by XC90 było wzorcem prowadzenia w swojej klasie. Testowe auto zaskoczyło mnie jednak niestabilnością jazdy w łukach.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
0-100/0-130 km/h | 8,9/14,5 s |
Czas 60-100 km/h | 5,0 s (aut.) |
rozpędzania 80-120 km/h | 6,2 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 2288/552 kg |
Rozdział masy przód/tył | 51/49 proc. |
Średnie spalanie (95 okt.) | 8,5 l/100 km |
Hałas 50/100/130 km/h | 57/63/67 dB(A) |
Średnica zawracania l/p | 12,1/12,1 m |
100-0 km/h zimne/rozgrz. | 43,0/43,1 m (zimówki) |
Dane producenta
Silnik | t.diesel/R4/16 + elektr. |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 235/4000 obr./m.+14 KM |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 8 |
0-100 km/h; v maks. | 7,6 s; 180 km/h |
Dł./szer./wys. | 4953/1923/1771 mm |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 314-692-721-1868/71 l |
Rozmiar i marka opon | 275/45 R 20 Nokian |
Cena wersji Inscription | od 314 700 zł |