- Volvo XC60 T6 Recharge napędzane jest benzynowym silnikiem o mocy 253 KM oraz elektrycznym generującym 145 Km, a łączna moc systemu to 350 KM
- Samochód ma napęd na wszystkie koła, a moment obrotowy dociera do nich za pośrednictwem 8-stopniowej, automatycznej skrzyni
- Volvo XC60 T6 Recharge rozpędza się do 100 km/h po 5,7 s, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 180 km/h
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Volvo XC60 to typowy, kompaktowy SUV, który od 2017 r. występuje w drugiej generacji. W naszym teście hybrydy typu plug-in o łącznej mocy 350 KM sprawdzamy, jakie cechy spowodowały, że samochód jest chętnie wybierany przez polskich kierowców.
Volvo XC60 ma nadwozie, którego stylistyka w każdym elemencie tchnie elegancją. To nie tylko zasługa odpowiednio dobranych proporcji, lecz także dużej ilości chromu, którego użyto do wykończenia karoserii. Z kolei za sprawą wąskich reflektorów z charakterystycznym motywem młota Thora oraz dużych wlotów powietrza w przednim zderzaku wyczuwa się dodatkowo nutę sportowej charakterystyki.
Wnętrze testowanego Volvo XC60 T6 okazuje się eleganckie, a wręcz luksusowe. To zasługa wykończenia materiałami najwyższej jakości – skórą oraz chromem. W dodatku jasne i ciemne kolory efektownie kontrastują ze sobą i tworzą osobliwą atmosferę.
Volvo XC60 T6 Recharge – ekskluzywnie i komfortowo
Jednak nie tylko wygląd wnętrza zasługuje na uznanie. Pochwały należą się również obszernym, wyjątkowo wygodnym fotelom (w testowanej wersji podgrzewane, wentylowane i z funkcją masażu), lecz także przestronności części pasażerskiej. W obu rzędach siedzeń wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami.
Mniej entuzjazmu budzi obsługa urządzeń pokładowych. Większość funkcji aktywuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu, a regulacja niektórych z nich wymaga przebrnięcia przez skomplikowane menu. Na szczęście najbardziej potrzebne funkcje można aktywować za pomocą tradycyjnych przycisków umieszczonych pod ekranem, na konsoli środkowej oraz za pomocą sensorów na kierownicy.
Volvo XC60 T6 Recharge – przydałby się większy bagażnik
Testowane Volvo XC60 T6 nie jest, niestety idealnym pojazdem pod względem transportowym. Wprawdzie bagażnik ma regularne kształty, a po powiększeniu równą podłogę, ale pojemność 468-1395 l nie zachwyca. W pozostałych wersjach silnikowych jest nieco lepiej, bowiem kufer ma pojemność 483-1410 l.
Volvo XC60 T6 to hybryda typu plug-in napędzana benzynowym silnikiem o mocy 253 KM oraz elektrycznym generującym 145 KM. Z kolei łączna moc układu to 350 KM. Silnik w ułamku sekundy reaguje na wciskanie pedału gazu, samochód startuje bez zwłoki i już po 5,7 s na liczniku mamy setkę.
Świetne przyspieszenie podczas startu spod świateł cieszy, ale tak naprawdę docenimy je w trakcie wyprzedzania. Gaz w podłogę, auto zwiększa prędkość i kolejny samochód został bezpiecznie, bo sprawnie wyprzedzony. Doskonała dynamika to nie tylko zasługa mocnego napędu, lecz także 8-stopniowej, automatycznej skrzyni, która delikatnie i bardzo szybko zmienia przełożenia.
Volvo XC60 T6 Recharge – mało pali, daleko jedzie na prądzie
Dobra dynamika sprawia, że Volvo XC60 T6 daje mnóstwo frajdy z prowadzenia. Jednak w przypadku hybrydy plug-in liczy się dodatkowo ekonomiczna strona użytkowania pojazdu. Na naszej trasie testowej sprawdziliśmy dokładnie zużycie paliwa, a na jej miejskim odcinku zbadaliśmy zasięg w trybie czysto elektrycznym.
Test zużycia benzyny pokazał, że w przypadku Volvo XC60 T6 świetne osiągi nie są okupione nadmierną konsumpcją. Na naszej testowej trasie (miasto, trasa szybkiego ruchu, autostrada) samochód spalił średnio 7,7 l/100 km. Przy okazji okazało się, że to mniej niż wskazywał komputer pokładowy – 8,2 l/100 km.
Zasięg podczas jazdy na prądzie na miejskim odcinku testowym wyniósł 72 km. To niezły wynik, tym bardziej że podczas rozpoczynania sprawdzianu pokładowy system pokazywał 61 km. Jak zatem widać system rekuperacji pozwolił odzyskać energię na pokonanie 11 km. Jest jednak małe, ale… rzeczywisty zasięg okazał się, niestety mniejszy od deklarowanego przez producenta. Według Volvo auto powinno pokonać 78 km i to w mieszanym cyklu WLTP.
Volvo XC60 T6 Recharge – komfort to jego specjalność
Volvo XC60 T6 to samochód komfortowy nie tylko z racji odpowiednio wyprofilowanych foteli oraz przestronnego wnętrza, lecz także dzięki optymalnie zestrojonemu zawieszeniu. Bardzo dobrze tłumi ono wszelkie nierówności nawierzchni i, nawet gdy przejeżdża się przez duże poprzeczne garby, pasażerowie nie odczuwają ograniczenia komfortu resorowania.
Układ jezdny spisuje się dobrze także pod kątem prowadzenia. Volvo XC60 T6 nie jest wprawdzie zestrojone sportowo, ale podwozie ma wystarczającą sztywność, żeby zapobiec nadmiernym przechyłom nadwozia na zakrętach. W prowadzeniu pojazdu pomaga dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy.
Volvo XC60 T6 jest eleganckie, ma mocny układ napędowy i bogate wyposażenie, ale cena za ten komplet jest wysoka. Wprawdzie za 350-konną hybrydę plug-in w wersji Inscription zapłacimy 257 tys. 900 zł, ale testowany egzemplarz wraz z opcjami to już wydatek 348 tys. 950 zł.
Volvo XC60 T6 Recharge – naszym zdaniem
Volvo XC60 T6 to bardzo komfortowy samochód, który sprawia mnóstwo frajdy z prowadzenia. Auto okazuje się przestronne i ma wygodne siedzenia, a zawieszenie perfekcyjnie tłumi nierówności nawierzchni. Mocnym punktem, i to dosłownie, okazuje się układ napędowy. Nadaje autu świetną dynamikę, którą docenia się przede wszystkim podczas wyprzedzania. W aucie doceniliśmy także umiarkowane spalanie i dobry zasięg na prądzie. Niestety, nie jest to tani samochód.
Volvo XC60 T6 Recharge – ocena 5
Volvo XC60 T6 Recharge – wyniki testu
Masa rzeczywista/ładowność | 2138/522 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Spalanie testowe | 7,7 l/100 km |
Zużycie energii testowe | 19,3 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg na benzynie/na prądzie | 922/72 km |
Volvo XC60 T6 Recharge – dane producenta
Rodzaj silnika | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1969 ccm |
Moc maksymalna | 253 KM przy 5500 obr./min + 145 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm przy 250 obr./min + 309 Nm |
Maksymalna moc układu | 350 KM |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8/4x4 |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 1,0 l/100 km |
Zużycie energii | 19,1 kWh/100 km |
Pojemność akumulatora netto/brutto | 14,9/18,8 kWh |
Emisja CO2 | 23 g/km |
Dł./szer./wys. | 4708/1902/1658 mm |
Rozstaw osi | 2865 mm |
Pojemność bagażnika | 468-1395 l |
Pojemność zbiornika benzyny/gazu | 71 l |
Rozmiar opon (przód i tył) | 235/55 R 19 |
Pozycja za kierownicą jest wygodna, a materiały wykończeniowe wysokiej jakości
Fotele z funkcją masażu okazują się wyjątkowo wygodne
Z tyłu wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami
Z tylną kanapą zintegrowano dziecięce foteliki
Bagażnik ma pojemność 468-1395 l. To niezbyt dużo, jak na kompaktowego SUV-a
W poruszaniu się w terenie pomaga napęd 4x4 oraz kąty: natarcia/zejścia/rampowy wynoszące 23,1/25,5/20,8 stopnia
Dzięki 350-konnemu napędowi samochód rozp[ędza się do setki po 5,7 s
Czas ładowania baterii o pojemności 14,9 kW (netto) z 230-woltowego gniazdka trwa ok. 8 godz.
Miejsce na kabel do ładowania baterii przewidziano pod podłogą bagażnika
Zawieszenie pojazdu dobrze tłumi wyboje
Podczas jazdy poza miastem docenimy świetną elastyczność silnika, która pomaga w bezpiecznym wyprzedzaniu
Przednie fotele mają elektryczną regulację
Silnik uruchamia się po przekręceniu pokrętła na środkowym tunelu
Cyfrowe wskaźniki mają kilka trybów grafiki do wyboru