• Volvo V90 Cross Country to najbardziej wszechstronna wersja flagowego kombi szwedzkiej marki
  • Ma przestronne, świetnie wyposażone wnętrze, a bagażnik w razie potrzeby zmieści przedmioty o długości do 2 m
  • Na jednym zbiorniku da się przejechać blisko 1000 km
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pierwsze uterenowione Volvo – V70 XC – zadebiutowało na rynku w 2000 roku i od tamtej pory wersje Cross Country także innych modeli marki zdobyły grono wiernych klientów. Aktualny flagowy wariant szwedzkiego kombi, które jest oferowane od 2016 r., pod koniec 2020 przeszedł kurację odświeżającą. W teście sprawdzamy najmocniejszą wysokoprężną odmianę.

Volvo V90 Cross Country B5 – jakość uniwersalna

Rywalizując na rynku z takimi modelami, jak Audi A6 Allroad czy Mercedes klasy E All-Terrain, Volvo V90 Cross Country udowadnia, że może stanowić zgrabny kompromis, pomiędzy praktycznym i stylowym samochodem rodzinnym a uniwersalnym SUV-em. Jego blisko 5-metrowej długości nadwozie kusi szlachetnym wyglądem, a osłony pod zderzakami, przy nadkolach i progach oraz solidny, ponad 20-centymetrowy prześwit jednoznacznie sugerują zdolności pokonywania nie tylko utwardzonych szlaków.

Wnętrze imponuje zarówno jakością wykończenia, jak i przestronnością. Pięciu dorosłych pasażerów podróżuje tu w komfortowych warunkach, a ilość miejsca dla osób siedzących z tyłu należy do największych w klasie. Nieco gorzej pod tym względem jest w bagażniku – tam do dyspozycji jest co prawda od 560 do 1526 l, ale już np. Audi A6 Allroad oferuje odpowiednio 565 i 1680 l, a Mercedes E All-Terrain – 640 i 1820 l. Liderką pod tym względem jest Škoda Superb Scout z bagażnikiem o pojemności od 660 do 1950 l. Na plus Volvo trzeba zaliczyć to, że oparcia kanapy składają się stosunkowo łatwo i pozostawiają płaską podłogę, na którą można wsunąć przedmioty o długości nawet 2 m.

Volvo V90 Cross Country B5 – sprytne multimedia, ale...

W ubiegłym roku Volvo zaczęło wyposażać swoje auta w system multimedialny Android z usługami Google’a i o ile początkowo byłem pod wrażeniem jego działania, zwłaszcza obsługi głosowej, o tyle po dłuższym użytkowaniu okazało się, że wymaga jeszcze dopracowania. Zdarzało się, że system restartował się podczas jazdy, co przerywało działanie skądinąd świetnej nawigacji i utrudniało poruszanie się po mieście (czeska Praga), albo zrywał połączenie z odtwarzaczem muzyki. Co ważne, nie współpracuje też jeszcze z Apple CarPlay.

Zastrzeżenia mam także do ergonomii obsługi niektórych funkcji – np. aktywacja trybu offroadowego albo ustawień pneumatycznego zawieszenia wymaga wejścia w konkretne menu przez ekran dotykowy. W superlatywach oceniam za to działanie systemu audio Bowers & Wilkins.

Volvo V90 Cross Country B5 – mocny, elastyczny, zwinny

Układ napędowy z dieslem o mocy 235 KM, wspieranym przez alternator-rozrusznik generujący w razie potrzeby dodatkowe 14 KM, zapewnia bardzo dobrą dynamikę i elastyczność, choć muszę przyznać, że to spokojny styl jazdy bardziej pasuje do tego modelu. Potrafi wówczas odwdzięczać się niskim spalaniem (na trasie Warszawa–Praga 7,1 l/100 km przy średniej prędkości 75 km/h z całego odcinka) i w połączeniu z cichszą pracą oraz komfortowym zawieszeniem pozwala na relaksującą jazdę. Na trasach świetnie sprawdza się aktywny tempomat, a w terenie specjalny tryb offroad tak steruje elektronicznymi asystentami, rozdziałem momentu na obie osie i skrzynią biegów, że V90 CC zaskakująco zwinnie radzi sobie nawet z trudniejszymi przeszkodami.

Volvo V90 Cross Country B5 – Naszym zdaniem

Obowiązujące przez lata stwierdzenie: „mówisz: Volvo – myślisz: kombi” nadal jest w 100 procentach aktualne, a V90 mimo już prawie 6-letniego stażu rynkowego w dalszym ciągu może uchodzić za jeden ze wzorców tego segmentu. Zapewnia doskonałe właściwości jezdne i pozwala na pełne czerpanie z potencjału mocnego diesla. Przy tym na co dzień okazuje się zwinniejsze niż SUV i oczywiście, zdecydowanie lepiej jeździ. Nie bez znaczenia jest także to, że po zatankowaniu do pełna może przejechać nawet 1000 km – niewiele jest już samochodów, które tak potrafią. Cena, jak to w segmencie premium, jest – niestety – wysoka.

Ocena: 5-

Volvo V90 Cross Country B5 – wymiary

Volvo V9 Cross Country Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volvo V9 Cross Country
Volvo V90 Cross Country Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country B5 – osiągi

Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 6,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 159 g/km
Teoretyczny zasięg 980 km
Min. średnica zawracania 12,0 m
*dane fabryczne

Volvo V90 Cross Country B5 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 + miękka hybr.
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa 1969 cm3
Maksymalna moc 235 KM/4000 obr./min + 14 KM
Maks. moment obrotowy 480 Nm/1750-2250 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Marka i model opon Continental WinterContact
Rozmiar opon 245/45 R 20
Masa własna/ładowność 1837/673 kg
Poj. bagażnika/zb. paliwa 560-1526/60 l
Prześwit 204 mm
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2400/750 kg

Volvo V90 Cross Country B5 – wyposażenie

Wersja Cross Country Pro
Lakier Bright Silver 4500 zł
20-calowe koła Matt Black 4200 zł
Przyciemniane szyby tylne 2400 zł
Went. tapicerka ze skóry nappa 8900 zł
Wirtualne zegary S
Elektr. regulowane fotele 6200 zł 
Wyświetlacz head-up/kamera 360° 6000/6800 zł 
System multimedialny Android S
Airbagi (7 szt.) S
Audio Bowers & Wilkins 14 200 zł 
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu S
Reflektory Full LED S
Sys. antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation S

Volvo V90 Cross Country B5 – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 289 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 368 800 zł