- Volvo V90 Cross Country to najbardziej wszechstronna wersja flagowego kombi szwedzkiej marki
- Ma przestronne, świetnie wyposażone wnętrze, a bagażnik w razie potrzeby zmieści przedmioty o długości do 2 m
- Na jednym zbiorniku da się przejechać blisko 1000 km
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pierwsze uterenowione Volvo – V70 XC – zadebiutowało na rynku w 2000 roku i od tamtej pory wersje Cross Country także innych modeli marki zdobyły grono wiernych klientów. Aktualny flagowy wariant szwedzkiego kombi, które jest oferowane od 2016 r., pod koniec 2020 przeszedł kurację odświeżającą. W teście sprawdzamy najmocniejszą wysokoprężną odmianę.
Volvo V90 Cross Country B5 – jakość uniwersalna
Rywalizując na rynku z takimi modelami, jak Audi A6 Allroad czy Mercedes klasy E All-Terrain, Volvo V90 Cross Country udowadnia, że może stanowić zgrabny kompromis, pomiędzy praktycznym i stylowym samochodem rodzinnym a uniwersalnym SUV-em. Jego blisko 5-metrowej długości nadwozie kusi szlachetnym wyglądem, a osłony pod zderzakami, przy nadkolach i progach oraz solidny, ponad 20-centymetrowy prześwit jednoznacznie sugerują zdolności pokonywania nie tylko utwardzonych szlaków.
Wnętrze imponuje zarówno jakością wykończenia, jak i przestronnością. Pięciu dorosłych pasażerów podróżuje tu w komfortowych warunkach, a ilość miejsca dla osób siedzących z tyłu należy do największych w klasie. Nieco gorzej pod tym względem jest w bagażniku – tam do dyspozycji jest co prawda od 560 do 1526 l, ale już np. Audi A6 Allroad oferuje odpowiednio 565 i 1680 l, a Mercedes E All-Terrain – 640 i 1820 l. Liderką pod tym względem jest Škoda Superb Scout z bagażnikiem o pojemności od 660 do 1950 l. Na plus Volvo trzeba zaliczyć to, że oparcia kanapy składają się stosunkowo łatwo i pozostawiają płaską podłogę, na którą można wsunąć przedmioty o długości nawet 2 m.
Volvo V90 Cross Country B5 – sprytne multimedia, ale...
W ubiegłym roku Volvo zaczęło wyposażać swoje auta w system multimedialny Android z usługami Google’a i o ile początkowo byłem pod wrażeniem jego działania, zwłaszcza obsługi głosowej, o tyle po dłuższym użytkowaniu okazało się, że wymaga jeszcze dopracowania. Zdarzało się, że system restartował się podczas jazdy, co przerywało działanie skądinąd świetnej nawigacji i utrudniało poruszanie się po mieście (czeska Praga), albo zrywał połączenie z odtwarzaczem muzyki. Co ważne, nie współpracuje też jeszcze z Apple CarPlay.
Zastrzeżenia mam także do ergonomii obsługi niektórych funkcji – np. aktywacja trybu offroadowego albo ustawień pneumatycznego zawieszenia wymaga wejścia w konkretne menu przez ekran dotykowy. W superlatywach oceniam za to działanie systemu audio Bowers & Wilkins.
Volvo V90 Cross Country B5 – mocny, elastyczny, zwinny
Układ napędowy z dieslem o mocy 235 KM, wspieranym przez alternator-rozrusznik generujący w razie potrzeby dodatkowe 14 KM, zapewnia bardzo dobrą dynamikę i elastyczność, choć muszę przyznać, że to spokojny styl jazdy bardziej pasuje do tego modelu. Potrafi wówczas odwdzięczać się niskim spalaniem (na trasie Warszawa–Praga 7,1 l/100 km przy średniej prędkości 75 km/h z całego odcinka) i w połączeniu z cichszą pracą oraz komfortowym zawieszeniem pozwala na relaksującą jazdę. Na trasach świetnie sprawdza się aktywny tempomat, a w terenie specjalny tryb offroad tak steruje elektronicznymi asystentami, rozdziałem momentu na obie osie i skrzynią biegów, że V90 CC zaskakująco zwinnie radzi sobie nawet z trudniejszymi przeszkodami.
Volvo V90 Cross Country B5 – Naszym zdaniem
Obowiązujące przez lata stwierdzenie: „mówisz: Volvo – myślisz: kombi” nadal jest w 100 procentach aktualne, a V90 mimo już prawie 6-letniego stażu rynkowego w dalszym ciągu może uchodzić za jeden ze wzorców tego segmentu. Zapewnia doskonałe właściwości jezdne i pozwala na pełne czerpanie z potencjału mocnego diesla. Przy tym na co dzień okazuje się zwinniejsze niż SUV i oczywiście, zdecydowanie lepiej jeździ. Nie bez znaczenia jest także to, że po zatankowaniu do pełna może przejechać nawet 1000 km – niewiele jest już samochodów, które tak potrafią. Cena, jak to w segmencie premium, jest – niestety – wysoka.
Ocena: 5-
Volvo V90 Cross Country B5 – wymiary
Volvo V90 Cross Country B5 – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 6,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 159 g/km |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Min. średnica zawracania | 12,0 m |
*dane fabryczne |
Volvo V90 Cross Country B5 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 + miękka hybr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Maksymalna moc | 235 KM/4000 obr./min + 14 KM |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/1750-2250 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Marka i model opon | Continental WinterContact |
Rozmiar opon | 245/45 R 20 |
Masa własna/ładowność | 1837/673 kg |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 560-1526/60 l |
Prześwit | 204 mm |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg |
Volvo V90 Cross Country B5 – wyposażenie
Wersja | Cross Country Pro |
Lakier Bright Silver | 4500 zł |
20-calowe koła Matt Black | 4200 zł |
Przyciemniane szyby tylne | 2400 zł |
Went. tapicerka ze skóry nappa | 8900 zł |
Wirtualne zegary | S |
Elektr. regulowane fotele | 6200 zł |
Wyświetlacz head-up/kamera 360° | 6000/6800 zł |
System multimedialny Android | S |
Airbagi (7 szt.) | S |
Audio Bowers & Wilkins | 14 200 zł |
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu | S |
Reflektory Full LED | S |
Sys. antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation | S |
Volvo V90 Cross Country B5 – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 289 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 368 800 zł |