- Volvo V90 Cross Country to najbardziej wszechstronna wersja flagowego kombi szwedzkiej marki
- Ma przestronne, świetnie wyposażone wnętrze, a bagażnik w razie potrzeby zmieści przedmioty o długości do 2 m
- Na jednym zbiorniku da się przejechać blisko 1000 km
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pierwsze uterenowione Volvo – V70 XC – zadebiutowało na rynku w 2000 roku i od tamtej pory wersje Cross Country także innych modeli marki zdobyły grono wiernych klientów. Aktualny flagowy wariant szwedzkiego kombi, które jest oferowane od 2016 r., pod koniec 2020 przeszedł kurację odświeżającą. W teście sprawdzamy najmocniejszą wysokoprężną odmianę.
Volvo V90 Cross Country B5 – jakość uniwersalna
Rywalizując na rynku z takimi modelami, jak Audi A6 Allroad czy Mercedes klasy E All-Terrain, Volvo V90 Cross Country udowadnia, że może stanowić zgrabny kompromis, pomiędzy praktycznym i stylowym samochodem rodzinnym a uniwersalnym SUV-em. Jego blisko 5-metrowej długości nadwozie kusi szlachetnym wyglądem, a osłony pod zderzakami, przy nadkolach i progach oraz solidny, ponad 20-centymetrowy prześwit jednoznacznie sugerują zdolności pokonywania nie tylko utwardzonych szlaków.
Wnętrze imponuje zarówno jakością wykończenia, jak i przestronnością. Pięciu dorosłych pasażerów podróżuje tu w komfortowych warunkach, a ilość miejsca dla osób siedzących z tyłu należy do największych w klasie. Nieco gorzej pod tym względem jest w bagażniku – tam do dyspozycji jest co prawda od 560 do 1526 l, ale już np. Audi A6 Allroad oferuje odpowiednio 565 i 1680 l, a Mercedes E All-Terrain – 640 i 1820 l. Liderką pod tym względem jest Škoda Superb Scout z bagażnikiem o pojemności od 660 do 1950 l. Na plus Volvo trzeba zaliczyć to, że oparcia kanapy składają się stosunkowo łatwo i pozostawiają płaską podłogę, na którą można wsunąć przedmioty o długości nawet 2 m.
Volvo V90 Cross Country B5 – sprytne multimedia, ale...
W ubiegłym roku Volvo zaczęło wyposażać swoje auta w system multimedialny Android z usługami Google’a i o ile początkowo byłem pod wrażeniem jego działania, zwłaszcza obsługi głosowej, o tyle po dłuższym użytkowaniu okazało się, że wymaga jeszcze dopracowania. Zdarzało się, że system restartował się podczas jazdy, co przerywało działanie skądinąd świetnej nawigacji i utrudniało poruszanie się po mieście (czeska Praga), albo zrywał połączenie z odtwarzaczem muzyki. Co ważne, nie współpracuje też jeszcze z Apple CarPlay.
Zastrzeżenia mam także do ergonomii obsługi niektórych funkcji – np. aktywacja trybu offroadowego albo ustawień pneumatycznego zawieszenia wymaga wejścia w konkretne menu przez ekran dotykowy. W superlatywach oceniam za to działanie systemu audio Bowers & Wilkins.
Volvo V90 Cross Country B5 – mocny, elastyczny, zwinny
Układ napędowy z dieslem o mocy 235 KM, wspieranym przez alternator-rozrusznik generujący w razie potrzeby dodatkowe 14 KM, zapewnia bardzo dobrą dynamikę i elastyczność, choć muszę przyznać, że to spokojny styl jazdy bardziej pasuje do tego modelu. Potrafi wówczas odwdzięczać się niskim spalaniem (na trasie Warszawa–Praga 7,1 l/100 km przy średniej prędkości 75 km/h z całego odcinka) i w połączeniu z cichszą pracą oraz komfortowym zawieszeniem pozwala na relaksującą jazdę. Na trasach świetnie sprawdza się aktywny tempomat, a w terenie specjalny tryb offroad tak steruje elektronicznymi asystentami, rozdziałem momentu na obie osie i skrzynią biegów, że V90 CC zaskakująco zwinnie radzi sobie nawet z trudniejszymi przeszkodami.
Volvo V90 Cross Country B5 – Naszym zdaniem
Obowiązujące przez lata stwierdzenie: „mówisz: Volvo – myślisz: kombi” nadal jest w 100 procentach aktualne, a V90 mimo już prawie 6-letniego stażu rynkowego w dalszym ciągu może uchodzić za jeden ze wzorców tego segmentu. Zapewnia doskonałe właściwości jezdne i pozwala na pełne czerpanie z potencjału mocnego diesla. Przy tym na co dzień okazuje się zwinniejsze niż SUV i oczywiście, zdecydowanie lepiej jeździ. Nie bez znaczenia jest także to, że po zatankowaniu do pełna może przejechać nawet 1000 km – niewiele jest już samochodów, które tak potrafią. Cena, jak to w segmencie premium, jest – niestety – wysoka.
Ocena: 5-
Volvo V90 Cross Country B5 – wymiary
Volvo V90 Cross Country B5 – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 6,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 159 g/km |
Teoretyczny zasięg | 980 km |
Min. średnica zawracania | 12,0 m |
*dane fabryczne |
Volvo V90 Cross Country B5 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 + miękka hybr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Maksymalna moc | 235 KM/4000 obr./min + 14 KM |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/1750-2250 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Marka i model opon | Continental WinterContact |
Rozmiar opon | 245/45 R 20 |
Masa własna/ładowność | 1837/673 kg |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 560-1526/60 l |
Prześwit | 204 mm |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg |
Volvo V90 Cross Country B5 – wyposażenie
Wersja | Cross Country Pro |
Lakier Bright Silver | 4500 zł |
20-calowe koła Matt Black | 4200 zł |
Przyciemniane szyby tylne | 2400 zł |
Went. tapicerka ze skóry nappa | 8900 zł |
Wirtualne zegary | S |
Elektr. regulowane fotele | 6200 zł |
Wyświetlacz head-up/kamera 360° | 6000/6800 zł |
System multimedialny Android | S |
Airbagi (7 szt.) | S |
Audio Bowers & Wilkins | 14 200 zł |
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu | S |
Reflektory Full LED | S |
Sys. antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation | S |
Volvo V90 Cross Country B5 – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 289 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 368 800 zł |
Sylwetka flagowej wersji kombi z terenowymi akcentami prezentuje się doskonale. Auto ma także wyróżniający się w segmencie prześwit – ponad 20 cm
Stanowcze spojrzenie – reflektory ledowe z charakterystycznym układem nawiązującym do młota Thora to cecha szczególna Volvo
Osłony nadkoli oraz pod zderzakami podkreślają uterenowionym charakter V90 Cross Country
Cyfrowe zegary i 9-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego dominują na desce rozdzielczej. Jakość wykończenia wzorowa. Na konsoli środkowej uchwyty na kubki oraz indukcyjna ładowarka do telefonów komórkowych
Bardzo komfortowe fotele mają szeroki zakres elektrycznej regulacji i doskonałą funkcję masażu (kilka trybów i intensywności)
Tylna kanapa oferuje wyróżniającą się w segmencie przestronność.
Panoramiczny dach optycznie powiększa wnętrze
Mapy Google’a mogą być wyświetlane na ekranie zegarów, wskazówki pokazuje również na szybie head-up
Poprzez ekran dotykowy zarządza się wszystkimi ustawieniami samochodu. Menu jest dość intuicyjne, ale wymaga oswojenia się
System audio Bowers & Wilkins zapewnia audiofilskie doznania podczas słuchania muzyki. Jego 19 głośników ma moc 1400 W
System audio Bowers & Wilkins zapewnia audiofilskie doznania podczas słuchania muzyki. Jego 19 głośników ma moc 1400 W
Bagażnik nie jest największy w klasie, ale za to bardzo ustawny. Rozkładana „zapora” zabezpiecza mniejszy bagaż
8-biegowy automat działa płynnie i szybko. Przy manewrowaniu i zmianie biegów do przodu na wsteczny lub odwrotnie zawsze wschodzi najpierw w położenie neutral, co wymaga podwójnego ruchu dźwignią
Droga, ale bardzo przydatna opcja – system kamer 360 stopni za 6800 zł – ułatwia manewrowanie tym blisko 5-metrowym kombi. Do wyboru pięć widoków. W razie potrzeby także hamowanie automatyczne