- Łatwy w obsłudze i naprawach. Wymiana filtrów czy klocków to w przypadku Golfa 4 1.9 TDI/90 KM naprawdę nic trudnego!
- W samochodach serwisowanych w trybie Long Life nie ma możliwości samodzielnego skasowania wskaźnika przeglądów (potrzebne jest urządzenie diagnostyczne)
- Jeśli sami obniżycie koszty obsługi, jazda Golfem będzie nie tylko przyjemna, lecz także tania
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
-
Do wyjątków zaliczylibyśmy silnik – choć nie jest przesadnie skomplikowany, ingerencje (np. w układ wtryskowy) mogą… wiele popsuć. Dlatego też niektóre czynności, takie jak np. wymiana paska rozrządu wraz z rolkami (zalecana co 90 tys. km), warto pozostawić mechanikom.
Volkswagen Golf 4 1.9 TDI - tanie części i prosta budowa
Przeczytaj też:
- Elektroniczny policjant w aucie - obowiązkowo już od 2022 roku?
- Do lasu na grzyby i po... 5000 zł kary?
O ile kontrola paska jest łatwa (jego obudowa trzyma się na kilku zapinkach) i wskazana (pozwala wcześnie wykryć zaolejenie bądź mechaniczne uszkodzenia paska), o tyle sama wymiana wymaga nieco wprawy i wiedzy – pomiędzy motorem a podłużnicą jest mało miejsca, poza tym po operacji należy skontrolować ustawienia pompy wtryskowej.
Mimo że po otwarciu maski widać wielką pokrywę silnika, to tylko pozory – po jej demontażu (uwaga: nie jest mocowana na wcisk, lecz przykręcona trzema śrubami) zobaczycie, że macie całkiem dużo miejsca do pracy.
Volkswagen Golf 4 1.9 TDI - serwisowanie
Volkswagen przewidział dwa tryby serwisowania Golfów 4 (dotyczy to również pokrewnej Bory). W podstawowym (najczęściej stosowanym i zalecanym w przypadku starszych aut) przeglądy wypadają co 15 tys. km lub raz do roku.
W Long Life (opcja od 2000 r.) inspekcjami steruje komputer (informacja na wyświetlaczu) i interwały mogą wydłużyć się do 30 tys. km i dwóch lat. W trakcie samodzielnego serwisowania auta warto zwrócić uwagę na brak możliwości odczytania kodów błędów za pomocą komputera.
Dlatego raz na jakiś czas (lub gdy zauważycie błędne wskazania kontrolek czy niepokojące objawy podczas pracy) lepiej udać się do serwisu – nawet jeśli nie na przegląd, to na kontrolę elektroniki, która kosztuje 90-120 zł.
W samochodach serwisowanych w trybie Long Life nie ma możliwości samodzielnego skasowania wskaźnika przeglądów (potrzebne jest urządzenie diagnostyczne), za to w klasycznych wersjach jest to łatwe do zrobienia, wystarczy znać odpowiednią kombinację użycia przycisków na tablicy wskaźników (instrukcję powinniście bez trudu znaleźć w internecie).
Volkswagen Golf 4 1.9 TDI - naszym zdaniem
Używany Volkswagen Golf 4 1.9 TDI ma naprawdę wiele zalet. Jeśli sami obniżycie koszty obsługi, jazda Golfem będzie nie tylko przyjemna, lecz także tania. Niestety, znalezienie egzemplarza w idealnym stanie technicznym i rozsądnej cenie jest bardzo trudne.
Galeria zdjęć
Dość szczelnie zabudowana komora zniechęca do prac, ale i tak wiele możecie zrobić sami.
Volkswagen zaleca wymianę wkładu co 60 tys. km, jednak łatwy dostęp i niska cena filtra (30-60 zł) sprawiają, że mechanicy radzą wymienić go wcześniej (co 30-45 tys. km). Wystarczy odkręcić dwa wkręty i zsunąć króciec przewodu dolotowego (fot.). Możesz oszczędzić: 40 zł Czas: 15 min Trudność: dla amatora
Filtr oleju (wymienia się wkład) jest łatwo dostępny po zdjęciu osłony silnika. Żeby dostać się do korka spustowego (pamiętajcie o nowej uszczelce), trzeba zdemontować dolną osłonę. Potrzeba 4,5 l oleju spełniającego normę VW 50 500 (Long Life 506 00). Możesz oszczędzić: 50 zł Czas: 30 min Trudność: dla amatora
Wymiany płynu (6 l) dokonuje się po stwierdzeniu, że ma on zbyt niską odporność na zamarzanie. W celu spuszczenia płynu trzeba odkręcić korek spustowy chłodnicy i zdjąć przewód elastyczny z chłodnicy oleju. Pamiętaj o kontroli przewodów i wycieków. Możesz oszczędzić: 100 zł Czas: 40 min Trudność: dla amatora
Co 30 tys. km trzeba wymienić filtr paliwa. Demontujemy spinkę trzymającą przewody paliwowe (1) na zaworze regulacyjnym – tych przewodów nie trzeba zsuwać z króćów. Następnie zdejmujemy przewody doprowadzające olej napędowy do filtra i biegnące do pompy wtryskowej – pomocne będą szczypce (2) i płaski śrubokręt (3). Następnie luzujemy śrubę trzymającą obudowę filtra (4) i wyjmujemy filtr. Przewody paliwowe warto doraźnie zabezpieczyć choćby zatykając śrubami (5). Nowy filtr przed montażem zalejcie paliwem – ułatwi to rozruch. Podczas montażu zwróćcie uwagę na strzałki pokazujące przepływ paliwa na przewodach i obudowie. Raz w roku warto „odwodnić” filtr – trzeba zdemontować filtr, a następnie odkręcić korek na dole filtra. Możesz oszczędzić: 50 zł Czas: 25 min Trudność: dla amatora
Klocki i tarcze wymienia się w razie zużycia – stwierdzicie to łatwo po zdjęciu koła (minimalna grubość tarczy to 19 mm z przodu i 7 mm z tyłu). Raz na 2 lata VW zaleca też wymianę płynu, którą można poprzedzić kontrolą jego stanu. Możesz oszczędzić: 60-240 zł Czas: 2 godz. Trudność: wymaga wprawy
Filtr znajdziecie na podszybiu, po prawej stronie auta. Trzeba zdjąć uszczelkę (1), odkręcić 4 wkręty (2) i wyjąć obudowę (3). Sam wkład zabezpieczono dodatkowo dwiema zapinkami w przedniej części (4), ich odpięcie pozwala spokojnie wysunąć wkład filtra (5). Wymiana wymaga śrubokrętu i wprawnej ręki. Możesz oszczędzić: 50 zł Czas: 15 min Trudność: dla amatora
Wymiana żarówek to nic trudnego. Od strony komory silnika trzeba zsunąć metalową zapinkę mocującą dekielek i zlokalizować przepaloną żarówkę: 1 - zewnętrzna H2 mijania, 4 – wewnętrzna H1 drogowa, 2 – kierunkowskazów pomarańczowa pośrodku na górze, 3 – miejsce na światło przecwmgielne. Możesz oszczędzić: 30 zł Czas: 15 min Trudność: dla amatora
Do tylnych lamp można się dostać bez użycia narzędzi (przyda się co najwyżej latarka) od strony bagażnika. Zdejmijcie osłonę w kufrze, odczepcie zatrzaski (1) i delikatnie wysuńcie całą płytkę z żarówkami P21/5 W, R5W, P21Wx2 – (2). Z tyłu płytki umieszczono oznaczenie żarówek (3). Możesz oszczędzić: 25 zł Czas: 10 min Trudność: dla amatora
Jeśli tylko śruby nie będą zbyt zapieczone (warto wcześniej kilkakrotnie spryskać je preparatem „luzującym” i ostukać młotkiem), wymiana łącznika stabilizatora, sworznia zwrotnicy czy np. przedniego wahacza nie powinna być trudna. Możesz oszczędzić: 50-180 zł Czas: 1 godz. Trudność: dla amatora
Mała przestrzeń i konieczność sprawdzenia ustawienia pompy wtryskowej sprawiają, że choć wymiana napędu rozrządu nie jest skomplikowana, lepiej powierzyć ją mechanikom. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby samodzielnie skontrolować pasek – wystarczy odpiąć zaczepy (1), zdjąć osłonę (2) i już macie dostęp do paska.
Wszelkie prace przy diagnostyce, regulacji czy wymianie elementów w układzie wtryskowym – pompie (na fot.) lub wtryskiwaczach – lepiej pozostawić specjalistom.
Turbina ma prostą budowę. Element po fabrycznej regeneracji kosztuje 1200 zł. Jednak samodzielny demontaż jest ryzykowny – umieszczono ją za silnikiem.
Przed większością prac trzeba zdemontować górną osłonę silnika – śrubokrętem podważamy zaczepy i wykręcamy śruby (x3). Wiele prac wymaga też demontażu dolnej osłony silnika.