Ze względu na mniejsze niż planowano zainteresowanie nowymi samochodami w tym tygodniu Volkswagen wstrzymał na dwa dni produkcję swojego kluczowego modelu Passat. Niemiecki producent najdłużej wytrwał, bo już wcześniej produkcję wstrzymali tacy konkurenci jak Fiat, Citroen, Peugeot. Oznacza to, że żadnego wielkiego producenta nie ominie obecny kryzys.

Natomiast pełną parą odbywa się produkcja najnowszej generacji Golfa. Ze względu na dużą liczbę zamówień uruchomiono dodatkowe zmiany w wolne soboty.

Problemy ma także Opel, który od stycznia 2013 roku w zakładzie Eisenach zlikwiduje nocne zmiany, ale nie zamierza redukować zatrudnienia. Jak pamiętamy, to Opel przeszedł w Europie największą restrukturyzację, której konsekwencją było zamknięcie fabryki w Antwerpii i zwolnienie 8 tys. osób.We wrześniu 2012 roku w Niemczech sprzedano o 11 proc. mniej nowych samochodów niż w analogicznym okresie minionego roku. We Francji sprzedaż spadła o 18 proc., a w Hiszpanii aż o 37 proc.

Według analityków LMC Automotive w 2013 roku sprzedaż nowych samochodów w Europie spadnie o 2 proc., ale pod warunkiem, że do tego czasu przetrwa strefa euro. Jeżeli jednak dojdzie do rozpadu to rynek może zostać uszczuplony nawet o 2 mln samochodów.