Logo

10 lat legendy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Era Subaru Imprezy nadeszła w 1993 roku. Szefostwo Fuji Heavy Industry (właściciela marki Subaru) postanowiło, że nowy model, który właśnie wchodził na światowe rynki, będzie promowany poprzez sport motorowy.

10 lat legendy
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
10 lat legendy

Impreza była lżejsza, bardziej kompaktowa i mocniejsza w porównaniu z Subaru Legacy, którym Japończycy próbowali zaznaczyć swoją obecność w rajdach. Impreza jak wszystkie modele Subaru charakteryzowała się silnikiem typu bokser i napędem na cztery koła. Przygotowaniem samochodu do wyczynowego sportu zajęła się brytyjska firma Prodrive. Błyskotliwa kariera samochodu rozpoczęła się od drugiego miejsca zdobytego przez Ari Vatanena w Rajdzie 1000 Jezior w 1993 roku. Na początku sezonu 1994 roku w zespole pojawił się strategiczny sponsor - koncern tytoniowy BAT z marką papierosów 555 - a także dwaj nowi kierowcy: młody Szkot Colin McRae oraz doświadczony, dwukrotny mistrz świata Carlos Sainz. Dzięki nim Subaru zdobyło tytuł wicemistrzowski w kategorii producentów. W 1995 roku FIA wprowadziła istotne zmiany w przepisach. Średnica zwężki doprowadzającej powietrze do turbiny została zmniejszona z 38 do 34 mm, co znacznie ograniczyło moc silników z turbodoładowaniem. Inżynierowie odpowiedzieli zmianami w konstrukcji wałka rozrządu i komory spalania, co pozwoliło na uzyskanie większej wartości momentu obrotowego. Sainz i McRae zdominowali mistrzostwa świata. Wygrali aż pięć eliminacji. Młody Szkot został mistrzem, a Subaru zdobyło tytuł w konkurencji producentów. Sukces udało się powtórzyć w sezonie 1996.W 1997 roku weszły w życie nowe przepisy określające specyfikację WRC. Pozwalały one na większą liczbę przeróbek w samochodzie. Subaru Impreza WRC było pierwszym autem tej specyfikacji, jakie pojawiło się w rajdach. Japońscy konstruktorzy wprowadzili dwudrzwiowe nadwozie z poszerzanymi błotnikami i dużym tylnym spoilerem. Zmodyfikowano silnik, co pozwoliło na zwiększenie mocy o ok. 15 procent. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Impreza WRC wygrała osiem z czternastu rund mistrzostw świata, a Subaru po raz kolejny tryumfowało wśród producentów. Kolejny rok nie był już tak udany. Pomimo zastosowania w samochodzie aktywnych dyferencjałów oraz nowoczesnej, sterowanej elektronicznie, sekwencyjnej skrzyni biegów Subaru ukończyło sezon 1998 dopiero na trzeciej pozycji. Inżynierowie znowu mieli sporo pracy. Jej efektem były kolejne modyfikacje zawieszenia, silnika i układu wydechowego. Nowy kierowca zespołu Richard Burns dwukrotnie wywalczył tytuły wicemistrza świata - w 1999 i 2000 roku. Sezon 2001 to debiut Imprezy WRC drugiej generacji. Samochód przeszedł znaczne przeobrażenia. Oprócz wyglądu w aucie zmieniono ponad 80 procent podzespołów. Zmniejszono środek ciężkości i obniżono masę elementów, m.in. silnika i skrzyni biegów. Przekonstruowano dyferencjały, tylne zawieszenie i układ wydechowy. Pomimo niezbyt udanego sezonu i tylko jednego zwycięstwa w Rajdzie Nowej Zelandii Richard Burns zdołał wywalczyć swój pierwszy tytuł mistrza świata, a Subaru ponownie okazało się najlepszą rajdową marką. W 2002 roku za kierownicą niebieskich Imprez WRC usiedli Tommi Mäkinen oraz Norweg Petter Solberg. I choć ekipa Subaru nie miała zbyt wielu powodów do radości, to tytuł wicemistrza świata zdobyty przez Solberga trzeba uznać za znaczący sukces.W tym sezonie nieco zmieniona Impreza WRC zadebiutuje w Rajdzie Monte Carlo. Czas pokaże, czy 10. rok na rajdowych trasach będzie dla tego samochodu szczęśliwy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: