Eksperci Euromaster przedstawiają 10 symptomów, które mogą świadczyć o problemach z układem hamulcowym. Kierowca powinien zwrócić uwagę przede wszytskim na zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego na desce rozdzielczej, wydłużenie drogi hamowania, zgrzytający metaliczny odgłos podczas hamowania czy brak naturalnego oporu stawianego przez pedał hamulca przy naciskaniu.

Do niepokojących objawów, które mogą świadczyć o defekcie układu hamulcowego można zaliczyć takżę grzanie się hamulców i wydobywanie dymu, "ściąganie" podzcas hamowania, konieczność częstego uzupełnianie płynu hamulcowego, ślady płynu na kołach lub na wewnętrznym barku opon, trzęsienie się pedału hamulca w trakcie hamowania oraz drżenie, wibrowania lub "skakanie" samochodu podczas hamowania.

Kierowca może sam zwrócić uwagę na niepokojące oznaki W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z powyższych sygnałów alarmowych należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu. Nie usunięcie usterki układu hamulcowego może spowodować m. in. wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania, osłabienie działania systemów ABS/ESP, utratę przyczepności, niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy, wypadnięcie z toru jazdy czy spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym

- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w  samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu - mówi Marcin Telej właściciel serwisu Euromaster Telgum.

- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest, po pierwsze, posiadanie klocków hamulcowych odpowiednich do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią. Ponadto, musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i nie popękane. Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem - dodaje Marcin Telej.

Układ hamulcowy w samochodzie jest zatem jednym z najważniejszych elementów gwarantującym samochodom i ich pasażerom bezpieczeństwo podczas podróży. To dlatego Eksperci Euromaster, niezależnie od celu wizyty samochodu w serwisie sprawdzają w każdym pojeździe 7 podstawowych punktów bezpieczeństwa, a wśród nich hamulce auta.