Przez kolejne lata należący do koncernu General Motors gliwicki zakład rozwijał się bardzo szybko. Łączna wartość tej, pierwszej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, inwestycji wynosi 1 miliard Euro. Fabryka zatrudnia 3 000 osób i pomimo kryzysu utrzymuje się ono na niezmienionym poziomie. Ponadto w firmach współpracujących powstało około 15 tysięcy dodatkowych miejsc pracy.

Do końca sierpnia 2013 r. linię produkcyjną fabryki opuściło ponad 1,8 miliona samochodów, z czego ponad 98% trafiło na eksport. Stanowi to ok 1,5% rocznej wartości eksportu krajowego, czyniąc z polskiego zakładu Opla ważny podmiot dla życia gospodarczego regionu i kraju.

Duża elastyczność i konkurencyjność zakładu, zaufanie władz koncernu oraz proinwestycyjna polityka Władz Państwa, a także Miasta Gliwice, umożliwiły jego intensywny rozwój, pomimo niesprzyjających warunków rynkowych. Ostatnie cztery lata (2009 – 2013) upłynęły pod znakiem wprowadzenia do produkcji pięciu modeli. Obecnie na jednej linii produkowanych jest łącznie sześć modeli, dla siostrzanych marek Opel i Vauxhall: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC coupe, Astra OPC, Astra Classic Sedan oraz najnowszy model – kabriolet Cascada.

W roku 2009 zakład został jednostką odpowiedzialną za jakość wszystkich modeli Astry w europejskim oddziale GM - Opel/Vauxhall. Rok 2013 należy do najważniejszych w historii zakładu – wdrożony do produkcji w lutym kabriolet Cascada, poszerzył gamę modelową zakładu o samochód klasy premium. Planowane jest już uruchomienie następnego modelu – kolejnej generacji Astry. Wysokie zaangażowanie gliwickiej załogi i znakomita jakość produkowanych przez nią samochodów były jednymi z głównych czynników, które przyczyniły się do podjęcia decyzji o ulokowaniu produkcji tego bestselleru Opla w polskiej fabryce.

W marcu 2012 roku firma zakończyła wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania obejmującego pięćobszarów działalności: Jakość, Środowisko, Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, Energia oraz Ciągłość Działania. Utrzymanie wysokich standardów w każdym z nich jest priorytetem dla kierownictwa zakładu, a szczególne osiągnięcia w zakresie efektywnego zarządzania energią w zakładzie zostało uhonorowane Nagrodą Ministra Środowiska.

„Jestem dumny z osiągnięć zakładu GMMP na przestrzeni ostatnich 15 lat. Znakomita załoga i doskonałe portfolio umożliwiły efektywne wykorzystanie tego czasu, pomimo często niestabilnej sytuacji na rynku samochodowym w Europie. Szczególnie ważne jest dla nas to, że pomimo przeciwności udało nam się utrzymać pełne zatrudnienie oraz uzyskać gwarancję produkcji kolejnej generacji Astry.” powiedział Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.

Zakład GM Manufacturing Poland

Fakty i liczby

Zakład należący do spółki Opel/Vauxhall w Europie, będącej częścią globalnego koncernu General Motors

Moce produkcyjne – 207 tysięcy egz.

Liczba wyprodukowanych samochodów – 1,8 mln egz

Zatrudnienie – 3 tysiące osób

Całkowita powierzchnia zakładu – 74 ha

6 modeli produkowanych na jednej linii: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra, Classic Sedan, Astra GTC coupe, sportowa Astra OPC i kabriolet Cascada Zakład jest jedynym w koncernie producentem czterech wersji nadwoziowych Astry: hatchbacka, sedana oraz OPC i GTC

15. wersji nadwoziowych kolejnych modeli Opla produkowanych do tej pory

Różne marki GM w portfolio produkcyjnym: Opel, Vauxhall, Suzuki, Holden, Chevrolet

Kolejne inwestycje w latach 2005, 2009, 2012 r.: zwiększenie powierzchni budynków do 14,5 ha; nowe linie produkcyjne, w tym specjalna na potrzeby produkcji kabrioletu

Zużycie energii potrzebnej do wyprodukowania jednego samochodu: na tym samym poziomie od piętnastu lat; najniższe w koncernie GM

Najważniejsze daty

maj 1996 - podjęcie decyzji o lokalizacji zakładu w Gliwicach

październik 1996 – rozpoczęcie inwestycji

marzec 1998 – wyprodukowanie 1. komponentu (komora koła zapasowego)

sierpień 1998 – wyprodukowanie 1. samochodu (Astra Classic I)

luty 2000 – uruchomienie produkcji Agili

czerwiec 2002 – zakończenie produkcji Astry Classic I

2005 – 1. etap rozbudowy zakładu

wrzesień 2005 – uruchomienie produkcji Zafiry

kwiecień 2007 – zakończenie produkcji Agili

sierpień 2007 – uruchomienie produkcji Astry Classic III

sierpień 2009 – zakończenie produkcji Astry Classic II

listopad 2009 – uruchomienie produkcji Astry IV Hatchback; przejęcie odpowiedzialności za jakość wszystkich wersji nadwoziowych Astry w Opel/Vauxhall w Europie

lipiec 2010 – zakończenie produkcji Zafiry

wrzesień 2011 – Nagroda Ministra Środowiska za efektywne zarządzanie energią

październik 2011 – uruchomienie produkcji Astry GTC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

styczeń 2012 – najlepsze oceny za jakość w Raporcie DEKRA 2012 dla Opla Astry

marzec 2012 – wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania

maj 2012 – uruchomienie produkcji Astry OPC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

sierpień 2012 – uruchomienie produkcji Astry IV NB (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

październik 2012 – pierwszy samochód z fabryczną instalacją LPG

luty 2013 – uruchomienie produkcji Cascady (produkowana wyłącznie w Gliwicach)