Wobec tego auta z nadwoziem wielofunkcyjnym (vany, minivany oraz dostawcze), które mogłyby mieć homologację ciężarową, 5-osobową powinny mieć ładowność 697 kg, co praktycznie jest niemożliwe, a auta 4-osobowe - 629 kg. Z uprzywilejowanej listy znikną 4-osobowe małe auta dostawcze z homologacją AF. To znaczy, że Fiat Panda w wersji ciężarowej będzie oferowany tylko w odmianie 2-osobowej. Z kolei np. ciężarowy Opel Zafira, który obecnie jest rejestrowany na 5 lub 4 osoby, by spełniać wymogi poprawki, musiałby być homologowany jako auto 3- lub 2-osobowe. Pierwsza ewentualność wydaje się jednak abstrakcyjna. Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło z dniem 15 stycznia br. zakaz homologowania samochodów ciężarowych z nadwoziem typu hatchback i kombi. Mimo to resort zapewnił, że wydane już świadectwa homologacji zachowają ważność do dnia ich wygaśnięcia, czyli do czasu, gdy producent nie wprowadzi w określonym modelu zmian konstrukcyjnych. Z kolei pojazdy wielofunkcyjne o kodzie nadwozia AF miały otrzymywać homologację ciężarową. Obecnie firmy przy zakupie, wynajmie lub leasingu samochodów osobowych, które uzyskały homologację ciężarową, mogą odliczyć 22-proc. VAT zawarty w cenie auta lub racie leasingowej. W przypadku homologacji osobowej Ministerstwo Finansów proponuje odliczanie połowy VAT, ale nie więcej niż 3 tys. zł. To zdaniem Jakuba Farysia, dyrektora Związku Motoryzacyjnego SOIS, zdecydowanie za mało, by utrzymać sprzedaż nowych samochodów w tym roku na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (ponad 363 tys.).Przyjęte przez posłów zmiany do nowej ustawy są zagrożeniem dla branży leasingowej. Witold Drożdż, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, zaznacza, że projekt ustawy zmienia też opodatkowanie leasingu. Obecnie VAT jest rozłożony na cały okres trwania leasingu. Decyzją posłów VAT trzeba będzie zapłacić z góry, a to mija się z ideą leasingu.
3 tys. zł na pocieszenie
Posłowie Komisji Finansów Publicznych w projekcie ustawy o podatku od towarów i usług wykluczają, by auta osobowe były tak samo traktowane jak ciężarowe przy rozliczaniu podatku VAT. Na dodatek posłowie na potrzeby ustawy przygotowali nową definicję auta osobowego, w myśl której są nimi wszystkie pojazdy, których dopuszczalna ładowność stanowi 357 kg plus 68 kg przypadających na każde siedzenie.