Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > 60 lat poczciwego "ogórka"

60 lat poczciwego "ogórka"

Urodził się w Wolfsburgu, dorastał w Hanowerze, sukcesy odnosił na całym świecie… Dokładnie 60 lat temu powstał pierwszy prototyp, a dwa lata później rozpoczęła się seryjna produkcja. Od tego czasu powstało już ponad 9 500 000 tych aut.

60 lat poczciwego "ogórka"
60 lat poczciwego "ogórka"Źródło: Volkswagen

Narodziny Transportera to jedna z największych legend w historii motoryzacji - tym większa, że prawdziwa. Opowieść rozpoczyna się w 1947 roku, kiedy to holenderski importer Volkswagena spotkał się w Minden z przedstawicielami administracji brytyjskiej wolfsburskich zakładów, aby rozmawiać o zakupie kilku Garbusów dla Holandii. Podczas rozmowy narysował on w swoim notesie odręczny szkic samochodu dostawczego, jak się okazało rewolucyjnego: silnik z tyłu, kierowca z przodu, a między nimi miejsce na 750 kg ładunku. Inspiracją dla Pon’a był, zbudowany do użytku wewnętrznego w zakładzie, osobliwy samochód skrzyniowy, który zauważył między ruinami hal fabrycznych w Wolfsburgu.

1948 rok - powstanie pierwszego prototypu Transportera

Po jakimś czasie Heinirch Nordhoff, nowy członek zarządu w Wolfsburgu, zaakceptował ideę Pon’a. Zlecił swojemu głównemu konstruktorowi Alfredowi Haesnerowi jej realizację. Niecały rok później powstała dokumentacja techniczna i 60 lat temu, w 1948 roku, zbudowano pierwsze prototypy. Przy pracach wykorzystano badania w tunelu aerodynamicznym. Cw pierwszych konstrukcji wynosiło ok. 0,7, ale zostało obniżone do niespotykanej w tamtych czasach wartości 0,44. Ponieważ płyta podłogowa Garbusa była zbyt słaba do transportu dużych ciężarów wzmocniono ją specjalną ramą. Prototyp Volkswagena Transportera przedstawiony został dziennikarzom 12 listopada 1949 roku w Wolfsburgu. Został on doskonale przyjęty.

8 marca 1950 r. - początek produkcji

8 marca 1950 roku wizja Bena Pon’a stała się rzeczywistością - jest to dzień rozpoczęcia seryjnej produkcji w zakładzie w Wolfsburgu. Fabryka wyprodukowała swój pierwszy pojazd użytkowy w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg. Z pełnym obciążeniem osiągał maksymalną prędkość 75 km/h i zużywał 8 - 9 litrów paliwa na 100 km. Rok później, w 1951 roku zbudowana została na bazie Transportera pierwsza karetka pogotowia. Publiczności zaprezentowano także kolejny model Samba - bus, który wkrótce podbił świat. Lakier w dwóch kolorach, odsuwany dach, dużo chromu i 21 okien były czymś dotychczas niespotykanym. Jak żaden inny pojazd, mikrobus ten stał się na wiele lat nieodłącznym towarzyszem globtroterów.

Cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny Transporter. Na tamte czasy byto to wielkie osiągnięcie. Wkrótce okazało się, że możliwości produkcyjne fabryki w Wolfsburgu są prawie całkowicie wykorzystane. Zapadła decyzja o budowie nowego zakładu zajmującego się wyłącznie montowaniem pojazdów użytkowych. Trwa wyścig: 235 gmin walczy o to, aby był on zlokalizowany na ich terenie. Decyzja zostaje podjęta 24 stycznia 1955 - fabryka powstanie w Hanowerze.

Dokładnie rok później, w szóstą rocznicę rozpoczęcia produkcji, 8 marca 1956 roku, po niewiarygodnie krótkim okresie budowy, z taśmy produkcyjnej nowego zakładu zjechał pierwszy Transporter.

8 marca 1956 roku rozpoczęła się produkcja w Hanowerze

Początkowo w fabryce zatrudnionych było 4.954 pracowników, którzy montowali dziennie początkowo 250, a później 300 sztuk Transporterów. Układ fabryki był wyjątkowo nowoczesny: produkcja umieszczona była na pierwszej kondygnacji, na piętrze hali, a przepływ materiałów był przewidziany poniżej, na parterze. Zakład w Hanowerze był wtedy najnowocześniejszym, a może nawet najładniejszym zakładem produkującym samochody na świecie. Popyt na Transportera przerósł najśmielsze oczekiwania. Już rok po rozpoczęciu produkcji fabryka okazała się za mała. Dzięki dobudowaniu hali nr 2 jej powierzchnia podwoiła się. Ilość pracowników zwiększyła się w początkowych latach o 70 - 80 procent.

W 1958 roku konstruktorzy Volkswagena przedstawili propozycję, bez której dziś nie sposób wyobrazić sobie samochodów dostawczych - podwójną kabinę. Rok później, w 1959 roku, Transporter otrzymał w pełni zsynchronizowaną przekładnię, co nie było wcale takie oczywiste w czasach dwukrotnego naciskania sprzęgła przy zmianie biegów. Był to kolejny przykład konsekwentnych innowacji, których korzyści odczuli przede wszystkim użytkownicy.

W 1960 stosowane wcześniej strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu zostały zastąpione migającym kierunkowskazem. 2 października 1962 roku w fabryce VW w Hanowerze z taśmy montażowej zjechał milionowy samochód. Była to Samba - bus, który wraz z Transporterem już dawno podbił rynek. Transporter był w dalszym ciągu udoskonalany pod względem technicznym. Nowy silnik o pojemności 1,5 litra zyskał moc 42 KM, a w miejsce drzwi skrzydłowych pojawiły się drzwi rozsuwane, nawiasem mówiąc, pierwsze drzwi rozsuwane w samochodach tej klasy.

1967 - Transporter T2

W 1967 r. nastąpił początek nowej ery - fabrykę opuścił Transporter drugiej generacji. Szyba przednia nie była już dzielona na dwie części, samochód został przedłużony o 100 mm a moc silnika o pojemności 1,6 litra wzrosła do 47 KM. Rok później, w 1968, z taśmy produkcyjnej uroczyście zjechał dwumilionowy Transporter. Był to sukces, jakim nie mógł się poszczycić żaden inny samochód tej klasy. W roku 1971 w produkcji pojazdów użytkowych zanotowany został kolejny rekord: z taśmy zjechał 3-milionowy Transporter. Liczba pracowników wzrastała jeszcze dynamiczniej i osiągnęła historyczne maksimum - 28.728 pracowników. 1977 - produkcja łączna wynosi już 4,5 mln sztuk.

Rok 1978 był w produkcji samochodów dostawczych rokiem szczególnie bogatym w innowacje. Po raz pierwszy, w ośmioosobowym mikrobusie, zastosowany został napęd na cztery koła. Rozwiązanie to spotkało się z niezwykłym zainteresowaniem. Ponieważ tradycyjny Transporter miał napęd na tylne koła, skonstruowano w tym przypadku dodatkowo załączany napęd na przednią oś. Produkcja seryjna nie była jeszcze planowana. Pierwsze jazdy testowe modelu z napędem na cztery koła przeprowadzone na tunezyjskiej pustyni udowodniły, że jest to samochód doskonale nadający się do jazdy terenowej.

Maj 1979 r. - Transporter T3

W maju 1979 roku miała miejsce premiera Transportera T3, a już w 1981 roku pobity został kolejny rekord - 5 milionów wyprodukowanych Transporterów.W 1985 r. została przedstawiona w Hanowerze nowa limuzyna wielkoprzestrzenna - Multivan. Idealny, wszechstronny pojazd, doskonale sprawdzający się zarówno jako samochód firmowy, wycieczkowy, jak i rodzinny. Bardzo szybko VW Multivan zdobył taką popularność jak jego dziadek - Transporter. W 1986 w zakładach Volkswagena w Hanowerze z taśmy zjechał sześciomilionowy Transporter - samochód sprzedawany wtedy w 180 krajach i mający swoich zwolenników na całym świecie.

9 styczeń 1990 r. - Transporter T4

Rewolucyjny krok w historii Transportera nastąpił 9 stycznia 1990 roku. W jego czwartej generacji (T4) zrezygnowano z silnika umieszczonego z tyłu. Podobnie jak jego poprzednicy, także T4 stał się przebojem rynkowym, który razem z zaprezentowaną sześć lat później drugą generacją LT przyczynił się do sukcesu marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Pojazdy stały się jeszcze wygodniejsze i mocniejsze. T4 oferowany był z 16 różnymi silnikami, 8 benzynowymi i 8 dieslami, najmocniejszy miał 204 KM. W 1995 roku Multivan ma już za sobą 10 lat pełnych sukcesów i przeszło 100.000 sprzedanych pojazdów. W 1996 do Transportera wprowadzone zostają dalsze istotne ulepszenia techniczne i zamontowane nowe, niezwykle oszczędne silniki TDI.

8 marca 2000 r. minęło 50 lat od rozpoczęcia produkcji Transportera. Co druga osoba kupująca samochód dostawczy lub wielkoprzestrzenną limuzynę decydowała się na samochód z logo VW. Ponad 8 milionów tych pojazdów, zbudowanych na bazie Transportera, znalazło już swoich nabywców.

2003 - Transporter T5

W 2003 roku na rynek wprowadzony został Transporter T5 - dojrzały pod względem wielkości i różnorodności wariantów, a także wszechstronności zastosowań. W porównaniu ze swoim poprzednikiem oferuje większą pojemność przestrzeni ładunkowej - przede wszystkim dzięki bardziej pionowej konstrukcji ścian nadwozia. Wymiary zewnętrzne krótkiej wersji to: 4,89 metra długości; 1,91 metra szerokości; 1,96 metra wysokości. W modelach kombi i furgon do wyboru są dwa rozstawy osi oraz trzy wysokości dachu. W ofercie znajdują się różne nadwozia (analogiczne do modelu T4) - skrzyniowe (standardowe lub z obniżoną skrzynią ładunkową), podwójna kabina (Doka), podwozie do zabudowy. Nowy Transporter oferuje możliwości, które dzięki bogatemu programowi wyposażenia dodatkowego i fabrycznemu wyposażeniu specjalistycznemu umożliwiają wykonanie prawie każdego zadania transportowego. Oferowanych jest wiele jednostek napędowych, najmocniejsza V6 ma 235 KM.

Rok 2008 - 60 lat po powstaniu pierwszego prototypu

Dzisiaj, po 60 latach od powstania pierwszego prototypu Volkswagena Transportera, auto niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem klientów na całym świecie. Od 1950 roku wyprodukowano juz ponad 9,5 miliona Transporterów. Samochody prezentują nieustannie najwyższy poziom techniki i jakości. Niezależnie od tego, czy mówimy o Transporterze, Multivanie czy Caravelle. Systemy nawigacyjne, stały napęd na wszystkie koła, ekskluzywne wyposażenie, silniki o wysokiej mocy i niewielkie zużycie paliwa lub systemy bezpieczeństwa służą za wzór innym producentom pojazdów tej klasy. Marka VW Samochody Użytkowe będzie także w przyszłości wytyczała nowe drogi w standardach jakościowych i innowacjach. Utrzymywanie wiodącej pozycji na rynku mobilizuje do nieprzerwanych prac nad udoskonaleniem rozwiązań technicznych.

mototarget.pl
Powiązane tematy:Moto (Serwis)Aktualności
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków