Wnioski złożone przez 44 gminy i 19 powiatów, opiewają na prawie 34 miliony złotych dofinansowania, tymczasem kwota dostępna w kasie wojewody wynosi na 2012 rok 16,5 mln złotych.

"Zmieniły się zasady przyznawania dotacji, teraz maksymalnie z budżetu można dostać 30 proc. środków kwalifikowanych - dotychczas było to 50 proc. - i maksymalnie 1 milion złotych na inwestycje - wcześniej było 3 miliony. Mimo to zapotrzebowanie ponad dwukrotnie przewyższa nasze możliwości" - powiedział Tomasz Stube.

Projekty będą oceniane pod względem wpływu realizacji zadania na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, znaczenie zadania dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa, poprzez poprawę połączeń dróg lokalnych z drogami publicznymi wyższej kategorii, podniesienie parametrów użytkowych dróg oraz zwiększenie płynności ruchu.

W drugim etapie programu punktowane są również kryteria związane m.in. ze znaczeniem zadania dla rozwoju obszarów wiejskich, wpływem realizacji zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych, jak również wpływem realizacji zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne.

Listę zakwalifikowanych do realizacji projektów poznamy 31 października.

Rok 2012 jest pierwszym w nowym etapie programu. W pierwszym w latach 2008-2011 "schetynówki" (od nazwiska autora programu, ówczesnego szefa MSWiA Grzegorza Schetyny - PAP) W ciągu trzech lat, w Wielkopolsce przebudowanych lub wybudowanych zostało około 500 kilometrów dróg lokalnych w ramach 188 wniosków. Cały koszt programu w regionie to 491 milionów złotych z czego 221,4 miliona pochodziło z budżetu państwa.

Przy okazji modernizacji wielkopolskich dróg powstało ok. 162 km chodników, 79 km ścieżek rowerowo - pieszych, 32 ronda drogowe oraz 517 bezpiecznych przejść dla pieszych.