• Stan naładowania akumulatora można sprawdzić za pomocą prostego i taniego multimetru, ale bardziej miarodajna jest próba pod obciążeniem.
  • Nasmarowanie uszczelek specjalnym silikonem lub wazeliną nie tylko zabezpiecza je przed pękaniem, ale także przed przymarzaniem
  • Porządki należy robić nie tylko na wiosnę, ale też przed zimą – brudna kabina to dużo wilgoci, a wilgoć oznacza parowanie i zamarzanie szyb od wewnątrz.

Według statystyk samochody ulegają awariom blisko dwukrotnie częściej zimą niż latem. Część z nich z pewnością można by uniknąć, jeśli auto byłoby przygotowane odpowiednio do gorszych warunków pogodowych. Dlatego tym razem prezentujemy checkliste z czynnościami, które warto wykonać przed sezonem zimowym. Nie zajmie to dużo czasu i nie będzie wymagało specjalnych umiejętności, a może zaoszczędzić kłopotów. O to, co możesz zrobić samodzielnie:

1. Sprawdź akumulator

Zimą w większym stopniu korzystamy z elektrycznych elementów samochodu, które sprawiają, że alternator nie ma kiedy naładować akumulatora. Dlatego przed mrozami warto zadbać, przynajmniej w podstawowym zakresie, o instalację elektryczną. We własnym zakresie, za pomocą zwykłego multimetru, możemy sprawdzić napięcie ładowania, mierząc je przy włączonym silniku na zaciskach akumulatora. Optymalny wynik to 13,8-14,4 V. Jednak jest to test, który nie do końca mówi nam o faktycznej kondycji baterii samochodowej.

sprawdź ceny!

2. Zadbaj o uszczelki

sprawdź ceny!

3. Zadabaj o zamki

sprawdź ceny!

4. Sprawdź płyny

Test wytrzymałości płynu chlodniczego na zamarzanie
Test wytrzymałości płynu chlodniczego na zamarzanie

I nie mamy na myśli tylko wymiany letniego płynu do spryskiwaczy na wersję zimową. Bardziej istotna jest odporność na zamarzanie płyny znajdującego się w chłodnicy. Co prawda na stacjach i sklepach można kupić za kilka lub kilkanaście złotych podstawowe testery (tzw. aerometry lub glikometry), ale nie wiedząc, jakim rodzajem płynu zalano układ chłodniczy, nie można zbytnio ufać ich rozmiarom. W tym przypadku również podjechać do pierwszego lepszego serwisu. Zwykle kontrola jakości płynu chłodniczego jest bezpłatna.

5. Sprawdź stan koła zapasowego

Przy okazji wymiany opon na zimowe, warto sprawdzić też stan i poziom ciśnienia koła zapasowego. Sporo osób o nim zapomina, a w przypadku awarii okazuje się, że w kole nie ma wystarczająco dużo powietrza. Trzeba też pamiętać, że w ujemnej temperaturze ciśnienie w kolach spadnie – fizyka. Przy okazji warto też skontrolować czy w bagażniku jest trójkąt ostrzegawczy, sprawny podnośnik, hak do holowania i dobry klucz do odkręcania kół.

6. Ubezpiecz się na nieprzewidziane przypadki

sprawdź ceny!

7. Umyj porządnie szyby – od wewnątrz auta

O tym dość często zapominamy, a to błąd, bo brudne i tłuste szyby to jeden z głównych powodów parowania szyb. Pamiętaj, że zimą para osadzająca się na szybie, w nierozgrzanym aucie zamienia się w szron, który dramatycznie utrudnia widoczność. Porządne umycie szyby wodą z odpowiednimi detergentami lub małą domieszką octu, pozwoli uniknąć takiej sytuacji. Dla pewności można też zastosować środek antyroszeniowy – można kupić już go za kilka złotych.