Po godzinnej próbnej przejażdżce nowym Mercedesem po watykańskich ogrodach papież Pius XI wpadł w entuzjazm. "To majstersztyk nowoczesnej sztuki inżynierskiej!" - oświadczył Ojciec Święty, wysiadając z pullmanowskiej limuzyny bazującej na modelu Mercedes-Benz Nürburg 460. Przekazana mu przez delegację firmy Daimler-Benz elegancka limuzyna przeszła do historii jako pierwszy samochód regularnie użytkowany przez papieża. Mercedes-Benz Nürburg 460, wprowadzony do produkcji w roku 1928 miał rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności skokowej 4622 ccm i moc maksymalną 80 KM przy 3400 obr./min, pozwalający rozpędzić auto do prędkości 100 km/h. Wnętrze pullmanowskiej limuzyny zostało zmodyfikowane tak, by spełniało życzenia i potrzeby papieża. W tylnej części kabiny Nürburga zamontowano pokryty jedwabno-brokatową tapicerką tron dla Ojca Świętego. Sufit zdobił haft przedstawiający gołębicę symbolizującą Ducha Świętego. Designerzy do haftu dopasowali wykończenie pozostałych elementów kabiny w najlepszych gatunkach drzewa i metali. Papież mógł wydawać swojemu szoferowi dyspozycje co do prędkości jazdy i jej celu za pośrednictwem panelu sterowania. W kolejnych latach Nürburg służył jako pojazd dostosowany do statusu Następcy Świętego Piotra. I był doceniany nie tylko przez Piusa XI, ale i jego następców. Kiedy przejechał około 40 tys. km, został "emerytowany" z aktywnej służby we flocie watykańskiej. Od tamtej pory jest eksponatem w Muzeum Watykańskim obok innych pojazdów, jakimi podróżowali papieże. W roku 1983 samochód został przewieziony do Stuttgartu, gdzie w warsztatach muzeum Mercedesa został poddany restauracji. Renowacja - podobnie jak wytwarzanie tego pojazdu w roku 1930 - trwała ponad rok. Jesienią 1984 roku odremontowany Nürburg został ponownie przekazany papieżowi Janowi Pawłowi II w Watykanie. Kontynuując tradycję zapoczątkowaną przez Piusa XI, Jan Paweł II odbył ze specjalnie wyszkolonym szoferem wycieczkę Nürburgiem 460 po watykańskich ogrodach. Od tamtej pory auto jest klejnotem wśród eksponatów Museo delle Carrozze w watykańskim Muzeum Historycznym. Inne "papamobile" Od czasów pierwszej papieskiej limuzyny Mercedes dostarcza regularnie reprezentacyjne samochody za Spiżową Bramę. Wśród innych modeli były: 1960: wersja landaulet Mercedesa 300 d (W 189) o przedłużonym rozstawie osi; 1965: wersja landaulet Mercedesa 600 (W 100) z długim rozstawem osi. Samochód ten jest obecnie wystawiany w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie-Untertürkheim;1966: Mercedes 300 SEL (W 109). Ten model nie był tak luksusowo wykończony i wyposażony, jak "600". W roku 1981 doposażono go w opancerzenie; 1967: dwa 6-osobowe Mercedesy 300 SEL o długim rozstawie osi (W 109) wykorzystywane przede wszystkim do przewożenia najdostojniejszych gości Watykanu; 1980: Mercedes 230 G (460, G 23), pierwszy "papamobile" ze szklaną nadbudówką; 1982: Mercedes 230 GE (460, G 23), także z nadbudową ze szkła; 1985: opancerzony Mercedes 500 SEL (V 126). Ten samochód zastąpił Mercedesa 600 z roku 1965. To tym autem jechał papież Benedykt XVI podczas swych pierwszych oficjalnych podróży po Rzymie tuż po wyborze na Tron Piotrowy w roku 2005; 1997: opancerzony Mercedes S 500 L (V 140);2002: Mercedes ML 430 (W 163) ze przezroczystą nadbudową.
76 lat wytwarzania papamobili przez Mercedesa
W kolejnych dekadach Mercedes-Benz zaopatrzył Watykan w kilka dalece przekonstruowanych limuzyn, landauletów i pojazdów terenowych, które służyły jako oficjalne pojazdy Ojców Świętych. Przez 76 lat kontakty między Stolicą Piotrową a stuttgarckim koncernem były bardzo bliskie.