- Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zyska dodatkowe pasy ruchu
- Plan zakłada dobudowanie dwóch pasów ruchu, zwiększając przepustowość trasy
- GDDKiA planuje minimalizację utrudnień dla kierowców podczas prac budowlanych
- Rozbudowa oznacza także osiągnięcie samowystarczalności energetycznej poprzez instalacje OZE
- Przebudowa ma być ukończona w pierwszej połowie 2029 r.
O rozbudowie trasy A2 Łódź - Warszawa mówi się od dawna. Podpisanie umowy na projekt tej trasy miało miejsce w sierpniu 2023 r. Teraz prace nad rozbudową A2 o dodatkowe pasy będą mogły wkroczyć na kolejne etapy realizacji.
A2 Łódź - Warszawa – wnioski o ZRID złożone
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na poszerzenie autostrady A2 Łódź - Warszawa o dodatkowe pasy ruchu - tzw. ZRID do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Jest kolejny. Myślał, że to zwykłe ograniczenie prędkości, dostał 2,5 tys. zł mandatu
Plan rozbudowy trasy A pomiędzy Warszawą i Łodzią zakłada dobudowanie dwóch pasów ruchu, co znacząco zwiększy przepustowość trasy. Po zakończeniu rozbudowy, kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy w każdym kierunku na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa i aż cztery pasy od Pruszkowa do Konotopy.
A2 Łódź - Warszawa – rozbudowa kluczowego odcinka nabiera tempa
Aktualnie trwają prace nad dokumentacją projektową, które obejmują poszerzenie o łącznej długości 92 km. Z tego 89 km to dodanie pasów, a pozostałe 3 km to prace przy węźle Łódź Północ, na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy, ponieważ są tam już trzy pasy ruchu na każdej z jezdni, ale GDDKiA podjęła decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Przetargi na realizację inwestycji zostaną ogłoszone w przyszłym roku. Przebudowa ma zostać ukończona w pierwszej połowie 2029 r.
A2 Łódź - Warszawa – samowystarczalna energetycznie
Projekt rozbudowy A2 zakłada osiągnięcie samowystarczalności energetycznej na tym odcinku, z instalacjami OZE zapewniającymi zasilanie infrastruktury drogowej.
Jak informuje GDDKiA, wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Dyrekcja chce, aby rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady stanowiły wzór, który będzie można zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA.
A2 Łódź - Warszawa – skomplikowana przebudowa
Przebudowa trasy A2 między Warszawą a Łodzią jest jednym z najbardziej wymagających projektów drogowych, realizowanych przy zachowaniu ciągłości ruchu. Wymaga to szczegółowego planowania, w tym czasowej organizacji ruchu. GDDKiA zapewnia, że dołoży starań, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców.
Podczas prac budowlanych przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy i w stronę Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. Projektant będzie musiał uwzględnić również inne inwestycje drogowe wpływające na ruch na A2.
A2 Łódź - Warszawa – z dodatkowymi pasami ruchu
Autostrada pomiędzy Łodzią a Warszawą jest jedną z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Na zwiększenie jej przepustowości czeka wiele osób - zarówno przedsiębiorcy z firm transportowych, jak i kierowcy samochodów osobowych. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. GDDKiA szacuje, że ten już duży ruch będzie jeszcze wzrastał. A2 ma bowiem zapewnić także dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Etapy realizacji trasy A2 Łódź - Warszawa
- Sierpień 2023 r. – podpisanie umowy na projekt
- Październik 2024 r. – złożenie wniosku o ZRID
- II połowa 2025 r. – ogłoszenie przetargów na roboty budowlane
- I połowa 2026 r. – rozpoczęcie prac
- I połowa 2029 r. – zakończenie inwestycji