Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Chiny znalazły sposób na obejście ceł UE. Auta koncernu Chery będą made in Spain

Chiny znalazły sposób na obejście ceł UE. Auta koncernu Chery będą made in Spain

Karne cła nałożone przez Unię Europejską to dla Chińczyków nie taka duża przeszkoda. Koncerny, które nie chcą odpuścić ekspansji w Europie, znalazły już sposób na uniknięcie podwyżek cen samochodów. Plan podobny do Chery Automobile już wkrótce zamierza zrealizować też BYD. Podobny ruch może wykonać Geely – do tego potrzebna mu współpraca z Polską.

Omoda 5 (wersja po modernizacji; od 2024 r.)
Omoda 5 (wersja po modernizacji; od 2024 r.)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • Chińskie koncerny szukają sposobów na uniknięcie dodatkowych ceł na rynkach Unii Europejskiej
  • Ich auta będą powstawać w Europie — Chery w Hiszpanii, a BYD na Węgrzech
  • Istotną rolę w "europeizacji" chińskich samochodów może odegrać też Polska

Cła nałożone przez UE na chińskich producentów nie sprawią, że auta z Państwa Środka znikną z Europy. Koncerny, które widzą w naszym kontynencie szansę na znaczące zwiększenie rynku zbytu, są gotowe na kosztowne operacje pozwalające na uniknięcie kar. Strategicznym manewrem chińskiego koncernu Chery Automobile (Omoda, Jaecoo) ma być uruchomienie produkcji w Europie. Metka "made in Spain" zdziała cuda.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chińczycy omijają europejskie cła. Auta Chery będą powstawać w Hiszpanii

Do uruchomienia produkcji w Europie Chery Automobile wykorzysta hiszpańskiego partnera EV Motors. Efektem współpracy będzie linia produkcyjna, z której będą zjeżdżać chińskie pojazdy przeznaczone na rynek europejski. Jest już nawet lokalizacja – to była fabryka Nissana w Barcelonie.

Chociaż cła dotyczą tylko samochodów elektrycznych, początkowo zakład w Barcelonie będzie skupiał się na montażu SUV-ów z konwencjonalnym napędem, takich jak rewelacyjnie wyceniona Omoda 5. To dla koncernu Chery rozgrzewka. Następny krok to stopniowe "europeizowanie" produkcji, czyli dokładnie komponentów wytwarzanych w Europie.

Omoda E5 i Omoda 5
Omoda E5 i Omoda 5Źródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Po co? Po to, żeby w październiku 2025 r. mogła ruszyć produkcja elektrycznej Omody E5 składanej już w większości z części pochodzących od lokalnych dostawców. Zysk? Status pojazdu europejskiego, dzięki któremu Omoda uwolni się z jarzma niekorzystnych dla Chińczyków przepisów celnych.

Modus operandi innych chińskich koncernów będzie podobny

Nie tylko koncern Chery Automobile wpadł na ten pomysł. W ten sposób zamierza też działać BYD, który wybuduje w tym celu fabrykę na Węgrzech. Według nieoficjalnych informacji będzie tam powstawać m.in. zaprezentowany niedawno konkurent Tesli Model Y – BYD Sealion 7.

Istotną rolę w "europeizacji" chińskich samochodów może odegrać też Polska. W jaki sposób? W Tychach trwa już montaż próbnej serii miejskiego elektryka Leapmotor T03 (projekt spółki join venture koncernu Stellantis i firmy Leapmotor). Polski zakład miał też wytwarzać zupełnie nowego SUV-a B10, ale – jak udało nam się dowiedzieć – w ramach ukarania Polski za niekorzystny głos ws. ceł Chińczycy przeniosą produkcję tego auta do Niemiec.

Leapmotor T03
Leapmotor T03Źródło: Leapmotor

Polską gościnność może wykorzystać też inny chiński gigant – Geely Auto, właściciel m.in. Volvo, Lotusa, Zeekra, Lynka & Co czy Smarta. Tutaj sytuacja jest jednak jeszcze bardziej skomplikowana niż w przypadku Leapmotora.

Geely zobowiązało się dostarczyć platformę do tworzonej przez spółkę ElectroMobility Poland Izery, jednak prace utknęły w martwym punkcie. Oprócz polskich aut z chińską technologią fabryka w Jaworznie w przyszłości mogłaby produkować też inne auta z portfolio Geely. Czy tak się stanie? W tym projekcie wciąż jest wiele niewiadomych.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków