Umowy te umożliwiają rozpoczęcie prac budowlanych, dzięki czemu autostrada A2 połączy się z siecią autostrad europejskich przed mistrzostwami Euro 2012.

Umowy tzw. Zamknięcia Finansowego, oprócz Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz prezesa zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II SA Andrzeja Patalasa, podpisali również: p.o. Dyrektor Generalny GDDKiA Lech Witecki, przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz 11 banków komercyjnych. Zamknięcie Finansowe to ostateczna akceptacja instytucji finansowych kredytujących przedsięwzięcie, która stanowi podstawę dla finansowania projektu i umożliwia faktyczne rozpoczęcie budowy autostrady.

Środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 1,560 mld pochodzą z trzech źródeł:

- kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (ok. 62,5 proc. wartości projektu);

- kredytów udzielonych przez 11 międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (ok. 25,5 proc. wartości projektu);

- wpłat akcjonariuszy koncesjonariusza w kwocie 186 mln euro, stanowiących ok. 12 proc. całkowitych kosztów realizacji.

Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. W przyjętym przez strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy w lipcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji przed mistrzostwami EURO 2012 r.

Generalnym wykonawcą projektu będzie firma spółka A2Strada.

Zakres prac obejmuje m.in.:

- budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej Nr 2;

- budowę ponad 80 mostów i wiaduktów;

- budowę 2 Obwodów Utrzymania Autostrady;

- budowę 6 pełnych węzłów autostradowych;

- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP);

- budowę zamkniętego systemu poboru opłat;

- pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska.