Auto Świat Wiadomości Aktualności Acabion GTBO - Rakieta na kołach

Acabion GTBO - Rakieta na kołach

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Bez odrobiny zaufania nic się tutaj nie uda. Nie uda się wsiąść po pionowej "ścianie" do środka pojazdu, nie uda się zamknąć olbrzymiej szyby, która oddziela kierowcę i pasażera od otoczenia.

Acabion GTBO - Rakieta na kołach
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Acabion GTBO - Rakieta na kołach

Zaufanie jest potrzebne także, gdy Acabion z głośnym rykiem przyspiesza, podczas gdy pasażer jeszcze się zastanawia, jak na stabilność pojazdu wpływają jego mała masa i niecodzienny kształt. Ale gdy GTBO już ruszy i mamy za sobą kilka minut jazdy, można z dumą powiedzieć: "Byłem przy tym. Byłem, gdy samochód wymyślono na nowo". Ale czym naprawdę jest Acabion? Bordowy pojazd, który gna po lotnisku w St. Moritz w Szwajcarii, przypomina raczej rakietę na kołach. Jest ekstremalnie lekki, płaski i wąski.Ekolodzy zacierają ręce... bogaci ekolodzyNajciekawsze jest jednak to, żepojazd rozpędza się do 450 km/h, a przy tym zużywa średnio 2,5 l benzyny 95-oktanowej na 100 km. Prawdziwy ekomobil, który może zdetronizować nawet superluksusowego Veyrona! Pomysłodawca pojazdu dr Peter Maskus (który wcześniej pracował dla Porsche i Mercedesa) budował go 18 lat. Jego zdaniem auta, które ważą 1000 kg i służą głównie do przewożenia jednej osoby, to prawdziwa katastrofa, z którą jak najszybciej powinniśmy skończyć. I dlatego właśnie poszedł zupełnie inną drogą. Najpierw zastanowił się, jak powinna wyglądać idealna karoseria samochodu, i dopiero do niej projektował technikę. W efekcie powstał "pocisk", który przy długości 5,10 m osiąga rozmiar Audi Q7, ale jego wysokość to zaledwie 1,27 m, a szerokość 78 cm! Acabion waży tylko 360 kg, a współczynnik oporu powietrza Cw wynosi zaledwie 0,18!Olbrzymia moc, niska masa, małe spalanieDo napędu posłużył motocyklowy silnik z Suzuki Hayabusy. Tyle że nominalną moc 175 KM "trochę" podrasowano. Po dołożeniu m.in. turbiny osiągnięto 360 KM. W połączeniu z niemalże idealną aerodynamiką efekty są naprawdę wstrząsające: od 200 do 300 km/h Acabion potrzebuje jedynie 6 s - dla porównania dobre, sportowe auto potrzebowałoby ok. 20 s. Poza tym osiągnięcie 300 km/h przy innych, klasycznych konstrukcjach to przynajmniej 50 l spalonego paliwa, GTBO wystarczy 10 razy mniej! Niestety, oszczędzanie musi kosztować. Stworzenie tego jednego, niepowtarzalnego egzemplarza pochłonęło 1,6 mln euro - całość sfinansował z własnych środków Maskus. Konstruktor ma w planach stworzenie także czegoś tańszego - 75 KM, prędkość maksymalna 250 km/h, średnie zużycie paliwa 3,6 l/100 km.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: