Testy rozpoczną się od krótkich startów i lądowań, stopniowo prototyp będzie jednak wykonywał coraz dłuższe loty. Podczas próbnego lotu na pokładzie CityAirbusa nie będzie pilota ponieważ koncern skupia się na pełnej autonomii. Docelowo cztery siedzenia taksówki mają zajmować pasażerowie. W zależności od obowiązującego prawa przy wprowadzaniu jednostki na rynek Airbus rozważa jednak opcję trzech pasażerów i pilota.
Usługi CityAirbus rozpoczną się najwcześniej w 2023 r. Elektryczna jednostka przeznaczona jest do pionowych startów oraz lądowań na terenie miejskim i osiąga prędkości trzy razy większe od samochodów.
W 2018 r. oddział badań i rozwoju Airbus A3 z siedzibą w Dolinie Krzemowej przeprowadził pierwsze testy jednoosobowego prototypu autonomicznej taksówki latającej Vahana.
We wtorek rywalizujący z Airbusem oddział miejskiej mobilności powietrznej Boeing NeXt przeprowadził test własnego prototypu powietrznej taksówki PAV. Pojazd zasilany jest energią elektryczną, a baterie mają pozwolić na loty w zasięgu ok. 80 km. Łączący skrzydła i wirniki dron wystartował, zawisł w powietrzu po czym wylądował. Docelowo model ma przechodzić z pionowego startu do lotu horyzontalnego. Nad własnymi prototypami pracują również firmy Intel i EHang.
Eksperci firmy Morgan Stanley oceniają, że rynek wiropłatów osobowych i towarowych może według najbardziej optymistycznych prognoz osiągnąć wartość 2,9 bln dolarów do roku 2040. Ostrożne szacunki wskazują na możliwy rozwój do poziomu 615 mld dol. (PAP)