- Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie dwóch nowych znaków drogowych: F-23 i F-24
- Znak F-23 będzie informował o środkowym pasie wielofunkcyjnym, ułatwiającym skręt w lewo i włączanie się do ruchu
- Znak F-24 ma ostrzegać przed jazdą pod prąd na autostradach i drogach ekspresowych
- Wprowadzenie znaku G-25 może pomóc pomoże kierowcom w sytuacjach awaryjnych na przejazdach kolejowych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje się powoli do wprowadzenia na polskich drogach nowego oznakowania. Będą to dwa nowe znaki, które mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo oraz poruszanie się po drogach krajowych, ekspresowych i autostradach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Na drogach pojawił się nowy znak R-33 z paskami i samochodem. To bardzo ważna prośba
Czy będą nowe znaki na polskich drogach?
Już wkrótce na polskich drogach mogą pojawić się dwa nowe znaki drogowe: F-23 oraz F-24. Mają one pomóc kierowcom w bezpiecznym poruszaniu się po drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmiany, które mają poprawić organizację ruchu i ograniczyć ryzyko niebezpiecznych sytuacji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wprowadzenie nowych oznaczeń, które będą informować o środkowym pasie wielofunkcyjnym oraz ostrzegać przed jazdą pod prąd. Zgodnie z projektem resortu, znaki mają pojawić się na poboczach i chodnikach w wybranych miejscach w całym kraju.
Nowe znaki mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Znak F-23 będzie informował o obecności środkowego pasa wielofunkcyjnego, który ułatwi skręt w lewo oraz włączanie się do ruchu w obszarze zabudowanym. Z kolei znak F-24 ma ostrzegać kierowców przed wjazdem pod prąd na autostradach i drogach ekspresowych.
Co oznacza znak F-23? Informuje o pasie wielofunkcyjnym
Znak F-23, według projektu nowelizacji, będzie stosowany na odcinkach dróg w obszarze zabudowanym, pomiędzy skrzyżowaniami, gdzie znajduje się środkowy pas wielofunkcyjny przeznaczony dla pojazdów wyjeżdżających z drogi lub wjeżdżających na nią. Projekt przewiduje, że na takich odcinkach zostanie wprowadzony zakaz wyprzedzania, egzekwowany przez znak B-25.
Jeśli długość pasa wielofunkcyjnego przekroczy 500 m, znak F-23 zostanie umieszczony ponownie. Zakończenie pasa będzie oznaczone kolejnym znakiem F-23, uzupełnionym tabliczką informującą o zmianie organizacji ruchu.
Co oznacza znak F-24? Ostrzeże kierowców
Ministerstwo planuje także wprowadzenie znaku F-24, który będzie ostrzegał przed jazdą pod prąd na autostradach i drogach ekspresowych. Dotychczas takie tablice były rozstawiane przez GDDKiA w wybranych miejscach, jednak teraz ich stosowanie ma zostać uregulowane prawnie.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, znak F-24 będzie umieszczany tak, by był widoczny dla kierowców w miejscach, gdzie można wybrać właściwy kierunek jazdy. Nie przewiduje się montowania tego znaku na głównych jezdniach autostrad i dróg ekspresowych.
Kiedy nowe znaki wejdą w życie?
Obecnie projekt nowelizacji rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych. Nowe znaki zostaną wprowadzone dopiero po podpisaniu rozporządzenia przez ministra infrastruktury. Resort już latem tego roku podkreślał, że zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Co oznacza znak G-25? Może pojawić się przy przejazdach kolejowych
Oprócz dwóch znaków, o których pisaliśmy, do wprowadzenia na polskie drogi może być rozważany również jeszcze jedno oznakowanie. Stanąć może w bardzo newraligicznych i bardzo niebezpiecznych miejscach. Ma pomóc kierowcom w sytuacjach awaryjnych na przejazdach kolejowych, gdzie w ostatnich miesiącach dochodziło do coraz większej liczby niebezpiecznych zdarzeń, a gdzie kierowcy nie zawsze wiedzą, jak się zachować.
Nowy znak drogowy G-25 został zaprojektowany przez Europejską Komisję Gospodarczą. Jego zadaniem jest informowanie kierowców, że w razie utknięcia na torowisku między zamkniętymi szlabanami mogą bezpiecznie wyłamać zaporę i opuścić przejazd. Znak ma prostokątny kształt, zielone tło oraz symbol samochodu i wyłamanych biało-czerwonych szlabanów. Do tej pory nie wszyscy kierowcy byli świadomi, że w sytuacji zagrożenia mogą zdecydować się na takie rozwiązanie.
Projekt znaku G-25 pojawił się w oficjalnym dokumencie UNECE. Komisja wyjaśnia, że znak ma za zadanie poinformować kierowców o możliwości przejechania przez bramę przejazdu kolejowego, jeśli zostaną uwięzieni między zamkniętymi zaporami. W dokumencie podkreślono również, że brama przedstawiona na znaku może mieć kolory stosowane przez dane państwo, a sam znak powinien być umieszczony po wewnętrznej stronie drugiego szlabanu, patrząc w kierunku jazdy.