Alkohol jest bezpośrednią przyczyną około 30 procent wszystkich wypadków śmiertelnych na drogach. Jednym ze skutecznych sposobów zwalczania tego problemu jest montaż alkomatów, które blokują rozruch silnika w przypadku, gdy poziom alkoholu we krwi kierowcy przekracza dopuszczalną wartość.

- To punkt zwrotny dla bezpieczeństwa na szwedzkich drogach - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. - Niewielki odsetek kierowców pojazdów ciężarowych prowadzi będąc pod wpływem alkoholu. Ale ponieważ konsekwencje wypadku z udziałem samochodu ciężarowego mogą być bardzo poważne, trzeba zrobić wszystko, żeby nikt nie mógł usiąść za kierownicę w stanie nietrzeźwości - wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Volvo Trucks oferuje fabrycznie montowany Alcolock od 2005 r. i nadal jest jedynym producentem samochodów ciężarowych udostępniającym klientom tę opcję. Zainteresowanie klientów systematycznie rośnie. Obecnie wiele dużych i średniej wielkości firm transportowych z założenia wyposaża swoje pojazdy w alkomaty blokujące rozruch silnika.

- Coraz więcej klientów postrzega Alcolock, jako narzędzie poprawy jakości usług; chodzi o to, by nie było wątpliwości, że kierowcy danej firmy są trzeźwi - mówi Carl Johan Almqvist. Co czwarty samochód ciężarowy jest wyposażony w Alcolock.

Żeby pomóc klientom w przekonaniu się do korzyści wynikających z zastosowania alkomatu blokującego rozruch silnika, w 2010 r. Volvo Trucks oferuje wszystkim klientom w Szwecji rabat na urządzenia Alcolock montowane fabrycznie. Dzięki temu znacznie wzrosła ich sprzedaż. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2010 r. dwadzieścia pięć procent wszystkich sprzedanych samochodów ciężarowych było wyposażonych w Alcolock. Co więcej, w tym samym czasie w alkomaty doposażono kilkaset szwedzkich pojazdów już znajdujących się w eksploatacji.

Szwecja osiągnęła największy na świecie postęp pod względem liczby alkomatów blokujących rozruch silnika zamontowanych w samochodach ciężarowych. Ale rośnie również zainteresowanie w innych krajach, np. w Finlandii i Francji, które to kraje przyjęły ustawy nakazujące montaż tego typu urządzeń w autobusach szkolnych.

- W ciągu ostatnich lat znacząco zmalała społeczna akceptacja dla alkoholu w ruchu drogowym i jestem przekonany, że wkrótce jeszcze więcej firm transportowych dostrzeże korzyści, jakie oferuje Alcolock. Szwedzki przykład pokazuje, jak szybko można osiągnąć przełom - konkluduje Carl Johan Almqvist.