Auto Świat Wiadomości Aktualności Amerykańska poczta kupi pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Listonosz będzie miał wygodniej

Amerykańska poczta kupi pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Listonosz będzie miał wygodniej

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Poczta Stanów Zjednoczonych zleciła firmie produkującej pojazdy wojskowe i taktyczne dostarczenie ponad 160 tys. aut dla swoich listonoszy. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby zamówienie nie dotyczyło samochodów z kierownicę po prawej stronie.

Nowy pojazd dla US Post
Zobacz galerię (4)
USPS
Nowy pojazd dla US Post

Zamówione pojazdy to dopiero projekt istniejący na papierze, ale w ciągu dwóch lat takie auta mają pojawić się już na ulicach USA. Nowy samochód nawiązuje wyglądem do używanych przed laty specjalistycznych pojazdów pocztowych – zapewne wiele osób może kojarzyć je z amerykańskich filmów. Nowy model NGDV ma zastąpić przestarzałą flotę US Post - niektóre auta są już w eksploatacji od ponad 30 lat!

Nowe dostawczaki pocztowe wykonać ma firma Oshkosh Defense, która znana jest z produkcji pojazdów dla wojska. Samochody będą w zależności od potrzeb poszczególnych oddziałów firmy wyposażone w silniki spalinowe lub w napęd elektryczny.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pierwsze zamówienie opiewa na sumę 482 milionów dolarów i obejmuje zaprojektowanie i budowę pojazdu NGDV, ale docelowo program wymiany floty aut dla listonoszy i kurierów ma opiewać na kilka miliardów dolarów. W ciągu 10 lat firma miałaby dostarczyć od 50 do 165 tys. egzemplarzy nowego pojazdu.

Przeczytaj też:

Samochód ma być dość nietypowy, bo w zamówieniu zdecydowano się na kierownicę po prawej stronie, mimo że w USA panuje ruch prawostronny. Nietypowe umieszczenie kierownicy ma jednak ułatwić pracę listonoszom, którzy mogliby wrzucać listy i przesyłki do skrzynek umieszczonych przy posesjach bez konieczności wysiadania z samochodu. Ponadto pojazdy NGDV będą wyposażone w klimatyzację i ogrzewanie, ulepszoną ergonomię i kilka udogodnień – w tym kamery 360 stopni, system unikania kolizji, który obejmuje ostrzeżenie dźwiękowe, i automatyczne hamowanie. Pojazdy będą również miały zwiększoną pojemność ładunkową.

Amerykańska poczta nie ujawniła jeszcze szczegółów na temat specyfikacji technicznej pojazdów i zasięgów wersji elektrycznych. Pojawienie się pierwszych aut na ulicach zapowiadane jest już na 2023 r.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk