Turbodiesel 1,6 TDI stopniowo pojawia się w samochodach marek Volkswagen, Audi, Škoda i Seat, w których zastępuje słabsze odmiany jednostki 1,9 TDI. W odróżnieniu od poprzednika dysponuje technologią common-rail. Dotychczas wiadomo o wersjach o mocy 55 kW (75 KM), 66 kW (90 KM) i 77 kW (105 KM). Nowy VW Polo otrzyma wszystkie trzy odmiany, czeska Škoda Octavia dysponuje najmocniejszą wersją, w Audi A3 na razie znajdziemy wersję 90-konną. Spekuluje się również o odmianie oferującej 92 kW (125 KM).

Maksymalny moment obrotowy nowego silnika ma wartość 230 Nm. Nowa jednostka w cyklu mieszanym spala średnio 4,5 l oleju napędowego na 100 km, czyli o 0,2 l mniej od 1,9 TDI (77 kW/105 KM; 250 Nm) i tyle, co oszczędna wersja 1,9 TDI e. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Audi A3 1,6 TDI z 5-biegową manualną skrzynią biegów 13 sekund, prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Są to wartości gorsze o 1,6 s i 7 km/h niż w wypadku odmiany z silnikiem 1,9 TDI.

Audi A3 z nową jednostką trafia właśnie na niemiecki rynek. Cena dla wersji Attraction ustalona została na poziomie 22 250 euro (ok. 97,5 tys. zł) z 3-drzwiowym nadwoziem oraz 23 450 euro (ok. 103 tys. zł) w przypadku 5-drzwiowej odmiany Sportback. Oznacza to oszczędność w stosunku do starszego, ale mocniejszego 1,9 TDI, 850 euro (prawie 3,7 tys. zł).