Prognozowana sprzedaż tych trzech modeli ma przekroczyć w przyszłym roku poziom 300 tys. sztuk, ale nie jest to najwyraźniej liczba satysfakcjonująca zarząd marki. Audi przyzwyczaiło już nas do tego, że po mistrzowsku wypełnia kolejne nisze rynkowe, dlatego też nikogo nie powinno dziwić, że trwają prace nad autami, które stawiłyby czoło konkurencji w postaci Mini Countrymana, BMW X6, a także nie do końca jeszcze potwierdzonej serii X4 BMW.
Wbrew wcześniejszym doniesieniom Audi wycofało się natomiast z opracowania luksusowej terenówki Q9, gdyż zdaniem szefa marki, Ruperta Stadlera, nie pasuje ona do obecnych trendów rynkowych. Wstępny harmonogram premier przedstawia się następująco:
- wiosna 2014 roku: debiut drugiej generacji SUV-a Q7, zaprojektowanego na nowej, lżejszej platformie i z aluminiową karoserią, co pozwoli zredukować masę samochodu o około 300 kg;
- w połowie 2016 roku: prezentacja drugiej odsłony Q5, która dzięki zastosowaniu nowych materiałów „schudnie” o ok. 100 kg;
- koniec 2013 roku (plan A) lub koniec 2016 roku (plan B): debiut modelu Q6, który w ofercie rynkowej wypełniłby lukę między BMW X3 i X6;
- początek 2017 roku: prawdopodobne wejście do sprzedaży modelu Q4, technicznie bazującego na nowym crossoverze Porsche o nazwie Cayun.
Na tym nie koniec. Trwa bowiem dyskusja nad wprowadzeniem do gamy małego modelu Q1 – Audi rozważa w tym przypadku 3 możliwości:
Pierwsza: auto mogłoby wykorzystać część rozwiązań z obecnego A1 quattro Sportback i zadebiutować na rynku już w 2013 roku.
Druga: do jego konstrukcji zastosowano by kolejną generację platformy MQB (używana we wszystkich modelach Grupy VW z silnikiem ułożonym poprzecznie), co jednak opóźniłoby debiut o 2 lata.
Trzecia: Q1 (na rynku w 2016 roku) byłoby budowane w oparciu o lekką konstrukcję (z wykorzystaniem materiałów kompozytowych) nowej odsłony A2.
Udało nam się zdobyć pierwsze komputerowe wizualizacje Audi Q6, często określanego już mianem „zabójcy BMW X6”. Według wstępnych informacji do konstrukcji tego modelu może być wykorzystana zmodyfikowana platforma obecnego Q5 (wspomniany plan A) lub jego następcy (plan B).
Audi Q6 będzie się wyróżniać sportową stylistyką nadwozia, nawiązującą do coupé, z charakterystyczną opadającą linią dachu oraz tylną klapą i światłami przypominającymi rozwiązania z luksusowego A7 Sportbacka. Bogato wyposażone wnętrze zaoferuje miejsca dla 4 osób (wariant 5-miejscowy będzie opcją).
Źródło napędu Audi Q6 mają stanowić benzynowe i wysokoprężne silniki 6-cylindrowe, w tym także układ hybrydowy znany z obecnej generacji Volkswagena Touarega i Porsche Cayenne’a. Zgodnie z polityką Audi należy też oczekiwać wprowadzenia do oferty topowej wersji Q6S z 4-litrową, turbodoładowaną jednostką V8. Wszystkie odmiany nowego Audi będą dostępne ze stałym napędem na 4 koła (quattro).
Seria Q w Audi - podsumowanie
Koncern Audi w pewnym sensie można porównać do mitycznego króla Midasa, który wszystko, co dotknął, zamieniał w złoto. Ostatnie debiuty marki i zagospodarowywanie kolejnych nisz rynkowych to pasmo sukcesów potwierdzonych rekordowymi wynikami sprzedaży i dochodami firmy. Wszystko wskazuje na to, że tak samo będzie w przypadku nowej gamy Q, bowiem różnorodność wersji, mocne jednostki napędowe (w tym także proekologiczne hybrydy) oraz oryginalna stylistyka pozwolą spełnić oczekiwania szerokiej grupy klientów.