Nazwa Audi S4 od roku 1997 kojarzona jest z mocną wersją modelu A4. Podczas gdy pierwsza generacja napędzana była silnikiem 2,7 V6 (195 kW/265 KM) z dwoma turbosprężarkami i pięcioma zaworami na cylinder, w drugiej i trzeciej generacji (B6 i B7) pracował wolnossący silnik 4,2 V8 o mocy 253 kW (344 KM).
Nowe wcielenie Audi S4 zaprezentowało się po raz pierwszy na zakończonym kilka dni temu salonie samochodowym w Paryżu. Ośmiocylindrowy silnik wolnossący zastąpiła pod maską jednostka V6 z doładowaniem, która do S4 powraca po siedmiu latach. Tym razem chodzi o zupełnie nowy silnik 3,0 TFSI ze sprężarką mechaniczną.
Nowa jednostka napędowa otrzymała bezpośredni wtrysk paliwa i sprężarkę Rootsa. Oznaczenie silnika może być mylące, gdyż T w skrócie TFSI nie oznacza turbosprężarki, ale wskazuje na fakt, że chodzi o jednostkę z doładowaniem. Według Audi wybrane rozwiązanie jest lepsze pod względem osiąganej mocy i reakcji silnika od zainstalowania dwóch turbosprężarek.
Sprężarka Rootsa jest kompaktowa, co umożliwiło jej zamontowanie pomiędzy rzędami cylindrów, które rozwarto pod kątem 90 stopni. Na dodatek nietradycyjnie znajduje się dopiero za przepustnicą. Para przeciwbieżnie kręcących się 4-skrzydłowych wirników osiąga prędkość do 23 tys. obr./min. Wirniki są w stanie stłoczyć w przeciągu godziny aż 1000 kilogramów powietrza, które do komór spalania przedostaje się pod ciśnieniem do 0,8 barów.
Z obudową sprężarki zintegrowano zestaw dwu aluminiowych intercoolerów woda-powietrze i powietrze-powietrze, które podłączone są do samodzielnego obwodu chłodzenia. W intercoolerach nagrzane stłoczone powietrze schładza się, aby zwiększyła się ilość powietrza wtłaczanego do cylindrów. Rozbudowany system rozwiązań przeciwhałasowych ogranicza typowy dźwięk sprężarki mechanicznej do minimum.
Moc silnika 245 kW (333 KM) osiągana jest w zakresie 5500-7000 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy 440 Nm dostępny jest w zakresie 2500-4850 obr./min. Z relatywnego porównania do poprzedniej jednostki V8 wynika, że nowy silnik ma przy mniejszej o 28 % pojemności zaledwie o 3 % niższą moc (o 8 kW/11 KM). Natomiast zużycie paliwa w cyklu mieszanym spadło poniżej dziesięciu litrów – w wypadku sedanu 9,7 l/100 km, kombi Avant 9,9 l/100 km. Oznacza to oszczędność 3,4 l, czyli 26 %.
Prędkość maksymalna podobnie jak w poprzedniej generacji została ograniczona do 250 km/h, czas potrzebny do przyśpieszenia od 0 do 100 km/h zmniejszył się o pół sekundy do 5,1 s i 5,2 s w wypadku wersji Avant. Dzięki linearnemu przyrostowi momentu obrotowego czas przyśpieszenia od 80 do 120 km/h na czwartym biegu wynosi zaledwie 4,4 s.
Quattro, przekładnia S tronic i aktywny dyferencjał
Silnik przekazuje napęd na wszystkie cztery koła za pośrednictwem stałego napędu quattro i 6-biegowej przekładni manualnej lub 7-biegowej z dwoma sprzęgłami S tronic, która zastępuje w ofercie dotychczasowy tiptronic. Standardowo rozdzielenie napędu wynosi 40:60 na korzyść tylnej osi, co zapewnia niewielką tendencję do nadsterowności i bardziej sportowy charakter jazdy. W praktyce rozłożenie napędu zmienia się jednak w zależności od warunków jazdy.
Nowością będzie aktywny tylny dyferencjał, który podkreśla atuty stałego napędu na cztery koła. Podczas dodania gazu na zakręcie część momentu obrotowego przesunie się na zewnętrzne koło, co ułatwia pokonanie łuku. Aktywny dyferencjał sterowany jest komputerowo, a do zmiany rozłożenia momentu obrotowego potrzebuje mniej niż 0,1 s. Podobne rozwiązanie znajdziemy dziś w modelach Honda Legend, Mitsubishi Lancer Evolution czy Saab 9-3 XWD.
Audi w nowym S4 zaoferuje również system Audi drive select, który oferuje trzy tryby – komfortowy, automatyczny i dynamiczny. Wybór dokonuje się przyciskiem i wpływa on na ustawienie aktywnego dyferencjału, aktywnych amortyzatorów i układu kierowniczego. Jeśli S4 wyposażone jest w komputer pokładowy MMI, możliwe jest przygotowanie własnych map ustawień.
Audi S4 - porównanie generacjiModelS4 3,0 TFSI (od 2009)S4 4,2 V8 (2005-2008)Pojemność skokowa [cm3]29954163Cylindrów/zaworów6/48/5Średnica x skok [mm]84,5 x 8984,5 x 92,8Stopień sprężania10,5:111,0:1Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]245 (333)/5500-7000253 (344)/7000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]440/2500-4850410/3100Prędkość maksymalna [km/h]250250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]5,1 (5,2*)5,6 (5,8*)Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]9,7 (9,9*)13,1 (13,3*)
*) w wypadku kombi Avant