- Rozróżnienie między elektrycznymi a spalinowymi Audi według ich numeracji przestaje obowiązywać
- Pierwszym modelem nazwanym po staremu będzie nowe Audi A6 z silnikiem spalinowym
- Marka nie planuje zmian nazw modeli już sprzedawanych, więc Audi A5, czyli de facto nowe A4, będzie nazywało się A5
Ostatnia rewolucja w nazewnictwie Audi wydarzyła się w 2024 r., a jej ofiarą padło popularne A4. To dlatego, że modele elektryczne od spalinowych miała odróżniać cyfra w ich nazwie. Parzysta oznaczała pełny napęd elektryczny, a nieparzysta – silnik spalinowy.
Audi A5 miesza się z A4, więc spalinowe A6 pozostanie A6
W rezultacie nową generację Audi A4 nazwano A5, ponieważ jest spalinowa, a nie elektryczna. Byłoby łatwiej to zrozumieć, gdyby nie fakt, że w ofercie Audi znajduje się jeszcze poprzednie A4, które przecież należy do tego samego segmentu, a nazywa się inaczej. W dodatku da się jeszcze kupić schodzące A5 coupe, które z nowym A5 nie ma nic wspólnego. Można się w tym wszystkim pogubić i tak też się działo.
Firma najwyraźniej zdała sobie z tego sprawę i zdecydowała się przywrócić poprzedni, jednolity sposób nazewnictwa. Stanie się to jeszcze przed premierą nowego spalinowego Audi A6, które było już zapowiadane jako nowe A7, choć nie będzie przecież następcą dotychczasowego A7, ale ostatecznie otrzyma właściwe oznaczenie A6. Od elektrycznego A6 e-tron będzie je po prostu odróżniać kod TFSI. Światowa premiera odbędzie się 4 marca br.
Dotychczasowe rozróżnienie między pojazdami elektrycznymi a modelami z silnikami spalinowymi według ich numeracji okazało się więc chwilowe i właśnie przestaje obowiązywać. Niestety marka nie planuje zmian nazw modeli już znajdujących się w sprzedaży, więc Audi A5, czyli de facto nowe A4, będzie nazywało się A5.
Ta decyzja jest wynikiem intensywnych dyskusji i wynika również z życzeń naszych klientów oraz opinii dealerów z całego świata. Nasze nazewnictwo zapewnia teraz wszystkim klientom na całym świecie intuicyjną orientację w naszym portfolio. Wybieramy nazwy naszych modeli w sposób, który od razu ujawnia wielkość i pozycjonowanie
– powiedział Marco Schubert, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu Audi.
Nazewnictwo Audi krok po kroku:
- alfanumeryczna nazwa modelu składa się z jednej lub kilku liter i liczby;
- litery A i Q oznaczają rozróżnienie między pojazdami niskopodłogowymi a SUV-ami;
- litery S i RS oznaczają odpowiednio wersje usportowione i sportowe;
- cyfry – obecnie od 1 do 8 – umożliwiają jasną klasyfikację klasy samochodu;
- rodzaj napędu określa jego kod: e-tron, TFSI e, TFSI lub TDI;
- bez zmian nazywane są poszczególne nadwozia: Avant (kombi); Sedan/Limousine; Sportback, Cabrio.
Audi już kombinowało z oznaczeniami
Warto przypomnieć, że od przełomu 2017 i 2018 r. marka z Ingolstadt zagmatwała oznaczenia silników. Zakodowała dane dotyczące mocy, z których nie można określić pojemności motoru. Na klapach samochodów pojawiły się oznaczenia 40 TDI lub 50 TFSI, choć pod maskami pracowały znacznie mniejsze jednostki. Określono kilka progów, np. bazowy "25" oznaczał do 80 kW mocy (do 109 KM); a "55" – do 275 kW (374 KM).
Zmianę wytłumaczono postępującą elektryfikacją napędów i coraz mniejszym znaczeniem "suchej" pojemności silnika spalinowego. W ten sposób można porównywać ze sobą różne warianty.