Logo

Audi definitywnie zamknie fabrykę pod Brukselą. Ponad 3000 osób straci pracę

O tym, że rozważane jest wcześniejsze zakończenie produkcji Q8 e-tron dowiedzieliśmy się w lipcu 2024 r., gdy Audi ogłosiło zamiar przeprowadzenia restrukturyzacji fabryki znajdującej się w Forest, pod Brukselą. O tym, że nie znaleziono alternatywy dla zamknięcia zakładu, było wiadomo od grudnia ub.r.

Poznaj kontekst z AI

Kiedy Audi zakończy produkcję w fabryce pod Brukselą?
Ile osób straci pracę z powodu zamknięcia fabryki?
Dlaczego Audi zamyka fabrykę pod Brukselą?
Jakie modele były produkowane w fabryce pod Brukselą?

Trwały negocjacje zarządu fabryki z partnerami społecznymi. O osiągniętym porozumieniu poinformowano 27 stycznia 2025 r. Dotyczy ono ok. 3 tys. osób. Audi wypłaci dobrowolną premię zakładową jako dodatek do wymaganej prawem odprawy oraz zaoferuje dodatkowe środki wsparcia dla starszych pracowników w wieku powyżej 60 lat.

Gwóźdź do trumny

Audi SQ8 Sportback e-tron i Audi Q8 e-tron
Audi SQ8 Sportback e-tron i Audi Q8 e-tronAudi AG

Problemy nie tylko Audi spowodowane są globalnym spadkiem zamówień na samochody elektryczne, w tym marek premium. Dotyczy to także Q8 e-tron. Niestety tylko ten jeden model (i jego usportowioną odmianę Q8 Sportback e-tron) produkuje fabryka w Brukseli.

Niemiecki koncern wskazał ponadto na "długotrwałe wyzwania strukturalne". Układ zakładu jest trudny do zmiany ze względu na bliskość centrum miasta, a koszty logistyczne wysokie. Droga produkcja i przegląd sytuacji rynkowej skłoniły więc Audi do podjęcia trudnej, ale koniecznej decyzji — zamknięcia fabryki. Audi Brussels zakończy działalność 28 lutego br., wtedy ostatnie samochody zjadą z linii produkcyjnej.

Koniec po 76 latach

Fabryka Audi pod Brukselą
Fabryka Audi pod BrukseląAudi AG

Początki produkcji samochodów w tym miejscu datowane są na 1949 r. Audi przejęło brukselską fabrykę w 2007 r. od Volkswagena. Wtedy produkowano w niej kompaktowy model A3, obok Volkswagena Golfa i Polo, a od 2010 r. wytwarzano Audi A1.

W 2018 r. Audi Brussels stał się miejscem produkcji pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a tej marki o nazwie e-tron. W 2020 r. wprowadzono drugą odmianę Sportback. W międzyczasie gama elektrycznych Audi powiększyła się, więc przy okazji modernizacji obu modeli w grudniu 2022 r. zmieniono również ich nazwy na Q8 e-tron i Q8 e-tron Sportback.

Czy zamknięcie fabryki pod Brukselą oznacza również koniec całej linii modelowej? Tego nikt z Audi oficjalnie nie potwierdził. Być może zostanie ona przeniesiona do innej lokalizacji.

Produkcja Audi Q8 e-tron
Produkcja Audi Q8 e-tronAudi AG
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu