Auto Świat EV Wiadomości Audi definitywnie zamknie fabrykę pod Brukselą. Ponad 3000 osób straci pracę

Audi definitywnie zamknie fabrykę pod Brukselą. Ponad 3000 osób straci pracę

Już 28 lutego 2025 r. Audi zakończy produkcję samochodów w fabryce w Regionie Stołecznym Brukseli, w której ostatnio powstawały flagowe elektryczne SUV-y. Firma poinformowała, że osiągnięto "uczciwe porozumienie dla pracowników". Zakład zostanie zamknięty, ponieważ nie znaleziono partnera chętnego go przejąć.

Produkcja Audi Q8 e-tron
Produkcja Audi Q8 e-tronŹródło: Audi AG

O tym, że rozważane jest wcześniejsze zakończenie produkcji Q8 e-tron dowiedzieliśmy się w lipcu 2024 r., gdy Audi ogłosiło zamiar przeprowadzenia restrukturyzacji fabryki znajdującej się w Forest, pod Brukselą. O tym, że nie znaleziono alternatywy dla zamknięcia zakładu, było wiadomo od grudnia ub.r.

Trwały negocjacje zarządu fabryki z partnerami społecznymi. O osiągniętym porozumieniu poinformowano 27 stycznia 2025 r. Dotyczy ono ok. 3 tys. osób. Audi wypłaci dobrowolną premię zakładową jako dodatek do wymaganej prawem odprawy oraz zaoferuje dodatkowe środki wsparcia dla starszych pracowników w wieku powyżej 60 lat.

Gwóźdź do trumny

Audi SQ8 Sportback e-tron i Audi Q8 e-tron
Audi SQ8 Sportback e-tron i Audi Q8 e-tronŹródło: Audi AG

Problemy nie tylko Audi spowodowane są globalnym spadkiem zamówień na samochody elektryczne, w tym marek premium. Dotyczy to także Q8 e-tron. Niestety tylko ten jeden model (i jego usportowioną odmianę Q8 Sportback e-tron) produkuje fabryka w Brukseli.

Niemiecki koncern wskazał ponadto na "długotrwałe wyzwania strukturalne". Układ zakładu jest trudny do zmiany ze względu na bliskość centrum miasta, a koszty logistyczne wysokie. Droga produkcja i przegląd sytuacji rynkowej skłoniły więc Audi do podjęcia trudnej, ale koniecznej decyzji — zamknięcia fabryki. Audi Brussels zakończy działalność 28 lutego br., wtedy ostatnie samochody zjadą z linii produkcyjnej.

Koniec po 76 latach

Fabryka Audi pod Brukselą
Fabryka Audi pod BrukseląŹródło: Audi AG

Początki produkcji samochodów w tym miejscu datowane są na 1949 r. Audi przejęło brukselską fabrykę w 2007 r. od Volkswagena. Wtedy produkowano w niej kompaktowy model A3, obok Volkswagena Golfa i Polo, a od 2010 r. wytwarzano Audi A1.

W 2018 r. Audi Brussels stał się miejscem produkcji pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a tej marki o nazwie e-tron. W 2020 r. wprowadzono drugą odmianę Sportback. W międzyczasie gama elektrycznych Audi powiększyła się, więc przy okazji modernizacji obu modeli w grudniu 2022 r. zmieniono również ich nazwy na Q8 e-tron i Q8 e-tron Sportback.

Czy zamknięcie fabryki pod Brukselą oznacza również koniec całej linii modelowej? Tego nikt z Audi oficjalnie nie potwierdził. Być może zostanie ona przeniesiona do innej lokalizacji.

Produkcja Audi Q8 e-tron
Produkcja Audi Q8 e-tronŹródło: Audi AG
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków