• Komisja Europejska planuje kolejne inwestycje w rozwój sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania paliw alternatywnych
  • Unia planuje duże środki na przyspieszenie badań nad wodorem
  • Według doniesień jednego z przedstawicieli agencji Bloomberg rozważane jest zwolnienie zakupu nowych samochodów elektrycznych z podatku VAT

Europejski Zielony Ład to plan, który staje się coraz ważniejszy dla europejskich decydentów. Ambitny plan przestawienia europejskiej gospodarki na znacznie bardziej przyjazną dla środowiska dotyczy również motoryzacji. I nie chodzi jedynie o kolejne programy wsparcia przemysłu, czyli m.in. producentów samochodów. Zmiany dotkną także kierowców.

Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego (odbyła się w połowie maja) zapowiedziała pakiet naprawczy w ramach którego spory finansowy zastrzyk wesprze rozwój m.in. sieci 5G, sztucznej inteligencji i wodoru. Według Automotive News, pakiet obejmie także wsparcie finansowe dla sprzedaży samochodów przyjaznych dla środowiska oraz budowy nowych stacji ładowania aut elektrycznych i tankowania paliw alternatywnych. Otwartą kwestią pozostaje przy tym, jakie auta należy traktować jako tzw. czyste środki transportu.

Nietrudno zgadnąć, że potencjalne dofinansowanie zakupu (jeden z przedstawicieli agencji Bloomberg wspomina nawet o zwolnieniu z podatku VAT aut o zerowej emisji) dotyczy przede wszystkim aut elektrycznych (w Polsce hasło może się źle kojarzyć po niespełnionych rządowych obietnicach dopłat do elektryków). Wspomina się również o wersjach hybrydowych oraz wodorowych. Póki jednak brak opublikowanych oficjalnych dokumentów, można jedynie snuć domysły o tym jakie samochody będą ostatecznie forsowane i promowane w Unii. Mało prawdopodobne staje się przy tym wprowadzenie kolejnych programów złomowania aut, by jeszcze bardziej zachęcić kierowców do wymiany aut na nowe. Otwartą kwestią pozostaje zaś kwestia wzbudzenia kolejnej fali importu używanych modeli spalinowych z zachodniej do wschodniej części Europy.

Na szczegóły dotyczące unijnych programów wspierania bezemisyjnego transportu nie trzeba będzie długo czekać. Poznamy je pod koniec maja.