Logo
WiadomościAktualnościAuto Expo 2008: Suzuki zaprezentuje Concept A-Star

Auto Expo 2008: Suzuki zaprezentuje Concept A-Star

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Suzuki Motor Corporation (SMC) nie ustaje we wdrażaniu swej światowej strategii obliczonej na długoterminowy wzrost. Suzuki Motor Corporation (SMC) nie ustaje we wdrażaniu swej światowej strategii obliczonej na długoterminowy wzrost.

Auto Expo 2008: Suzuki zaprezentuje Concept A-Star
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Auto Expo 2008: Suzuki zaprezentuje Concept A-Star

Podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie zaprezentowano czwarty z kolei model o znaczeniu strategicznym – Splash. Teraz przyszedł czas na kolejną ważną premierę. Obecnie przyszedł czas na Concept A-Star.

Model, który trafi do produkcji seryjnej to pięciodrzwiowy hatchback segmentu A. W pracach projektowych inżynierowie skupili się na osiągnięciu najwyższego możliwego poziomu w dziedzinie ochrony środowiska i komfortu podróżowania. Samochód wyposażony będzie w nowy silnik benzynowy o konstrukcji aluminiowej i pojemności 1,0 litra, spełniający wymogi normy Euro 5, o emisji CO2 niższej od europejskich konkurentów (celem jest osiągnięcie poziomu poniżej 109 g/km).

Podobnie, jak poprzednie modele zaprojektowane w ramach światowej strategii Suzuki, samochód będzie łączył sportowe, fascynujące własności i osiągi z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.

SMC przywiązuje wielką wagę do rynku indyjskiego. Dotychczasowe wysiłki Suzuki przyniosły znaczący wkład w rozwój przemysłu motoryzacyjnego w tym kraju i pozwoliły zdobyć ponad 50 % udziałów w szybko rosnącym indyjskim rynku samochodów osobowych.

Koncern SMC już dawno zauważył i docenił atracyjność i ogromny potencjał rynku Indii. Porozumienie z rządem tego kraju doprowadziło do powstania spółki Maruti Udyog Limited (obecnie działającej pod nazwą Maruti Suzuki India Limited, jako spółka zależna SMC), która produkuje samochody w mieście Gurgaon od grudnia 1983 roku.

Dzisiaj, po blisko ćwierć wieku działalności, dzięki zdobytej przewadze technologicznej, personelowi o najwyższych kwalifikacjach i wdrożeniu najbardziej zaawansowanych systemów produkcji i standardów kontroli, Maruti Suzuki India buduje samochody o światowej jakości.

Samochód produkcyjny, który odziedziczy wiele motywów i cech stylistycznych modelu Concept A-Star będzie produkowany w zakładzie Maruti Suzuki India w Manesar z przeznaczeniem głównie na rynki europejskie, ale będzie sprzedawany także w innych krajach, w tym w Indiach. Początek produkcji zaplanowano na październik 2008 roku. Pierwsze partie samochodów trafią do Europy w grudniu 2008, a później także na rynki innych krajów całego świata.

Nowy aluminiowy silnik o pojemności 1.0 litra będzie produkowany przez zakłady Maruti Suzuki India, a manualna skrzynia biegów – przez Suzuki Powertrain India, należący do SMC, znajdujący się w sąsiedztwie Maruti Suzuki India w Manesar.

Suzuki Powertrain India produkuje obecnie silnik wysokoprężny o pojemności 1.3 litra, ale SMC nie planuje obecnie montować tej jednostki w wersji produkcyjnej nowego samochodu ze względu na znakomite walory ekologiczne nowego silnika benzynowego. W przyszłości SMC być może rozważy możliwość zastosowania małego silnika wysokoprężnego z fabryki Suzuki Powertrain India.

Indie to rynek niezwykle ważny w światowej strategii Suzuki, dlatego SMC planuje łączne inwestycje o wartości 200 miliardów jenów w swoje fabryki w tym kraju w latach 2007 – 2009. (Suma ta obejmuje nakłady inwestycyjne na produkcję nowego modelu strategicznego.) Plany przewidują zwiększenie zdolności produkcyjnej zakładu Maruti Suzuki India do 960 000 samochodów rocznie do marca 2010, aby z jednej strony zaspokoić rosnący popyt rynku indyjskiego, a z drugiej rozwinąć eksport nowego strategicznego modelu z Indii na rynki całego świata.

Warto też wspomnieć, że Maruti Suzuki India, dzięki transferowi zaawansowanych technologii i know-how z SMC, staje się coraz bardziej uznanym centrum badań i rozwoju. Umożliwia to prowadzenie pod nadzorem SMC własnych prac, na przykład nad adaptacją modeli zaprojektowanych w Japonii do specyficznych wymagań rynku indyjskiego. SMC planuje kolejne inwestycje w spółkę Maruti Suzuki India i rozwój działu badawczego tak, aby pełnił on kluczową rolę w światowej strategii Suzuki.

Concept A-Star jest pierwszym samochodem koncepcyjnym, nad którym począwszy od wstępnego etapu prac stylizacyjnych pracowali specjaliści działu badań i rozwoju firmy Maruti Suzuki India. Jest to najlepszy dowód uznania dla kwalifikacji indyjskich inżynierów.

Terminarz wystawy:9 – 10 stycznia 2008: dni prasowe;11 – 17 stycznia 2008:dni otwarte dla publiczności.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: