• Nowy numer "Auto Świata Classic" znajdziecie jak zwykle na stacjach paliw oraz w salonach prasowych. Polecamy również skorzystanie z oferty prenumeraty w serwisie literia.pl oraz z naszej cyfrowej subskrypcji.

Wybrane tematy numeru 5/2022:

  • Klasyk, który tworzył historię. Fiat Cinquecento nie odegrał może tak wielkiej roli w historii krajowej motoryzacji jak Maluch, ale w latach 90. był u nas autem bardzo popularnym. Czy małe włoskie auto wytwarzane wyłącznie w Polsce rzeczywiście przekreśliło produkcję rodzimego Beskida?
Auto Świat Classic 5/2022 Foto: Auto Świat
Auto Świat Classic 5/2022
  • Klasykiem na co dzień. Zwykły, wyposażony w silnik S-21 Żuk niezbyt nadaje się już do codziennej eksploatacji, choć nieliczni nadal jeszcze próbują. Ale Żuk 4x4 ze 170-konnym silnikiem BMW to zupełnie inna historia. Przedstawiamy pojazd zbudowany przez Krzysztofa Pawlaka, specjalistę od aut 4x4.
Żuk 4x4 autorstwa Krzysztofa Pawlaka Foto: Auto Świat
Żuk 4x4 autorstwa Krzysztofa Pawlaka
  • Limuzyny na długie dystanse. W latach 80. i 90. latanie kosztowało jeszcze majątek, więc wygodne limuzyny do długich podróży były bardzo pożądane. Porównujemy pięć aut nie tylko europejskiej produkcji: BMW 520i (E34), Mercedes 220 E (W124), Renault Safrane 2/2SI RT, Saab 9000 CS 2.0, Toyota Camry 2.2.
Porównanie limuzyn z przełomu lat 80. i 90. Foto: Auto Świat
Porównanie limuzyn z przełomu lat 80. i 90.
  • Gran Turismo za umiarkowaną kasę. Auta GT w większości przypadków są zarezerwowane dla najbogatszych klientów. Przyglądamy się pięciu pojazdom, które nie kosztują jeszcze milionów (choć tanie z pewnością nie są): Alfa Romeo Giulia GT Junior 1600, Glas 1700 GT, MGB GT, Porsche 912, Volvo P1800 S.
  • Zapraszamy na krótką wycieczkę do Białej Oleckiej, gdzie otworzono właśnie bardzo ciekawe muzeum motoryzacji.
  • Prezentacja trzech wersji Bittera SC. Bazujące na Oplach wytwarzane w niewielkiej manufakturze auta nie są w Polsce dobrze znane, ale historia firmy jest bardzo ciekawa – niewiele zabrakło, by Bitter został właścicielem… Lamborghini.
Trzy wersje nadwoziowe Bittera SC Foto: Auto Świat
Trzy wersje nadwoziowe Bittera SC
  • DeLorean oryginalny czy elektryczny? Czy przerabianie klasyków na napęd elektryczny to wołająca o pomstę do nieba zbrodnia czy może przyszłość oldtimerów? Przedstawiamy trzy różne DMC-12.
Elektryczne oldtimery – modowy kaprys czy przyszłość klasyków? Foto: Auto Świat
Elektryczne oldtimery – modowy kaprys czy przyszłość klasyków?
  • Mercedes Adenauer nie miał przy nim szans, czyli historia BMW 505 – niedoszłej limuzyna kanclerza.
BMW 505 pod wieloma względami było lepsze od Mercedesa Adenauera. Co więc poszło nie tak? Foto: Auto Świat
BMW 505 pod wieloma względami było lepsze od Mercedesa Adenauera. Co więc poszło nie tak?
  • Unimog w rozmiarze bonsai. Jeździmy Steyr-Puchem Haflingerem 703 AP.
  • Opel Manta A od Irmschera. Samochód z wyścigowego toru testujemy między halami fabryki Opla.
Wyścigowy Opel Manta A od Irmschera Foto: Auto Świat
Wyścigowy Opel Manta A od Irmschera
  • Jeździć jak 100 lat temu: przejażdżka 4 autami z lat 20. XX wieku: Amilcar Type CC, Benz 27/70 PS, Hanomag 2/10 PS, Mercedes-Benz 680 S 26/120/180 PS.
Amilcar Type CC Foto: Auto Świat
Amilcar Type CC
  • Historia, jak Citroën M35 (z silnikiem Wankla) przyczynił się do utraty niezależności słynnej francuskiej firmy.
Citroën M35 Foto: Auto Świat
Citroën M35

W dziale Porady przedstawiamy pomocne przy samodzielnym serwisowaniu oldtimerów triki, które zdradzili nam fachowcy na co dzień zajmujący się renowacjami klasyków. Jak zwykle nie zabraknie też 8-stronnicowego, aktualnego cennika klasycznych aut, przyglądamy się też sytuacji rynkowej pojazdów z turbodoładowaniem oraz sprawdzamy, czy Jaguar XK8 będzie cennym klasykiem. Na koniec przedstawiamy krótką historię znanej jedynie w Wielkiej Brytanii marki Lonsdale, czyli angielskiego sposobu na obejście przepisów.

Auto Świat Classic 5/2022 już w sprzedaży! Foto: Auto Świat
Auto Świat Classic 5/2022 już w sprzedaży!