- Nowy numer "Auto Świata Classic" znajdziecie jak zwykle na stacjach paliw oraz w salonach prasowych. Polecamy również skorzystanie z oferty prenumeraty w serwisie literia.pl oraz z naszej cyfrowej subskrypcji.
Wybrane tematy numeru 5/2022:
- Klasyk, który tworzył historię. Fiat Cinquecento nie odegrał może tak wielkiej roli w historii krajowej motoryzacji jak Maluch, ale w latach 90. był u nas autem bardzo popularnym. Czy małe włoskie auto wytwarzane wyłącznie w Polsce rzeczywiście przekreśliło produkcję rodzimego Beskida?
- Klasykiem na co dzień. Zwykły, wyposażony w silnik S-21 Żuk niezbyt nadaje się już do codziennej eksploatacji, choć nieliczni nadal jeszcze próbują. Ale Żuk 4x4 ze 170-konnym silnikiem BMW to zupełnie inna historia. Przedstawiamy pojazd zbudowany przez Krzysztofa Pawlaka, specjalistę od aut 4x4.
- Limuzyny na długie dystanse. W latach 80. i 90. latanie kosztowało jeszcze majątek, więc wygodne limuzyny do długich podróży były bardzo pożądane. Porównujemy pięć aut nie tylko europejskiej produkcji: BMW 520i (E34), Mercedes 220 E (W124), Renault Safrane 2/2SI RT, Saab 9000 CS 2.0, Toyota Camry 2.2.
- Gran Turismo za umiarkowaną kasę. Auta GT w większości przypadków są zarezerwowane dla najbogatszych klientów. Przyglądamy się pięciu pojazdom, które nie kosztują jeszcze milionów (choć tanie z pewnością nie są): Alfa Romeo Giulia GT Junior 1600, Glas 1700 GT, MGB GT, Porsche 912, Volvo P1800 S.
- Zapraszamy na krótką wycieczkę do Białej Oleckiej, gdzie otworzono właśnie bardzo ciekawe muzeum motoryzacji.
- Prezentacja trzech wersji Bittera SC. Bazujące na Oplach wytwarzane w niewielkiej manufakturze auta nie są w Polsce dobrze znane, ale historia firmy jest bardzo ciekawa – niewiele zabrakło, by Bitter został właścicielem… Lamborghini.
- DeLorean oryginalny czy elektryczny? Czy przerabianie klasyków na napęd elektryczny to wołająca o pomstę do nieba zbrodnia czy może przyszłość oldtimerów? Przedstawiamy trzy różne DMC-12.
- Mercedes Adenauer nie miał przy nim szans, czyli historia BMW 505 – niedoszłej limuzyna kanclerza.
- Unimog w rozmiarze bonsai. Jeździmy Steyr-Puchem Haflingerem 703 AP.
- Opel Manta A od Irmschera. Samochód z wyścigowego toru testujemy między halami fabryki Opla.
- Jeździć jak 100 lat temu: przejażdżka 4 autami z lat 20. XX wieku: Amilcar Type CC, Benz 27/70 PS, Hanomag 2/10 PS, Mercedes-Benz 680 S 26/120/180 PS.
- Historia, jak Citroën M35 (z silnikiem Wankla) przyczynił się do utraty niezależności słynnej francuskiej firmy.
W dziale Porady przedstawiamy pomocne przy samodzielnym serwisowaniu oldtimerów triki, które zdradzili nam fachowcy na co dzień zajmujący się renowacjami klasyków. Jak zwykle nie zabraknie też 8-stronnicowego, aktualnego cennika klasycznych aut, przyglądamy się też sytuacji rynkowej pojazdów z turbodoładowaniem oraz sprawdzamy, czy Jaguar XK8 będzie cennym klasykiem. Na koniec przedstawiamy krótką historię znanej jedynie w Wielkiej Brytanii marki Lonsdale, czyli angielskiego sposobu na obejście przepisów.