Autostrada A1 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce. Taki drogowy kręgosłup kraju, przecinający go pośrodku z północy na południe, od bałtyckich portów do granicy w Gorzyczkach. Jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Termin realizacji całej autostrady A1 datowany jest na 2022 rok, ale kierowcy mogą odczuć wyraźną poprawę już za kilka miesięcy.

Ruch na tej trasie jest bardzo duży, a utrudnienia związane z budową ostatniego odcinka A1 w woj. łódzkim i śląskim, który powstaje w śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 1, jest mocno dokuczliwy dla podróżnych, jak i budujących. Dlatego GDDKiA zamierza jak najszybciej skierować samochody na pierwszą gotową jednię A1. Pomimo tymczasowej organizacji ruchu przejazd stanie się dużo bardziej komfortowy i bezpieczniejszy. Na tym odcinku trasa będzie mieć po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku, więc tymczasowo kierowcy otrzymają do dyspozycji po dwa pasy w obie strony. Taką samą strategię zastosowano w 2019 r. w przypadku oddawania do użytku autostradowej obwodnicy Częstochowy.

Budowa autostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy Foto: GDDKiA
Budowa autostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy

Prace w woj. łódzkim

GDDKiA informuje, że wszystkie prace na budowanej autostradzie A1 przebiegają zgodnie z planem. Z wyjątkiem odcinka „B” Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, na który najpóźniej podpisano umowę na budowę, przekroczono już półmetek. Oto raport z postępów na budowie.

Na odcinku Tuszyn – Piotrków Trybunalski odbywa się już ruch na jednej z dwóch jezdni (na długości ponad 11 km z prawie 16 budowanych). Trwa rozbiórka starej jezdni i budowa obiektów inżynierskich. Dyrekcja zapowiada, że na przełomie roku gotowy będzie wiadukt łącznicy (kierunek Warszawa - Katowice) na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, który zlikwiduje jednopoziomowe skrzyżowania powodujące obecnie duże korki.

Kolejny fragment A1 od Piotrkowa Trybunalskiego Południe do Kamieńska to najdłuższy budowany odcinek o długości 25 km. Tutaj prace zaczęły się najpóźniej, więc do realizacji pozostało najwięcej zadań. Obecnie trwają przygotowania do podbudowy betonowej jezdni wschodniej. GDDKiA chwali wykonawcę za bardzo sprawną budowę obiektów mostowych.

Z Kamieńska w kierunku Radomska również możemy już przejechać pierwszą jezdnią autostrady. Obecnie oddany do ruchu fragment liczy 3 km, ale w listopadzie będzie to już cały odcinek o długości 16,7 km. Wtedy ruszą prace rozbiórkowe starej, zachodniej jezdni.

Dalsza droga do granicy województwa była pierwszym fragmentem budowanej obecnie A1, na którym kierowcy pojechali nową betonową jezdnią. Przekazany fragment trasy liczy 4,8 km z powstających 7. Tutaj rozpoczęły się już prace rozbiórkowe na jezdni zachodniej. Na tym krótkim odcinku powstają trzy duże przejścia dla zwierząt. Do końca zbliża się także budowa mostu na Warcie na jezdni wschodniej (powinien zostać oddany do użytku w ciągu miesiąca).

Prace w woj. śląskim

Budowa kolejnego 17-kilometrowego odcinka A1 do węzła Częstochowa Północ trwa już dwa lata. We wrześniu wykonawca zakończył układanie betonu cementowanego na trasie pierwszej jezdni. W czwartym kwartale br. nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu i samochody z DK1 zostaną skierowane na nowy odcinek A1, a budowa przeniesie się na drugą stronę – rozpocznie się m.in. rozbiórka starej „jedynki” oraz roboty ziemne na drugiej jezdni A1.

Na istniejącym odcinku A1 Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia nadal trwają prace wykończeniowe. Pod koniec sierpnia br. pełne parametry autostrady uzyskał fragment Częstochowa Blachownia – Częstochowa Jasna Góra, co pozwoliło podnieść ograniczenie prędkości z tymczasowych 110 do 140 km/h.

Cała autostrada A1
Cała autostrada A1