Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przesłanym PAP komunikacie, przetarg dotyczył trzeciego z czterech odcinków przyszłej A18 od Olszyny do Golnic. Trwa już przetarg na wyłonienie wykonawcy przebudowy ostatniego odcinka o długości ponad 21 km.

Autostrada A18, czyli przebudowa drogi krajowej nr 18

- Konsekwentnie realizujemy założony plan przebudowy drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Dzisiaj została wybrana najkorzystniejsza oferta na przebudowę przedostatniego odcinka A18. To kolejne ponad 16 kilometrów drogi, które usprawni i poprawi komfort jazdy - powiedział cytowany w komunikacie szef GDDKiA Tomasz Żuchowski.

Budowa autostrady A18 Foto: GDDKiA
Budowa autostrady A18

W przetargu złożono siedem ofert. Jeśli nie wpłyną odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na I kwartał 2021 roku.

W ramach zamówienia wykonawca będzie miał przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska, np. przejścia dla zwierząt. Zadanie będzie realizowane w formule „buduj”.

- Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 wreszcie doczeka się modernizacji. Dzięki temu będziemy mogli z dumą mówić o autostradzie A18 – drodze bezpiecznej i komfortowej. Obecnie ta droga nazywana jest ironicznie "najdłuższymi schodami Europy" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że "już wkrótce cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się drogą, z której wszyscy będziemy dumni”.

Autostrada A18 - kiedy będzie gotowa?

Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Zakończenie prac planowane jest w 2023 r.

Celem inwestycji jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km.

Droga krajowa nr 18 należy do III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Łączy też autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX w. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku ruszył pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.