Z Warszawy na zachód już od wielu lat możemy podróżować autostradą A2, która prowadzi aż do granicy z Niemcami, łącząc ze stolicą m.in. Łódź i Poznań. Pierwszy odcinek A2 jest jednak bardzo zatłoczony i z tego powodu planowane jest jego poszerzenie do trzech, a na niektórych fragmentach nawet do czterech pasów. Do konkretnych plac budowlanych jest jeszcze daleko, bo na razie podpisano jedynie umowę na opracowanie dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Komplet dokumentów ma być gotowy w ciągu 19 miesięcy, a koszt realizacji tego projektu to 3,4 mln zł.

Co to oznacza dla kierowców? Tylko tyle że w ciągu najbliższego 1,5 roku na autostradzie A2 mogą spodziewać się chwilowych, niewielkich utrudnień w ruchu w czasie, gdy prowadzone będą pomiary. Prace te są już prowadzone na całym 88-kilometrowym odcinku A2 od Warszawy do Łodzi. Roboty budowlane zaczną się niestety nie wcześniej niż 2021 roku i potrwają nawet do 3 lat. GDDKiA uzasadnia, że tak wolne tempo budowy spowodowane jest faktem, że prace będą prowadzone bez wyłączania autostrady z ruchu. Planowany koszt rozbudowy to około 600 mln zł.

Poszerzenie autostrady A2 Foto: GDDKiA
Poszerzenie autostrady A2

Południowa Obwodnica Warszawy – zgodnie z planem

Trwają też intensywne prace nad połączeniem zachodnich odcinków A2 z tymi, które powstają na wschód od Warszawy. W tej chwili budowane jest około 35 km tej trasy od ul. Puławskiej w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W przygotowaniu jest z kolei koncepcja programowa na kolejne 133 km aż do granicy z Białorusią.

Warszawska droga S2 liczy 18,5 km, a podzielono ją na trzy odcinki między węzłami Puławska i Lubelska: ten o długości 4,6 km przechodzi przez Ursynów w liczącym 2,3 km tunelu, który będzie biegł nawet 20 m poniżej powierzchni gruntu, przechodząc pod tunelem pierwszej linii metra.

Kolejny fragment S2 ma długość 6,5 km i biegnie od węzła Przyczółkowa aż do Wału Miedzeszyńskiego i obejmuje budowę nowego mostu przez Wisłę. Ten ostatni ma liczyć 1,5 km długości i 46 m szerokości – po cztery pasy ruchu w każdym kierunku oraz przeprawy dla pieszych i rowerzystów. Ostatni fragment S2 ma 7,5 km i zaczyna się na wysokości Wału Miedzeszyńskiego. Częściowo przechodzi przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, w którym budowane są dwie estakady. Warto dodać, że zaawansowanie tych zadań wynosi od 50 do 60 proc., a przewidywany termin zakończenia budowy to druga połowa 2020 roku. Całość tej drogi będzie kosztować niemal 4,3 mld zł.

Autostrada A2 na wschód od Warszawy

Budowane w tej chwili odcinki dróg S2 i A2 połączą tereny na wschód od Mińska Mazowieckiego z Warszawą i pozostałą częścią zachodniej Polski. W realizacji są już bowiem odcinki A2 o łącznej długości 14,8 km. Koszt budowy tej drogi to 830 mln zł, a planowany termin jej ukończenia to drugi kwartał 2020 roku.

W przygotowaniu są z kolei koncepcje programowe na kolejne 130 km drogi od obwodnicy Mińska Mazowieckiego na wschód. Są to fragmenty do Siedlec (długości 37,5 km), od Siedlec do Białej Podlaskiej (63,5 km) oraz od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią (32 km). Zgodnie z informacjami, jaki otrzymaliśmy z GDDKiA droga ta ma kosztować łącznie ponad 6 mld zł, a jej budowę przewidziano na lata 2021-2024. 

A2 i S2 mazowieckie i lubelskie Foto: GDDKiA
A2 i S2 mazowieckie i lubelskie