Kolumny zamontowano pomiędzy węzłem Pyrzowice a granicą z Czechami oraz na A4 od węzła Gliwice Sośnica aż za węzeł Katowice Murckowska.
12 ze 140 kolumn ustawiono na Miejscach Obsługi Podróżnych: Mszana Północ i Południe, Rowień Wschód i Zachód, Knurów Wschód i Zachód, Wieszowa Wschód i Zachód, Dobieszowice Wschód i Zachód, Wirek i Halemba.
System połączony jest światłowodem. Sygnał z kolumn trafia do Centrum Dyspozytorskiego – Punktu Informacji Drogowej. Zlokalizowany jest on w Zabrzu, w siedzibie Rejonu. Wszystkie kolumny zasilane są za pomocą paneli fotowoltaicznych i akumulatorów.
Umowa. którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w listopadzie 2019 r., przewiduje utrzymanie całego systemu przez cztery lata. Całkowity koszty inwestycji, wraz z utrzymaniem wynieść ma prawie 11,2 mln zł.
Kolumna alarmowa - jak ją znaleźć
Kolumny alarmowe przy autostradach A1 i A4 wykonane są tak, aby były widoczne, i można je było łatwo znaleźć, także w ciemności i w warunkach słabej widoczności.
Każda z nich jest odpowiednio oznakowana - widnieje na niej symbol słuchawki oraz znak SOS. Dodatkowo jej lokalizację wskazuje oznakowanie na słupkach hektometrowych symbolem słuchawki telefonicznej. Oznakowanie to prowadzi w kierunku do najbliższej kolumny.
Każda z nich opisana jest także numerem identyfikującym zgodnym z jej lokalizacją. Urządzenia wyposażone są w zestawy głośnomówiące, dzięki czemu nie wymagają używania rąk w trakcie rozmowy.