Odbył się wówczas w Rzymie pokaz stacjonarny tego modelu (z udostępnieniem wnętrza, ale bez jazd testowych, patrz: "Auto ŚWIAT" nr 47/2002). Auto przyjęto bardzo dobrze. Chwalono przede wszystkim obszerne wnętrze, bogate wyposażenie seryjne oraz konsekwencję w stylistyce nadwozia, które nawiązuje do wcześniejszych modeli Toyoty: Yarisa,Corolli, Land Cruisera. Projektantom Toyoty udało się wreszcie wypracować własny styl i wprowadzić takie elementy, które pozwalają na szybkie rozpoznanie marki i wyróżnienie się z masy samochodów na ulicy. Elementami pozwalającymi na szybką identyfikację są m.in.: duże klosze reflektorów, mocno zaakcentowany grill z dużym logo Toyoty. Linia nadwozia jest spokojna, ponadczasowa i aerodynamiczna (współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28 dla sedana i 0,29 dla modelu kombi). 3 nadwozia, 4 silnikiOd początku Avensis projektowany był w Europie i dla klienta europejskiego, jako flagowy model Toyoty. Jest wprawdzie jeszcze większy model Camry, ale mimo wielkiej popularności w Japonii i w USA na europejskim rynku sukcesu nie odniósł. Stąd też wielkie nadzieje firma pokłada w Avensisie. Już w tym roku Toyota chce sprzedać w Europie 114 tys. egz. tego modelu, a w następnych latach 130-140 tys. rocznie. Tak jak poprzednik nowy model oferowany jest w trzech rodzajach nadwozia (sedan, liftback oraz kombi) oraz z czterema rodzajami silników (3 benzynowe, jeden diesel). W porównaniu z dotychczas oferowanym modelem nowy Avensis urósł. Sedan i liftback są teraz dłuższe o 11 cm, szersze o 5 cm i wyższe o 5,5 cm. Kombijest dłuższe o 10 cm, szersze o 5 cm i wyższe o 2,5 cm. Rozstaw osi zwiększono o 7 cm (z 263 do 270 cm). Powiększone nadwozie i rozstaw osi pozwoliływygospodarować znacznie obszerniejsze wnętrze. Bagażnik urósł nieznacznie i to tylko w wersji sedan(do dyspozycji jest 520 litrów - o 20 więcej). W liftbacku bagażnik pozostał bez zmian (510 l), a w kombi stał się nawet odrobinę mniejszy - ma 520 l.Biorąc pod uwagę łatwość załadunku bagaży, najlepszą wersją będzie liftback oraz kombi. Duża, wysoko unoszona tylna klapa w liftbacku odsłania cały bagażnik. W kombi dostęp też jest bezproblemowy. Istnieje jednak grupa kierowców, którzy szczególnie cenią sobie sedany, i ci wybiorą trzeci wariant nadwoziowy Avensisa. Muszą wtedy pamiętać o wchodzących do wnętrza zawiasach pokrywy bagażnika, które przy zamykaniu klapy mogą uszkodzić bagaż.Podczas jazd testowych z czterech oferowanych do nowego Avensisa silnikównajbardziej przypadła nam do gustu jednostka... najsłabsza o pojemności 1,6 litra i mocy 110 KM. "Setkę" osiąga na drugim biegu po 12 sekundach od startu, na trójce można rozpędzić się do 140 km/h, na czwórce do 160 km/h, a prędkość maksymalna na piątym biegu to 190 km/h. Oczywiście kierowcy, którzy szczególnie cenią sobie dynamikę jazdy i gotowi są za to znacznie więcej zapłacić, wybiorą mocniejsze wersje, ale ten, kto zdecyduje się na silnik 1.6, nie będzie narzekał, że jest wołowaty. To, co szczególnie zwraca uwagę, to doskonałe wyciszenie wnętrza. Avensis z silnikiem 1.6 jest znacznie cichszy od Corolli z tą samą jednostką. Hałas pochodzący od silnika, opon, szum opływającego auto powietrza nie są uciążliwe do prędkości 160 km/h. W kabinie można wówczas rozmawiać bez podnoszenia głosu. Inne wersje silnikowe są także dobrze wyciszone, ale równie wyizolowana jest tylko benzynowa jednostka 1.8 (129 KM). Zarówno 2-litrowy diesel, jak i 2-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem są głośniejsze. Bogato w standardzieW klasie średniej wyposażenie podstawowe auta musi być bogate. Avensisma seryjnie montowane dwie poduszki czołowe (tzw. inteligentne, napełniane dwufazowo w zależności od siły zderzenia), poduszki boczne z przodu oraz nowość - 18-litrową poduszkę umieszczoną pod kolumną kierownicy, chroniącą nogi kierowcy podczas zderzenia czołowego. Jako opcja oferowane są kurtyny boczne.Seryjnie montowany jest system ABS. Z seryjnych dodatków zwiększających komfort jazdy warto wymienić klimatyzację, system audio z CD oraz 8 głośnikami i elektrycznie sterowane szyby. Nowy Avensis ma zawieszenie tylne oparte na rozwiązaniu, jakie jest w sportowej Celice (podwójne wahacze). Auto prowadzi się doskonale, komfort jazdy wysoki, mniejsze nierówności drogi wybierane są miękko. Na pochwałę zasługują hamulce (z przodu i z tyłu tarczowe). Avensis pojawi się w polskich salonach Toyoty w kwietniu. Na początku w wersji sedan, a na kombi trzeba poczekać do czerwca br. Ile będzie kosztował nowy model? Nieznacznie więcej od poprzednika. Np. za wersję 1.6 sedan w podstawowym wyposażeniu Terra trzeba zapłacić 66 900 zł. Ta sama wersja wyposażeniowa z silnikiem 1.8 kosztuje 78 100 zł. Sedan z 2-litrowym silnikiem benzynowym to wydatek 85 100 zł, a z 2-litrowym dieslem 76 700 zł. Najtańsze kombi 1.6 Terra będzie kosztowało 71 100 zł.
Galeria zdjęć
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko
Avensis mierzy wysoko