Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko. Tym samym 30 sierpnia bieżącego roku zakończył się trwający od pewnego czasu proces negocjacyjny między stroną publiczną i spółką Autostrada Wielkopolska. Umowa została podpisana przez Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka i Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego, reprezentujących stronę publiczną oraz Prezesa Zarządu spółki Autostrada Wielkopolska S.A. Andrzeja Palasa i Wiceprezesa Zarządu Andrzeja Lewandowicza.

Dzięki budowie odcinka A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami, Polska włączy się w europejską sieć autostrad. W trakcie negocjacji udało się wypracować rozwiązania, które zabezpieczają interesy strony publicznej oraz zapewniają możliwość szybkiej realizacji inwestycji stronie prywatnej. Podpisana umowa potwierdza, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne jest istotnym systemem finansowania budowy infrastruktury w Polsce.

W ramach kontraktu wykonawca wybuduje 105,9 km fragment dwujezdniowej płatnej autostrady, zmodernizuje istniejącą drogę krajową nr 2 na odcinku Świecko - Rzepin, wybuduje sześć nowych węzłów i przebuduje trzy istniejące. Powstaną także: zamknięty system poboru opłat, 10 Miejsc Obsługi Podróżnych, dwa Obwody Utrzymania Autostrady, 86 mostów i wiaduktów oraz urządzenia ochrony środowiska.

Odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie najdłuższym odcinkiem autostradowym w Polsce posiadającym betonową nawierzchnię. Nawierzchnia taka charakteryzuje się zdecydowanie większą trwałością, według szacunków będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez około 40 lat po wybudowaniu.

W wyniku negocjacji, 1 kilometr autostrady do granicy z Niemcami wyceniono na 12,2 mln euro, a koszt całego przedsięwzięcia to 1 298 127 600 euro. Prace przy budowie autostrady ruszą w marcu 2009 roku, a ich zakończenie jest planowane na koniec 2011 roku. Cała autostrada A2, łącząca przejścia graniczne w Świecku i Kukurykach, ma liczyć  610 km. Obecnie istnieje 252 km odcinek Nowy Tomyśl - Stryków. W grudniu 2008 roku planowane jest oddanie do ruchu odcinka Stryków I - Stryków II o długości 1,7 km, który pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar miasta. Obecnie trwają również negocjacje na budowę ponad 90 km odcinka Stryków - Konotopa (Warszawa). Wykonawca tego odcinka zostanie wyłoniony w IV kwartale 2008 roku. Budowa ruszy w 2009 roku, a zakończy się w 2011 roku.

Zatem do końca 2011 roku Polska centralna będzie posiadała autostradowe połączenie z europejskim systemem autostrad. W 2010 roku w ciągu autostrady A2 Warszawa - Terespol zostanie wybudowany 20 km odcinek obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Budowa kolejnego odcinka autostrady w kierunku wschodnim planowana jest dopiero po 2012 roku.