Jak ograniczyć to zjawisko? Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego proponuje konkretne działania w nowej edycji dwuczęściowego przewodnika Bezpieczna Flota, przeznaczonego dla osób zarządzających flotami pojazdów służbowych i kierowców samochodów służbowych.

27 września w siedzibie Banku Światowego w Warszawie odbyła się prezentacja drugiego wydania przewodnika "Bezpieczna Flota". Druga edycja ukazuje się w dwóch wersjach, jako "Przewodnik menadżera. Zarządzanie flotą samochodów służbowych" oraz jako "Przewodnik kierowcy flotowego".

Pierwsza edycja przewodnika "Bezpieczna Flota - standardy bezpieczeństwa w zarządzaniu samochodami służbowymi", która powstała pod patronatem międzynarodowej organizacji działającej na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - Global Road Safety Partnership (GRSP), ukazała się w 2006 roku i spotkała się ze świetnym przyjęciem ze strony ekspertów krajowych i międzynarodowych, a także samych zainteresowanych. Sukces zachęcił nas do opracowania nowego, uaktualnionego i poprawionego Przewodnika.

"Przewodnik 2007/2008" skierowany jest do przedsiębiorstw i instytucji posiadających samochody służbowe, których ilość w Polsce oceniana jest łącznie do 1,1 mln pojazdów. Jak pokazują badania Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Wlk. Brytanii, kierowcy użytkujący samochody firmowe powodują nawet do 30 procent wszystkich wypadków drogowych. Zarządzanie bezpieczeństwem nie może być modą czy też narzuconym obowiązkiem zarządzającego flotą czy zarządów firm. Powinno być stałym elementem odpowiedzialności firmy wobec pracowników i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstwa każdy wypadek oznacza wysokie straty (utratę pracownika, koszty napraw i ubezpieczenia), nie wspominając o czysto ludzkich dramatach dotykających samych pracowników i ich rodziny. Dlatego działania prewencyjne, zmierzające do ograniczenia ilości wypadków powinniśmy zacząć od siebie.

Celem "Przewodnika" jest syntetyczna prezentacja wiedzy Partnerów na temat działań i standardów, które zapobiegają wypadkom drogowym z udziałem samochodów firmowych. Począwszy od uwrażliwienia zarządów i kierownictwa na ryzyko związane z wywieraniem presji czasowej na pracowników uŜytkujących samochody firmowe (np. na reprezentantów handlowych, dostawców), po świadome kształtowanie polityki flotowej uwzględniającej m.in. prawidłowy dobór parku samochodowego, wyposażenie w niezbędne elementy bezpieczeństwa, dbałość o stan techniczny, wdrożenie wewnętrznych procedur i systemów kontroli, działania edukacyjne i cykliczne szkolenia kierowców.

Obecna edycja "Przewodnika" jest kolejnym krokiem Stowarzyszenia w całej serii działań, które mogą przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach.