Teraz na horyzoncie pojawia się nagle odmieniec serii 1. BMW chce stawić czoła konkurencji, jak np. VW Polo czy Audi A1, która rozpycha się w klasie małych aut. W walce o klienta seria 1 będzie mieć jeszcze jeden atut: oferowany na życzenie napęd na 4 koła – w modelach z Wolfsburga i Ingolstadt nie dostaniemy go nawet za dopłatą.

System xDrive BMW podzieli z trzecią generacją Mini. Jej debiut planowany jest w podobnym czasie. Wykorzystanie tych samych rozwiązań przyniesie wymierne efekty w postaci redukcji kosztów. Co ciekawe, nie oznacza to zupełnej rezygnacji z tylnego napędu tym bardziej, że do 2013 roku koncern odświeży dotychczas oferowaną gamę. Możemy więc spodziewać się w gamie wszystkich powyższych rozwiązań (tylno-, przednio- i czteronapędowych). Będą to modele:

  • 2011: 3-drzwiowe z napędem na tył;2011: 5-drzwiowe z napędem na tył;2012: coupé z napędem na tył;2012: kabriolet z napędem na tył;2013: SportsVan z napędem na przód lub 4x4;2013: GT, napęd na przód lub 4x4.

Dwa ostatnie modele to zupełna nowość w gamie. Zostaną zaprojektowane zgodnie z tzw. koncepcją funkcjonalnej przestrzeni, po raz pierwszy użytą w serii 5 GT dla określenia połączenia zalet kombi i minivana. SportsVan, określany też Active Sports Tourer lub Family Active Vehicle, będzie wyższy i przestronniejszy, a także minimalnie krótszy od hatchbacka 5d. Długość nadwozia ma sięgać ok. 4 m. Usportowione GT, choć powstanie na tej samej platformie, odróżniać się będzie bardziej agresywną stylistyką.

Wprowadzenie nowych wersji nadwoziowych może się wiązać z pewnym ryzykiem wewnętrznej kanibalizacji – auta w segmencie premium mogą zaszkodzić sprzedaży Mini. Ale brytyjska marka też chce odświeżyć i poszerzyć swoją ofertę. W planach  ma m.in.:

  • 2011: Mini coupé;2012: Mini roadster;2013: następca Mini;2014: Mini cabrio;2015: Mini van;2016: następca Mini Countrymana.

Jak widać, BMW SportsVan może być bezpośrednią konkurencją dla Mini vana, a GT dla Countrymana. O ile jednak Mini dostępne mają być głównie z silnikami 3-cylindrowymi 1,2-1,5 l o mocy od 100 do 184 KM (wyjątek: topowa wersja John Cooper Works z jednostką 2.0/220-250 KM), o tyle BMW serii 1 zaoferuje motory 4-cylindrowe, w tym:

  • 116i, 1.6 T/136 KM;118i,1.6 T/156 KM;120i, 2.0/177 KM;125i, 2.0 T/218 KM;116d, 2.0 T/122 KM;118d, 2.0 T/150 KM;120d, 2.0 T/184 KM;123d, 2.0 biturbo/204 KM.

Warto dodać, że topowa wersja 135i zawsze ma być dostępna tylko z napędem na tył. Może się zatem okazać, że nie będzie wewnętrznej konkurencji w grupie, a po prostu doskonałe uzupełnienie. To już jednak problem do rozwiązania dla speców od marketingu.