Nową wersją podstawową serii 1 z silnikiem wysokoprężnym będzie 116d. W wypadku tego modelu nie doszło jednak do popularnego ostatnio downsizingu. Pod maską 116d pracuje 2-litrowy silnik, który jest słabszą odmianą jednostki używanej m.in. w 118d.

Nowe BMW 116d dostępne będzie z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem. Podobnie jak pozostałe wersje serii 1 również 116d otrzymało technikę pakietu EfficientDynamics, która m.in. obejmuje możliwość regeneracji energii kinetycznej za pomocą alternatora, funkcję Auto Start Stop czy wskaźnik optymalnej chwili zmiany przełożenia.

Aluminiowy 4-cylindrowy turbodiesel dysponujący systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common-Rail oferuje 85 kW (115 KM) przy 4000 obr./min i 260 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. BMW 116d przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 s w wersji 5-drzwiowej lub w 10,2 w wersji 3-drzwiowej. Prędkość maksymalna w obu wypadkach wynosi 200 km/h. W cyklu mieszanym auto zużywa jedynie 4,4 l/100 km.

Dwulitrowy silnik otrzymała również wersja 116i, w której dotychczas montowana była jednostka 1,6 l. Najsłabszy 4-cylindrowy silnik benzynowy, który dysponuje systemem High Precision Injection, oferuje moc 90 kW (122 KM) i moment obrotowy 185 Nm, czyli o 25 Nm więcej od jednostki 1,6.

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje autu 9,9 s (9,8 s w wersji 3-drzwiowej). Prędkość maksymalna dla obu wersji jest jednakowa i wynosi 204 km/h. W wypadku tej jednostki zużycie paliwa pozostało na poziomie 6,2 l/100 km.

Od wiosny 2009 2-litrowy silnik 4-cylindrowy w różnych specyfikacjach znajdziemy więc w wersjach 116i, 118i, 120i, 116d, 118d, 120d i 123d. Jedynym przedstawicielem rodziny hatchbacków serii 1 z silnikiem o innej pojemności będzie 6-cylindrowe 130i.