Niskie zużycie paliwa BMW propaguje w połączeniu z innymi właściwościami swoich nowych samochodów. BMW mówi tym samym, że z nowymi silnikami kierowcy nie muszą rezygnować z nadzwyczajnej dynamiki auta, a jednak mogą jeździć ekologicznie. W dodatku 67% europejskich nabywców BMW wybiera właśnie turbodiesel, co może się okazać mocnym argumentem. Na wynik inicjatywy bawarskiej marki z niecierpliwością czekają wszyscy europejscy producenci. Nowoczesne silniki wysokoprężne są już opracowane, a ich „oczyszczanie” nie jest zbyt kosztowne, tak więc niewielkim nakładem mogliby zawojować największy rynek świata.
Małe d atakuje Amerykę
BMW wprowadza nowe oznaczenie marketingowe AdvancedDiesel z BluePerformance, pod którym ukrywa się znany rzędowy 6-cylindrowy diesel Twin Turbo, który oferowany będzie z systemem SCR obniżającym emisje NOx. BMW X5 3,0sd i BMW 335d dostępne będą we wszystkich stanach USA włącznie z Kalifornią, podobnie jak jednostki BLUETEC konkurencyjnego Mercedesa. BMW planuje wprowadzenie nowych silników wysokoprężnych także na rynek kanadyjski.
SCR katalizator z wtryskiem AdBlue
Optymalizację składu emitowanych spalin w amerykańskich wersjach uzyskano przez zmodyfikowanie układu wydechowego. Bezpośrednio za silnikiem zamieszczono katalizator oksydacyjny zintegrowany z filtrem cząstek stałych i SCR katalizatorem z wtryskiem mocznika. W ten sposób usuwane są nie tylko małe cząsteczki stałe, ale także drogą reakcji chemicznej obniża się emisje NOx. Substancja nazywana AdBlue w małych ilościach wtryskiwana jest do układu wydechowego, w SCR katalizatorze powstaje amoniak (NH3), który reaguje (stąd SCR – Selective Catalytic Reaction) z tlenkami azotu (przede wszystkim NO i NO2) zawartych w dużych ilościach w spalinach silników wysokoprężnych. W wyniku reakcji powstają nieszkodliwe gazy – azot (N2) i para wodna (H2O).
AdBlue magazynowane jest w dwuzbiornikowym systemie. Aktywny zbiornik ma pojemność ok. 6 litrów i są z niego odbierane wtryskiwane dawki. Ponieważ AdBlue zamarza w temperaturze -11 °C zbiorniki i przewody są ocieplane. Drugi, bierny zbiornik na ok. 17 litrów cieczy, służy jako dodatkowy magazyn AdBlue. W ten sposób samochód może być eksploatowany bez zbędnych odwiedzin stacji obsługi. Ciecz dopełniana będzie podczas tradycyjnych przeglądów okresowych.
Według nieoficjanych informacji ta sama technika w Europie pojawi się jesienią.