Współpraca, którą koncerny BMW i PSA Peugeot Citroën zawiązały w 2004 zostanie poszerzona. Silnik 1,6, który w różnych modyfikacjach znaleźć można na przykład w Mini Cooperze, Mini Cooperze S i Peugeocie 207, niedługo będzie miał mniejszego brata w postaci atmosferycznej jednostki 1,4 l. Średnica tłoka pozostanie taka sama, zmniejszy się natomiast jego skok. Silnik dodatkowo wyposażony będzie w system zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów. Moc maksymalną 95 KM jednostka osiąga przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy w zależność od wersji wyniesie od 136 do 140 Nm. Jak zapewnia producent, silnik odznacza się niezwykłym dynamizmem i dogodnym zużyciem paliwa.

Koszty opracowania nowego silnika oba koncerny pokrywają w równym stopniu. Jednostka powstaje w Monachium z udziałem inżynierów obu zaprzyjaźnionych koncernów. Z pojawieniem się na rynku obu wersji (1,4 l oraz 1,6 l), przewidziana jest roczna produkcja 1 mln silników. Produkcja będzie przebiegać równolegle w fabryce w francuskim Douvrinie (Nord Pas de Calais) i w brytyjskim Hams Hall. 80 % zdolności produkcyjnych przeznaczono na wersje wolnossące (1,4 l i 1,6 l), pozostałe dwadzieścia procent przeznaczono na doładowany silnik 1,6 l.