Prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 stycznia br. i był ot czwarty w tym sezonie zespół, który zaprezentował swoja najnowsza broń i zespół.
Niebiesko-biały bolid ponownie będzie służył tej samej dwójce kierowców, co w minionym sezonie. Nick Heidfeld i Robert Kubica swoimi wynikami zasłużyli na dalszą pracę w tym zespole. Zespół, który miniony sezon zakończył na drugim miejscu w klasyfikacji konstruktorów, tym razem myśli o uzyskaniu pierwszego zwycięstwa w wyścigu. To jest główny cel zespołu, którym kieruje dr Mario Theissen.
Podobnie jak niedawno prezentowany bolid Toyoty TF108, także zespół techniczny BMW głównie pracował nad poprawą dynamiki. Zmiany te są widoczne już na pierwszy rzut oka. Inne kształty ma przednia część pojazdu, boki i pokrywa silnika. Na bolidzie pojawiło się wiele aerodynamicznych elementów, które można porównać do tych już nieco wcześniej zaprezentowanych w bolidach Ferrari F2008 czy McLaren-Mercedes MP4-23.
„Nasze auto można uznać za rewolucyjne,” powiedział podczas prezentacji dyrektor zespołu BMW Sauber Willy Rampf. Typ F1.07 był na tyle dobrym autem, że nie należało zmieniać jego koncepcji. Z tego względu możemy wykorzystać wiele informacji, które uzyskaliśmy w minionym roku. Obecnie należało zmodyfikować tak podwozie, by umożliwiło kierowcom przyspieszenie i przybliżenie się do najlepszych zespołów. Z tym BMW może już walczyć o najwyższe pozycje.”
NazwaBMW Sauber F1 TeamRok powstania20051. GP12. marca 2006 - GP Bahrajnu1. miejsce punktowane19. marca 2006 - GP MalezjiNajlepsze miejsce startowe2. miejsceNajlepsze miejsce w MŚ2. miejsce (2007)Liczba startów w GP35Liczba zwycięstw w GP0Liczba zdobytych punktów137 (skuteczność 3,91 pkt/wyścig)Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position0Nieukończone wyścigi17%Szef zespołuMario Theissen (Niemcy)Menedżer zespołuBeat Zehnder (Szwajcaria)Dyrektor technicznyWilly Rampf (Niemcy)Główny konstruktorChristoph Zimmermann (Szwajcaria)Główny inżynierMike Krack (Luksemburg)Główny aerodynamikWillem Toet (Holandia)Numer startowy - kierowca3 - Nick Heidfeld (Niemcy), jego główny mechanik Gianpaolo Dall´AraNumer startowy - kierowca4 - Robert Kubica (Polska), jego główny mechanik Antonio CuquerellaKierowca testowyMarko Asmer (Estonia) – nie potwierdzony Liczba pracowników730Roczny budżet295 mln EuroPojazd - podwozieBMW Sauber F1.08SilnikBMW P86/8OponyBridgestoneSiedziba zespołuBMW Sauber F1 Team, Wildbachstrasse 9, CH-8340 Hinwil, Szwajcaria
Co prawda zespół BMW Sauber ma stosunkowo krótką historie w Formule 1, ale nie jest w tym towarzystwie już żadnym nowicjuszem. Nazwa wywodzi się ze szwajcarskiej stajni Petera Saubera, który przez wiele lat zajmował się produkcja prototypów do długich wyścigów. Sukcesy na torze spowodowały przejście do Formuły 1 w 1993 roku. Jednak jako prywatny zespół Sauber nie miał żadnych szans na uzyskanie sukcesów, ale ostatecznie sympatyczny zespół znalazł solidnego partnera, który pozwolił mu na utrzymanie pozycji w środku stawki. Początkowo był to Mercedes, dalej krótka współpraca z Fordem i podpisanie umowy o wykorzystanie silników Ferrari. Włoskie jednostki w bolidach Sauber pod nazwa Petronas przetrwały aż dziewięć lat. Wtedy Peter Sauber podjął decyzję o wycofaniu się z rywalizacji i sprzedaży zespołu monachijskiemu BMW.
NICK HEIDFELD – kierowca zespołu, numer startowy 3
Nick Heidfeld rozpoczynał swoja karierę w wyścigach niższej formuły, ale szybo zadziwił swoją prędkością. W ciągu sześciu lat startów trafił do swojego pierwszego w karierze zespołu Formuły 1, ale już w latach 1997-99 opiekował się nim Mercedes i umożliwiał testowanie w partnerskim McLarenie. Od 2001 roku zaangażował go wielki łowca talentów Peter Sauber. Po krótkim pobycie w zespole Jordan trafił do Williama, a stąd do BMW, które w 2005 roku odkupiło zespół od Petera Saubera. Imię i nazwiskoNick HeidfeldUrodzony10. maja 1977, Mönchengladbach (Niemcy)Wzrost164 cmWaga59 kgStan rodzinnykawaler, przyjaciółka Patricia, córka Juni (2005), syn Joda (2007)Zainteresowaniejazda na rowerze, sport, sztuka, jedzenie1. GP12. marca 2000 - GP Australii/Melbourne w zespole Prost-Peugeot1. miejsce punktowane4. marca 2001 - GP Australii/Melbourne za 4. miejsce w 17. GP kariery1. pole-position29. maja 2005 - GP Europy/Nürburgring w 91. GP karieryNajlepsze miejsce w MŚ5. miejsce (2007)Najlepsze miejsce w GP2. miejsceLiczba startów w GP132Liczba zwycięstw w GP0Liczba uzyskanych punktów140 (skutecznosć 1,06 pkt/wyścig)Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position1 (skuteczność 2 %)Nie ukończone wyścigi30%
Zespół BMW Sauber ma po wynikach uzyskanych w 2007 wielkie ambicje na jeszcze większe sukcesy. W 2008 roku chce powalczyć o pierwsze w swojej historii zwycięstwo w wyścigu Grand Prix, a Nick Heidfeld chciałby być tym kierowcą, któremu ta sztuka się uda. Marzy też o zdobyciu tytułu mistrza świata. 1986-1993Karty1994Formuła Ford, triumfator niemieckiej serii, wygrał 8 wyścigów w 9 startach1995Formuła Ford, międzynarodowy mistrz Niemiec, drugi w niemieckiej serii1996Formuła 3, trzeci w niemieckich mistrzostwach1997Formuła 3, mistrz Niemiec, pierwsze testy w McLarenie1998Formuła 3000, drugie miejsce w mistrzostwach, testy McLarena1999Formuła 3000, mistrz, kierowca testowy McLarena2000Prost-Peugeot, premiera w Formule 1, bez punktów2001Red Bull Sauber Petronas, łacznie 12 punktów i 8. miejsce w mistrzostwach2002Red Bull Sauber Petronas, łącznie 7 punktów i 10. miejsce w mistrzostwach2003Red Bull Sauber Petronas, łącznie 6 punktów i 14. miejsce w mistrzostwach2004Jordan-Ford, łącznie 3 punkty i 18. miejsce w mistrzostwach2005BMW WilliamsF1 Team, 28 punktów i 11. miejsce w mistrzostwach2006BMW-Sauber, 23 punkty i 9. miejsce w mistrzostwach2007BMW-Sauber, 61 punktów i 5. miejsce w mistrzostwach2008BMW-Sauber
Nick Heidfeld uważany jest za jeden z największych talentów. Nazywany jest „Quick Nick”. Jego szybka kariera rozpoczęła się od kartingu. Wygrywał w Niemczech, a już w pierwszym swoim sezonie walczył o tytułw F3000 z doświadczonym Montoyą. W 2000 roku został kierowca zespołu Prosta.W pierwszym roku startów sukcesów nie odniósł, ale był równorzędnym partnerem Alesiego W 2001 roku już w barwach Saubera po raz pierwszy w GP Brazylii znalazł się na podium (trzecie miejsce). Kolejne dwa sezony jeździł w jednym zespole z doświadczonym Heinem-Haraldem Frentzenem, po czym musiał opuścić zespół. Trafił do mało konkurencyjnego Jordana, a następnie po udanych testach do Williamsa. I trafił ostatecznie do zespołu BMW Sauber, gdzie został liderem zespołu. Miniony sezon był dla niego najlepszym w dotychczasowej karierze.
ROBERT KUBICA – kierowca fabryczny – numer startowy 4
Pochodzi z Krakowa, pierwszy Polak w Formule 1. Swoja karierę sportową rozpoczynał w wieku sześciu lat. Jako dziesięcioletni chłopak został po raz pierwszy mistrzem Polski. Trzy lata później wyjechał do Włoch, gdzie startował w lokalnych mistrzostwach. W 1998 roku wygrał mistrzostwa Włoch w kategorii juniorów i od tego momentu piął się systematycznie po szczeblach sportowej kariery. Imię i nazwiskoRobert KubicaUrodzony7. grudnia 1984, Kraków (Polska)Wzrost184 cmWaga73 kgStan rodzinnykawalerZainteresowaniekarting, gry komputerowe, bowling1. GP6. sirepnia 2006 - GP Węgier/Hungaroring w zespole BMW Sauber1. miejsce punktowane10. września 2006 - GP Włoch/Monza za 3. miejsce w 3. GP karieryNajlepsze miejsce w MŚ6. miejsce (2007)Najlepsze miejsce na starcie4. miejsceNajlepsze miejsce w GP3. miejsceLiczba startów w GP22Liczba zwycięstw w GP0Liczba uzyskanych punktów45 (skuteczność 2,05 pkt/wyścig)Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position0Nie dokończone wyścigi14%
Robert Kubica w niższych formułach zdobył miejsce w Fromule 1. Pierwszą możliwość startów otrzymał od zespołu BMW Sauber, w którym od 2006 roku został kierowca testowym. W tym samym roku z pozycji rezerwowego otrzymał szansę startów pod koniec sezonu u boku doświadczonego Nicka Heidfelda. W sezonie 2007 potwierdził swoje możliwości i nikt nie miał wątpliwości, że także w tym zespole będzie jeździł w sezonie 2008.
1997-2000Karting, mistrz Polski1998Karting, mistrz Włoch juniorówi wicemistrz Europy1999Karting, mistrz Włoch i Niemiec w kategorii juniorów2000Karting, 4. w europejskim I światowym championacie Formuły A2002Formuła Renault 2000, wicemistrz Włoch2003Formuła 3, triumfator wyścigu mistrzów na Sardinii2004Formuła 3, 7. miejsce w europejskiej serii i 2. w Grand Prix F3 w Macao2005Renault World Series, mistrz,2. w Grand Prix F3 w Macao2006BMW Sauber F1 Team, kierowca testowy, po odejściu Jacquese Villeneuvea z zespołu od GP Węgier kierowca zespołu w 6 ostatnich GP sezonu,razem 6 punktów i 16. miejsce w mistrzostwach2007BMW Sauber F1 Team, łącznie 39 punktów i 6. miejsce w mistrzostwach2008BMW Sauber F1 Team
Do prawdziwej Formuły Robert Kubica dołączył w 2005 roku, gdy rozpoczął starty w niższej Formule Renault w ramach mistrzostw Włoch. Renault Word Series dla ambitnego Polaka stało się kolejnym wielkim wyzwaniem. Sześciocylindrowe silniki o pojemności skokowej 3,5 litra, które napędzały bolidy, dawały znacznie większe możliwości. Z 17 wyścigów Kubica wygrał 4 i zdobył 154 punkty, co dało mu zwycięstwo przed Adrianem Vallesem i Markusem Winkelhockem. W grudniu po raz pierwszy zasiadł za kierownica bolidu F1 Renault R25,
Tym razem został dostrzeżony. Czekał na propozycje z Renault, ale oferta nadeszła od BMW. Wziął udział w konkursie, a rywalami byli Alexander Wurz i Sébastien Bourdais. Wybrano jego i w ten sposób został kierowca testowym zespołu BMW Sauber. Po słabych wynikach Jacquese Villeneuvea, ostatecznie zastąpił Kanadyjczyka w zespole. W trzecim swoim starcie zdobył pierwsze w swojej karierze miejsce na podium.
W 2007 roku miał kilka dobrych wyników, ale także eliminowały go awarie techniczne i błędy zespołu. Do życiorysu dopisał także tragicznie wyglądający wypadek na torze w Montrealu. Jednak dzięki znakomitej kapsule wyszedł z wypadku bez szwanku i po opuszczeniu jednej eliminacji powrócił na tor. Co więcej, uzyskał jeszcze lepsze wyniki. Potwierdzając tym samym swój wielki talent.
Mocne strony: szybki, momentalnie się uczy, nie oddaje łatwo polaSłabe strony: mniejsze doświadczenie, ma świadomość granicy
KIEROWCY TESTOWI
Dotychczas oficjalnie nie zostały potwierdzone nazwiska kierowców testowych zespołu. Jednym z branych pod uwagę jest Estończyk Marko Asmer.
O zespołach Formuły 1 w sezonie 2008: