Nowy model posiada wszystkie typowe atrybuty modelu BMW M, a jednocześnie jest zaprojektowany tak, by zapewnić indywidualny charakter produktu.
BMW M3 Limuzyna jest samochodem o wysokich osiągach, wyznaczającym nowe standardy pod względem stylistyki i funkcjonalności, jednak w pierwszej linii zachowującym charakter BMW M3. Pojazd został skonstruowany i wyprodukowany po to, by najbardziej zaawansowaną technikę sportów samochodowych zastosować również do codziennego użytku, dostarczając przy tym niepowtarzalnej radości z jazdy.
Wersja czterodrzwiowa jest atrakcyjna przede wszystkim dla każdego entuzjasty wyczynowych samochodów sportowych, dla którego funkcjonalność w codziennej eksploatacji ma szczególnie znaczenie. Wszystkie modele BMW M GmbH cechuje ścisłe połączenie doświadczenia ze sportów samochodowych i jazdy na drodze. Ich dynamika jazdy bazuje na technice napędowej i technice układu jezdnego, powstałych dzięki wiedzy wyniesionej ze sportów samochodowych, i pozwala rozkoszować się nią podczas każdej jazdy.
BMW M3 Limuzyna oferuje komfort jazdy w składzie nawet pięcioosobowym. Swoją dynamikę jazdy zapewnia dzięki nowemu ośmiocylindrowemu silnikowi, stworzonego przez zespół BMW Sauber F1. Silnik V8 w nowym BMW M3 waży zaledwie 202 kg.
Podstawą konstrukcyjną nowej generacji czterodrzwiowego BMW M3 było BMW serii 3 Limuzyna, jednak nowy model bardzo różni się od swego pierwowzoru zarówno pod względem wyglądu, jak i technologii.
Oryginalna stylistyka
Pierwowzór techniczny stanowiło BMW M3 Coupé. Dla inżynierów BMW M priorytetem była oryginalna stylistyka oraz technologia napędu i układu jezdnego, nastawiona na precyzję i maksymalne osiągi. Ponadto o konsekwentnej realizacji inteligentnej lekkiej konstrukcji świadczy obciążenie jednostkowe mocy wynoszące jedynie 3,8 kg/KM.
Oprócz struktury nośnej z BMW serii 3 Limuzyna przejęte zostały tylko drzwi, pokrywa bagażnika, szyby oraz lampy tylne. Zakres komponentów karoserii skonstruowanych zupełnie od nowa jest przy tym podobnie duży, jak w BMW M3 Coupé, z którym Limuzyna dzieli wyrazistą przednia część.
Obok maski silnika z wyraźnym sklepieniem i dwoma wlotami powietrza, także w przypadku nowej konstrukcji modelu czterodrzwiowego charakterystyczną cechą jest funkcjonalny kształt pasa przedniego i tylnego: tak zwane skrzela w przednich ścianach bocznych, wyprofilowane stosownie do modelu, progi oraz lusterka zewnętrzne i obręcze kół ze stopu lekkiego o wyglądzie typowym dla BMW M. Atletyczny wygląd zewnętrzny podkreśla sportowe cechy samochodu. Również lakier nadaje limuzynie BMW M3 indywidualny akcent: oprócz licznych innych kolorów do wyboru są też cztery ekskluzywne lakiery typu M.
Maksymalna radość z jazdy w piątkę
Podczas projektowania wnętrza celem było zapewnienie pasażerom maksymalnej radości z jazdy w indywidualnym otoczeniu.
W kokpicie nowego BMW M3 Limuzyna znajdziemy charakterystyczne, podwójne zegary z białym oświetleniem i czerwonymi wskazówkami, kierownicę skórzaną typu M i nowo zaprojektowaną konsolę środkową. Listwy progowe ozdobione z przodu i z tyłu charakterystycznym logo M, oparcie stopy kierowcy, specjalny kształt i kolor wewnętrznego obicia drzwi oraz ekskluzywne listwy ozdobne typu M z wysokogatunkowych materiałów, takich jak aluminium czy skóra o fakturze włókna węglowego, podkreślają niezwykłość nowego BMW M3 Limuzyna. Analogicznie do coupé kierowca i pasażer siedzą w regulowanych sportowych fotelach o doskonałym podparciu bocznym. Tylna kanapa przeznaczona dla trzech pasażerów charakteryzuje się typowym dla samochodów BMW M wyglądem szwów i wykonaniem ze skóry charakterystycznej dla M. Po raz pierwszy silnik ośmiocylindrowy w BMW M3.
Nowy silnik
Po 15 latach sześciocylindrowy silnik rzędowy stosowany w obu poprzednich generacjach BMW M3 doczekał się swojego następcy.
Silnik V8, działający na zasadzie typowej dla silników M, wytwarza z pojemności 3999 cm3 moc maksymalną 309 kW / 420 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm, a maksymalna prędkość obrotowa 8400 obr / min. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje się w niezwykle szerokim zakresie prędkości obrotowych 6 500 obr/min.
Jednak najbardziej charakterystyczną cechą silnika ośmiocylindrowego jest typowa dla BMW M koncepcja wysokoobrotowa. Fakt, że maksymalna prędkość obrotowa osiągana jest dopiero przy 8400 obr/min, zapewnia silnikowi imponującą siłę napędu. Moc silnika przenoszona jest standardowo na tylne koła przez sześciobiegową skrzynię manualną oraz przez całkowicie nowo skonstruowaną przekładnię osi tylnej.To połączenie gwarantuje spontaniczne i wytrwałe przyspieszenie, równie dynamiczne, jak w samochodach wyścigowych.
Napędzane są tylne koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. zajmuje mu 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna - 250 km/godz. ograniczona jest elektronicznie.
Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 12,4 litrów na 100 km.
Układ regulacji zaworów Double VANOS
Silnik V8 wyposażony jest w układ zmiennej regulacji faz rozrządu Double VANOS.
Ekstremalnie krótkie czasy regulacji obniżają straty przy wymianie ładunku, co zapewnia większą moc i moment obrotowy oraz poprawia reakcję silnika, a także zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin. W opracowanym specjalnie niskociśnieniowym układzie Double VANOS do uzyskania minimalnych czasów nastawy wystarcza zwykłe ciśnienie oleju silnikowego.
Nowa jednostka napędowa wyposażona jest w osiem pojedynczych przepustnic, które są napędzane po cztery w każdym rzędzie cylindrów przez dwa siłowniki. Zapewnia to szczególnie precyzyjną reakcję silnika w niskim zakresie obrotów i bezpośrednią reakcję na mocne wciśnięcie gazu.
Zoptymalizowane pod względem dynamicznym smarowanie z miski olejowej zapewnia skuteczne działanie nawet przy ekstremalnym hamowaniu. Układ ma dwie miski olejowe: małą przed wspornikiem osi przedniej i dużą za wspornikiem. Oddzielna pompa powrotna Duocentric zasysa olej z przedniej miski olejowej i tłoczy go do tylnej.
Nowy sterownik silnika i odzysk energii hamowania
Kolejny postęp stanowi elektroniczny sterownik silnika V8, który optymalnie koordynuje wszystkie funkcje silnika. Ponadto sterownik wspomaga funkcje sprzęgła, skrzyni biegów, układu kierowniczego i hamulcowego. Sterownik silnika przejmuje też kompleksowe funkcje diagnostyki pokładowej wraz z procedurami diagnostycznymi, a także dalsze funkcje, takie jak sterowanie agregatami pomocniczymi.
Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w sterowniku silnika jest wykorzystanie technologii prądu jonowego w celu rozpoznania spalania stukowego oraz przerw w zapłonie i spalaniu. Podwójna funkcja świecy zapłonowej ułatwia jednocześnie diagnostykę podczas prac konserwacyjnych i serwisowych.
W celu dalszego zwiększenia efektywności zastosowano inteligentne zarządzanie energią w postaci układu Brake Energy Regeneration (odzysk energii hamowania), który koncentruje wytwarzanie prądu dla sieci pokładowej w fazach hamowania silnikiem i hamulcami. W ten sposób akumulator jest ładowany bez korzystania z energii zawartej w paliwie.
Aluminiowy układ jezdny
Uwzględniono indywidualny rozkład masy w modelu czterodrzwiowym. Znaczne obniżona została masa. Niemal wszystkie elementy nowo skonstruowanej osi przedniej wykonane są z aluminium. Obejmuje to sztywniejsze amortyzatory teleskopowe, łożyska wahliwe, centralny wspornik i dodatkową płytę wzmacniającą zwiększającą sztywność poprzeczną przedniej części pojazdu. Nawet w przypadku wydajnego układu hamulcowego z „pływającymi” tarczami inżynierowie BMW M GmbH osiągnęli dalszą redukcję masy w porównaniu z poprzednimi modelami.
Od tylnej ramy zawieszenia poprzez aluminiowe wahacze poprzeczne i wahacze zbieżności aż do piast kół o nowej koncepcji kinematycznej i wytrzymałościowej, głębiej osadzonych połączeń wahaczy wzdłużnych, tłumików aluminiowych i stabilizatora rurowego z nowym ułożyskowaniem – prawie wszystkie szczegóły pięciowahaczowej osi tylnej, wykonanej w lekkiej konstrukcji, zostały skonstruowane od nowa.
Wykonanie wszystkich wahaczy aluminiowych techniką kucia w połączeniu z aluminiowymi amortyzatorami daje oszczędność 2,5 kg w porównaniu do odpowiednich komponentów BMW serii 3 Limuzyna. Na osi przedniej i tylnej zastosowano stabilizatory rurowe zoptymalizowane pod względem funkcjonalności i masy. Zmieniona geometria – zamontowano między innymi dwie dodatkowe belki podłużne – zapewnia kinematykę osi odpowiednią do wysokiej mocy silnika i wyjątkowo sportowego charakteru ogólnego pojazdu.
Adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego M
Nowa przekładnia osi tylnej wyposażona jest w adaptacyjną blokadę mechanizmu różnicowego typu M. W razie potrzeby wytwarza ona do 100 procent momentu blokującego, zapewniając tym optymalną trakcję na wszystkich powierzchniach oraz podczas szybkiej jazdy na zakrętach. Adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego typu M reaguje na różnice prędkości obrotowej pomiędzy prawym a lewym tylnym kołem.
Nowe BMW M3 wyposażone jest standardowo w obręcze kół w stylistyce M. Na przedniej osi zamocowano na obręczach kół o rozmiarach 8,5 x 18 cali niskoprofilowe opony 245/40. Na tylnej osi zastosowano obręcze kół o rozmiarach 9,5 x 18 cali z oponami 265/40.
Funkcja Servotronic o dwóch ręcznie ustawianych charakterystykach
Napęd na tylne koła sprawia, że zębatkowy układ kierowniczy pozostaje wolny od wpływów napędu. Jest on wyposażony we wspomaganie hydrauliczne Servotronic, które reguluje siłę kierowania w zależności od prędkości jazdy. Poprzez opcjonalny system konfiguracji MDrive kierowca może decydować o stopniu wspomagania. Do wyboru są dwie charakterystyki, uaktywniane w zależności od wyboru trybu normalnego lub sportowego.
Odpowiednia redukcja wspomagania układu kierowniczego w trybie sportowym zwiększa wyczucie informacji zwrotnych o stanie nawierzchni, który w trybie normalnym odczuwany jest w sposób bezpośredni. Dzięki temu można jeszcze precyzyjniej sterować samochodem na krętych drogach i przy dużej prędkości jazdy. W trybie normalnym następuje większe wykorzystanie funkcji wspomagania kierownicy. To pozwala w szczególności przy niskich prędkościach na komfortowe wykonywanie skrętów kierownicą.
Układ dynamicznej kontroli stabilności najnowszej generacji
Elektroniczne programy zwiększające dynamikę jazdy wspierają kierowcę nowego BMW M3 Limuzyna w sytuacjach, gdy przekroczy on granice ustanowione przez fizykę. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) kontroluje w sposób ciągły stan jazdy i zapewnia w razie potrzeby wyhamowanie poszczególnych kół oraz redukcję momentu napędowego celem stabilizacji pojazdu. W ten sposób zapobiega się między innymi tendencji pojazdu do nadsterowności i podsterowności na zakrętach. Układ dynamicznej kontroli stabilności obejmuje układ ABS, układ ASC (stabilizacji toru jazdy), który przeciwdziała buksowaniu kół na nawierzchni o gorszej przyczepności, asystenta ruszania, który zapobiega cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę oraz układ CBC (kontrola hamowania na zakrętach). Przeciwdziała on niepożądanej utracie przyczepności samochodu podczas hamowania na zakrętach.
Zmodernizowany układ DSC obejmuje dodatkowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo jazdy. W sytuacjach pozwalających wnioskować o zbliżającym się nagłym hamowaniu z pełną siłą odpowiednio wczesne zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym hamulców i wstępne przyłożenie klocków hamulcowych pozwala zyskać cenny czas oraz znacznie zredukować drogę hamowania. Ponadto dzięki regularnemu suszeniu tarcz hamulcowych podczas deszczu układ DSC gwarantuje inicjowanie hamowania bez ograniczeń spowodowanych występowaniem warstwy wody na tarczach hamulcowych.
Układ EDC
Opcjonalnym wyposażeniem amortyzatorów nowego BMW M3 jest układ elektronicznej regulacji amortyzatorów (EDC). Dzięki elektrohydraulicznej regulacji siły tłumienia układ ten optymalizuje nie tylko wahania pionowe podczas jazdy wyczynowej, ale również powoduje odczuwalne zmniejszenie kołysania podczas hamowania i przyspieszania.
Reakcja wszystkich programów zwiększających dynamikę jazdy jest dostosowana do wysokiej mocy nowego BMW M3. Elektronicznie sterowane ingerencje odbywają się z uwzględnieniem wspaniałej dynamiki samochodu. Dodatkowo kierowca może indywidualnie skonfigurować określone parametry, aby dostosować reakcje samochodu do swoich osobistych preferencji.
Można na przykład za pomocą przycisku na konsoli środkowej całkowicie wyłączyć układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC).Dzięki temu szczególnie ambitni kierowcy mogą w sposób jeszcze pełniejszy wykorzystywać dynamiczny potencjał nowego BMW M3. Podczas jazdy samochodem sportowym na torze wyścigowym doświadczeni kierowcy mogą dosięgnąć granic ustanowionych przez fizykę i rozkoszować się dynamiczną jazdą na zakrętach.
Sposób działania układu elektronicznej regulacji amortyzatorów można również odpowiednio dopasować do indywidualnych upodobań kierowcy. Naciskając przycisk na środkowej konsoli, kierowca może dokonać wyboru jednego z trzech ustawień – normalnego, komfortowego i sportowego. Zasadniczo układ EDC nowego BMW M3 ma wyraźnie sportowy charakter. W trybie sportowym ta charakterystyka pozostaje stale bez zmian.
W warunkach jazdy, w których szczególnie sportowa charakterystyka amortyzacji nie odgrywa już większej roli, może nastąpić zmiana na tryb normalny lub komfortowy.
W obu tych przypadkach charakterystyka amortyzatorów reaguje adaptacyjnie – a przy tym szybko i precyzyjnie – na zmiany warunków jazdy. Gdy tylko zwiększona prędkość kąta skrętu kół wskaże na to, że kierowca zaczyna pokonywać zakręty w sposób bardziej dynamiczny, wówczas nastąpi automatyczne zwiększenie siły tłumienia. Wtedy w krótkim terminie i niezależnie od aktywnych ustawień układ EDC może osiągnąć maksymalną możliwą siłę tłumienia, odpowiadającą sile osiąganej w trybie sportowym. Dzięki temu układ EDC stanowi doskonałe wsparcie podczas spontanicznego przejścia z komfortowej przejażdżki do sportowego, aktywnego stylu jazdy.
Przycisk MDrive dla kierowcy o sportowych ambicjach
W nowym BMW M3 Limuzyna można opcjonalnie rozszerzyć system obsługi iDrive o dodatkowy poziom MDrive. Dzięki temu kierowca będzie miał możliwość dokonywania indywidualnych ustawień wszystkich zmiennych systemów dynamiki jazdy, aby perfekcyjnie dopasować możliwości pojazdu odpowiednio do swoich upodobań. Ta indywidualnie zdefiniowana konfiguracja pojazdu zostanie zapisana w pamięci i w razie potrzeby – niezależnie od poprzednio wybranych ustawień systemowych za pomocą przycisków funkcyjnych – wywołana bez opóźnień poprzez naciśnięcie przycisku MDrive na kierownicy wielofunkcyjnej.
Wyłącznie przez MDrive można dokonywać wyboru charakterystyki silnika „Sport Plus”, trybu DSC „M Dynamic Mode” i charakterystyki układu Servotronic „Sport”.
Sterownik silnika oferuje trzy charakterystyki do wyboru, które można wywołać poprzez system MDrive. Mają one wpływ na ustawienie przepustnic w układzie ssącym, a także na inne parametry regulujące w sposób odczuwalny reakcję silnika.
Pełne bezpieczeństwo
W nowym BMW M3 Limuzyna karoseria wytrzymała na skręcanie oraz elektronicznie sterowane odpowiednio do sytuacji systemy pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych zapewniają wysoki stopień pasywnego bezpieczeństwa, jak również kompleksową ochronę pasażerów. Zastosowanie wysokowytrzymałej stali i masywnych wzmocnień oraz precyzyjnie rozmieszczenie stref zgniotu pozwala w razie kolizji skutecznie odprowadzić lub przyjąć siłę uderzenia. Przestrzeń przewidziana do deformacji została optymalnie wykorzystana, aby zapobiec naruszeniu kabiny pasażerskiej czy też minimalizować je w przypadku ciężkich kolizji.
Elektronicznie systemy zabezpieczeń optymalnie dopasowano do stabilnej konstrukcji karoserii. W zależności od rodzaju i stopnia kolizji centralny system bezpieczeństwa uaktywnia sześć poduszek powietrznych, a także napinacze i ograniczniki siły naciągu pasów.
Ze względu na swoje wymiary kurtyny chroniące głowę zabezpieczają zarówno pasażerów przednich siedzeń, jak i tych, którzy siedzą na zewnętrznych tylnych siedzeniach. Niebezpieczeństwo obrażeń nóg podczas zderzenia czołowego zostało zredukowane po stronie kierowcy poprzez precyzyjnie odkształcalne oparcie stopy.
System audio BMW Individual High-End
Standardowo nowe BMW M3 Limuzyna wyposażone jest w wysokiej jakości system audio. Opcjonalnie dostępne są ponadto różne systemy nawigacyjne, mobilny portal internetowy BMW Online, usługa telematyczna BMW Assist i usługa BMW TeleService do bezprzewodowego przesyłania danych serwisowych do autoryzowanego serwisu BMW.
Na życzenie nowe BMW M3 Limuzyna można wyposażyć w system audio BMW Individual High-End, stworzony przez BMW M GmbH i specjalnie dostosowany do tego modelu. 16 głośników z magnesem neodymowym i bardzo sztywnąmembraną Hexacone, cyfrowy wzmacniacz 9-kanałowy o mocy maksymalnej 825 W i precyzyjnie działające zwrotnice częstotliwości zapewniają niedoścignioną jakość dźwięku.
Unikalnym rozwiązaniem w branży samochodowej jest tak zwana technologia DIRAC do przetwarzania sygnału na żywo. Koryguje ona odpowiedź impulsową głośników i zapewnia tym samym liniowe i precyzyjne odtwarzanie dźwięku we wnętrzu samochodu.
Optymalny odbiór dźwięku w każdej sytuacji zapewnia ponadto zależna od prędkości regulacja głośności jazdy i korekcja barwy dźwięku. Obsługa systemu audio BMW Individual High End odbywa się za pomocą kontrolera iDrive. Podobnie jak we wszystkich systemach rozrywki pokładowej podstawowe funkcje obsługiwane są z poziomu konsoli środkowej.
Oczywiście nowe BMW M3 Limuzyna nie jest samochodem dla mas...Dane techniczne BMW M3Wymiary zewnętrzne:Wersja:Limuzyna (sedan)Długość (mm):5580Szerokośćbez lusterek (mm):1817Szerokośćz lusterkami (mm)bdWysokość (mm):1447Rozstaw osi (mm):2761Zwis przedni (mm)805Zwis tylny (mm)1014Rozstaw z przodu (mm):1540Rozstaw z tyłu (mm):1539Prześwit (mm)bdWymiary wewnętrzne:
Ilość miejsc5Przestrzeń nad przednimi fotelami (mm)978Przestrzeń nad tylnymi fotelami (mm)953Szerokość na poziomie ramionprzód/tył (mm)1408 / 1399Szerokość na poziomie bioderprzód/tył (mm)1460 / 1456Szerokość bagażnika (mm)bdDługość bagażnikaze złożoną tylną kanapą (mm)bdDługość bagażnikaz rozłożoną tylną kanapą (mm)bdInne:Pojemność zbiornika paliwa (l):63Rozmiar oponbdSilnik:Typ silnika:benzynowy V8Cylindry/zawory8 / 4Pojemność skokowa (cm3):3999Moc (kW/obr./min):309 / 8300Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min):400 / 3900Maksymalne obroty (obr./min):bdWłasności eksploatacyjne:Skrzynia biegówSG 6Prędkość maksymalna (km/h):250Przyspieszenie (0 - 100 km/h):4,9Elastyczność (80 - 120 km/h na 5 biegu/6 biegu)bdZużycie paliwa - cykl mieszany/miejski/pozamiejski (l/100 km):12,4 / 17,9 / 9,2Emisja CO2 (g/km)295Masa:Dopuszczalna masa całkowita: (kg)2150Dopuszczalna masa przodu: (kg)1020Dopuszczalna masa tyłu: (kg)1190Maksymalna masa przyczepki z hamulcem/bez hamulca (kg)bdHamulce:Hamulce z przodutarczowe typu pływającego z jednolitymi zaciskami jednotłokowymi, wentylowane i perforowaneHamulce z tyłutarczowe typu pływającego z jednolitymi zaciskami jednotłokowymi wentylowane i perforowaneRozmiar - mm (przód/tył)360 x 30 / 350 x 24Zaciski - mm (przód/tył)bd