Wszystkie wersje silnikowe nowych modeli wpisują się obecnie w nową filozofię konstruowania napędów Toyota Optimal Drive. Toyota Optimal Drive zakłada zwiększanie parametrów silnika przy równoczesnym zmniejszaniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Pozwala to na poprawę osiągów samochodu oraz jednoczesne spełnienie europejskich norm emisji spalin EURO IV. Wszystkie silniki montowane w odświeżonych modelach Aygo, Yaris i RAV4 spełniają obecnie normę EURO IV a większość silników wysokoprężnych już dziś spełnia nieobowiązującą jeszcze normę EURO V.

Aygo

Benzynowy silnik 1.0 VVT-i montowany w Toyocie Aygo jest obecnie najlżejszym i jednym z najefektywniejszych silników na rynku. Wyjątkowo niskie jest średnie spalanie i emisja CO2, które wynoszą odpowiednio 4,5 l/100km i 106 g/km. Toyota Aygo zyskała teraz bardziej masywny wygląd przedniej części nadwozia. Przekonstruowany został przedni zderzak i grill, przez co samochód urósł o 10mm. Innego wyglądu nabrały także tylne lampy z chromowanymi obwódkami, dodano także nowy kolor nadwozia Comet Blue. Bardziej stylowe jest teraz wnętrze Aygo – najważniejsze zmiany to dodanie nowych wzorów i tkanin tapicerki, oraz skórzanego wykończenia kierownicy i gałki zmiany biegów. Dzięki przekonstruowaniu zawiasów tylnej półki łatwiejszy jest także dostęp do bagażnika.

Yaris

Toyota Yaris, która jest najchętniej kupowanym modelem Toyoty w Europie, otrzymała dwa zupełnie nowe silniki: benzynowy 1.33 o mocy 74 KM oraz diesel 1.4 D-4D o mocy 66 KM. Podstawowe silniki nowej wersji Yaris emitują obecnie mniej niż 120 g/km CO2 i spalają ok. 5 l/100km. Ewolucja Toyoty Yaris pozwoliła uwypuklić jej najlepsze cechy: najwyższą jakość, bezpieczeństwo, styl i dynamikę. Yaris 2009 posiada zmodyfikowany przedni zderzak, grill i przedni spojler, a to w połączeniu z przebudowanymi osłonami podwozia wpływa na lepszą aerodynamikę pojazdu. Przednie i tylne światła mają teraz nowy kształt i technologię LED. Podobnie jak w przypadku Aygo gama kolorów została rozszerzona o nowy lakier Ash Grey. Zmieniła się także kolorystyka wnętrza i deski rozdzielczej, która teraz posiada tytanowe i chromowane wykończenie. Ciekawostką są nowoczesne ale klasyczne w formie zegary deski rozdzielczej.

RAV4

Filozofia „Toyota Optimal Driver” została także po raz pierwszy zastosowana w modelu RAV4. Zarówno silniki benzynowe z najnowszą generacją systemu zmiennych faz rozrządu Valvematic jak i diesle D-4D zapewniają jeszcze lepsze osiągi przy zmniejszeniu spalania i niższej emisji dwutlenku węgla. Będą one współpracowały z trzema nowymi skrzyniami biegów: 6-biegową skrzynią manualną , 6-biegową skrzynią automatyczną i nową przekładnią bezstopniową typu CVT.