Z misją zwiększenia potencjału sprzedaży i marketingu Lancera Evolution we wszystkich regionach - dotarcia do nowej widowni i wzbudzenia dreszczu emocji wśród wiernych zwolenników - ta (r)ewolucja jest ambitniejszą wersją koncepcji "Evolution".
Dojrzalszy, stylowy i wyrafinowany, całkowicie nowy Lancer Evolution po raz pierwszy rzuca wyzwanie renomowanym markom europejskim - oddalając się od, charakterystycznego dla poprzedników, wizerunku "wyścigówki dla chłopców".
Bez względu na wszystko, Lancer Evolution pozostaje imponująco sprawny na drodze, dzięki inteligentnemu systemowi S-AWC (system kontroli napędu na wszystkie koła) i Twin Clutch SST (dwusprzęgłowa sportowa skrzynia biegów).
Z punktu widzenia marketingowego, całkowicie nowy Evolution zaplanowany jest jako flagowy model nowej rodziny Lancera: nie jest już stojącym z boku rekordzistą nie mającym, z wyjątkiem nazwy, nic wspólnego z innymi Lancerami i bardzo niewiele z pozostałymi samochodami Mitsubishi.
Od strony projektowej, całkowicie nowy Lancer Evolution pomyślany został od początku jako rozwiązanie w pełni zintegrowane, w przeciwieństwie do stopniowych modyfikacji i dodatków wdrażanych w poprzednich Lancerach Evolution. Nawiązując do wyrazistych linii swego rodzeństwa, przystosowanych do wymagań dynamiki, Lancer Evolution staje się pierwszym Mitsubishi wyposażonym w całkowicie nową firmową osłonę chłodnicy, nazwaną "Jet Fighter" (myśliwiec odrzutowy) i to w najbardziej groźnym wcieleniu.
Spuścizna na przyszłość
Spadkobierca ponad 40 lat sportowej tradycji na najwyższym poziomie - obejmującej 5 tytułów mistrzowskich w Rajdowych Mistrzostwach Świata World Rally Championship (4 w kategorii kierowców plus 1 w kategorii producentów) i szereg zwycięstw w wielu najtrudniejszych rajdach takich, jak wschodnioafrykańskie Safari czy Bandama - całkowicie nowy Lancer Evolution jest najnowszym modelem sławnej linii samochodów Mitsubishi, zaczynającej się od Lancera 1600 GSR z 1973 roku, kontynuowanej przez EX 2000 Turbo z roku 1980, pierwszego Lancera Evolution 1992 i osiem jego kolejnych generacji.
Idąc śladami modeli Lancer 1600 GSR i EX 2000 Turbo, firma Mitsubishi Motors wyprodukowała 2500 sztuk Lancera Evolution na bazie seryjnego sedana Lancer do homologacji w grupie A, aby skuteczniej konkurować w mistrzostwach FIA WRC.
Historia zaczęła się w roku 1991 wraz z premierą modelu Lancer Mark VI. Wśród samochodów bardziej ukierunkowanych na potrzeby rodziny znalazły się modele, które przyciągnęły uwagę entuzjastów - Lancer RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8l o mocy 195 KM i Lancer GSR.
Nazwa "Evolution" pojawiła się we wrześniu 1992. Wkrótce w Japonii samochód znany był bardziej pod czułą nazwą "LanEvo".
Dzięki bardzo udanym udziale w mistrzostwach WRC, należący do grupy A Lancer Evolution stał się podstawą rozwoju zaawansowanych technologii, które firma Mitsubishi Motors wykorzystała później w modelach produkowanych seryjnie.
W grudniu 1993 roku, po wprowadzeniu nieznacznie zmodyfikowanego modelu Evolution II, firma Mitsubishi Motors ogłosiła, że wyprodukuje 5000 egzemplarzy tego samochodu z przeznaczeniem na normalny rynek. W kwietniu wszystkie były sprzedane...
Reszta to już słynna rajdowa historia, z 5 najwyższymi tytułami w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC: czterema dla kierowcy (1996, 1997, 1998,1999) i jednym dla producenta (1998).
Poprzedzana przez Lancera 1600 GSR z roku 1973 i Lancera EX 2000 Turbo z 1980 roku, genealogia Lancera Evolution przedstawia się następująco:
- wrzesień 1992: Lancer RS Evolution i GSR Evolution;- grudzień 1993: Lancer Evolution II;- styczeń 1995: Lancer Evolution III;- lipiec 1996: Lancer Evolution IV (system aktywnej regulacji znoszenia AYC+ wielodrążkowe zawieszenie tylne);- styczeń 1998: Lancer Evolution V;- styczeń 1999: Lancer Evolution VI;- styczeń 2001: Lancer Evolution VII (aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD plus elektroniczny rozdział siły hamowania EBFD);- styczeń 2003: Lancer Evolution VIII (Super aktywny system kontroli znoszenia AYC);- Styczeń 2006: Lancer Evolution IX (zastosowanie lekkich materiałów).
Czerpiąc z tak wspaniałego dziedzictwa, całkiem nowy Lancer Evolution sygnalizuje nowe otwarcie: od początku właściwy styl i brak dodatkowych homologacji (z częstymi aktualizacjami) typowych dla poprzednich wersji, i przekroczenie technologicznych granic w sposób nieznany żadnemu wcześniejszemu modelowi "Evo".
Inteligencja
"Nowocześnie klasyczny"nowy Lancer został zaprojektowany tak, aby rozwijał możliwie największą prędkośća także był maksymalnie bezpieczny w prowadzeniu, z inteligencją mającą pierwszeństwo przed suchymi cyframi osiągów. Osiągnięciu tego celu pomaga wyposażenie Lancera Evolution w najnowsze rozwiązania technologiczne znane w przemyśle motoryzacyjnym, w tym system kontroli dynamiki jazdy S-AWC (Super All-Wheel Control - kontrola napędu na wszystkie koła) i nowo opracowaną dwusprzęgłową, sportową skrzynię Twin Clutch SST.
Silnik 4B11
Lancer Evolution napędzany jest całkowicie nowym doładowanym silnikiem 4B11, pochodzącym od2-litrowej , 4-cylindrowej, 16-zaworowej jednostki DOHC MIVEC montowanej już wcześniej w Lancerach przeznaczonych na rynek amerykański i japoński.
Silnik ten, członek rodziny "World Engine" opracowanej wspólnie z firmami Chrysler i Hyundai Motor Company (każdy partner opracowuje własne warianty, dotyczy to również tej jednostki), wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem 4G63. Osiągi silnika przedstawiają się następująco (specyfikacja na rynek europejski / dane przed ostateczną homologacją):
moc: 295 KM przy 6500 obr/min.;moment obrotowy: 366 Nm przy 3500 obr/min.prędkość maksymalna:242 km/godz.;przyspieszenia (5 biegowa skrzynia manualna / skrzynia SST): 0 – 100 km/godz. - 5,4 / 6,3 sek.; 60 – 100 km/godz. - 5,1 / 3,4 sek.
Zastosowanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w całym zakresie prędkości obrotowej.
Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż 4G63, dzięki zastosowaniu odlewanych z aluminium bloku silnika, pokrywy głowicy i obudowy łańcucha. Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego i aluminiowym wirnikiem sprężarki, poprawia czas reakcji i zwiększa moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący w zakresie niskiej i średniej prędkości obrotowej.
Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwala na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka masy. Inne udoskonalenia zmniejszyły straty układów dolotowego i wylotowego, tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do zwiększenia osiągów silnika.
Dwusprzęgłowa sportowa skrzynia biegów Twin Clutch SST
Lancer Evolution dostępny jest z nową 6-biegową półautomatyczną skrzynią biegów Twin Clutch SST, która eliminuje pedał sprzęgła oraz zapewnia gładką i płynną zmianę biegów.
W skrzyni Twin Clutch SST nieparzyste (1szy, 3ci i 5ty) i parzyste (2gi, 4ty i 6ty) biegi przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami zapewniają płynną i błyskawiczną zmianę biegów i przyspieszenie przy wyprzedzaniu (patrz porównanie osiągów dla 5-biegowej manualnej skrzyni biegów i SST).
Ponieważ do przenoszenia napędu, zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł, skrzynia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielkimi stratami mocy i wyśmienitą oszczędnością paliwa.
Skrzynia Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym i manualnym "Manual Shift", w którym kierowca może przełączać biegi w zwykły "ręczny" sposób. Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybami normalnym, sportowym i "super sportowym", w celu optymalnego wyboru trybów przełączania biegów w różnych sytuacjach drogowych - począwszy od jazdy miejskiej, aż do jazdy na wąskiej i krętej drodze. Modele ze skrzynią Twin Clutch SST wyposażone są również w standardzie w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej, pozwalające na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy.
Skrzynia Twin Clutch SST będzie dostępna Europie (w zależności od rynków)w obu wersjach GSR i najwyższych wersjach MR.
Dla kierowców, którzy preferują większą kontrolę nad swą maszyną, wersja GSR dostępna jest z nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa manualna skrzynia biegów, bez zwiększenia wymiarów, radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1szy bieg ma niższe przełożenie niż poprzednio, co pozwala na lepsze przyspieszenie przy ruszaniu, natomiast 5ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodniejszej jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowe skrzynie biegów wyposażone są w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, większe wyczucie kierowcy, jak również zapewnia podwyższoną trwałość.
Nadwozie
Nowa platforma modelu Lancer Evolution X charakteryzuje się zwiększoną sztywnością nadwozia, sztywnością skręcania większą o 40% a sztywnością zginania o 60 proc., w porównaniu do Lancera Evolution IX MR. Skutkuje to lepszą stabilnością pojazdu i odpornością na zderzenia, jak również poprawą komfortu jazdy i zmniejszeniem drgań i hałasu. Pozwala to na osiągnięcie jakości i komfortu stosownego dla sportowego sedana nowej generacji.
Szerszy rozstaw kół i większy rozstaw osi w nowym samochodzie stwarza nie tylko większą przestrzeń wnętrza, lecz zapewnia także większą stabilność jazdy. Inne czynniki przyczyniające się do udoskonalonej jakości prowadzenia to niższy środek ciężkości, wynikający z niższego usytuowania zespołu napędowego, lepszy rozkład masy między przodem a tyłem pojazdu, będący efektem wykorzystania lżejszego silnika, zwis przedni o 20 mniejszy, niż w modelu Lancer Evolution IX MR i przeniesienie akumulatora do bagażnika.
Aby zmniejszyć ciężar i obniżyć środek ciężkości - dach, maskę silnika, przednie błotniki i wzmocnienie tylnego spojlera wykonano z aluminium.
Podobnie jak wszystkie najnowsze samochody Mitsubishi, również Lancer Evolution wykorzystuje oryginalne rozwiązanie MMC - nadwozie typu RISE (o podwyższonej odporności na zderzenia) radykalnie zwiększające bezpieczeństwo w kolizjach wielokierunkowych. To prawnie zastrzeżone rozwiązanie rozprasza energię podczas zderzeń bocznych i tylnych, kontroluje odkształcenia, zwiększając bezpieczeństwo jadących samochodem oraz chroniąc układ paliwowy podczas zderzenia tylnego.
Zawieszenie i ogumienie
W modelu Lancer Evolution przednie zawieszenie na kolumnach MacPhersona i tylne, wielodrążkowe, wykorzystywane już w poprzednich modelach, charakteryzuje się zmodernizowaną konstrukcją z szerszym rozstawem kół i 18-calowymi kołami. Zoptymalizowana geometria i sztywniejsze zawieszenie zwiększa powierzchnię kontaktu z szosą i pozwala na pełne wykorzystanie potencjału systemu S-AWC, jak również poprawę stabilizacji toru jazdy na wprost i podczas pokonywania zakrętów.
Wersja GSR wyposażona jest w standardzie w opony 245/40R18 na 18-calowych 12-ramiennych obręczach kół z lekkiego stopu oraz w hamulce Brembo z wentylowanymi tarczami o średnicy 18 cali (przód)/ 17 cali (tył). Zwiększone, w porównaniu z Lancerem Evolution IX, średnice tarcz wzmacniają siłę hamowania i odporność na utratę skuteczności hamowania, jak również poprawiają wyczucie pedału hamulca przez kierowcę.
W wersji MR dodano fabrycznie montowany pakiet High Performance zapewniający dalszą poprawę przyczepności, reakcji układu kierowniczego, stabilności i zdolności do pokonywania zakrętów. Pakiet obejmuje: jednorurowe amortyzatory Bilstein i sprężyny śrubowe Eibach, 18-calowe kute obręcze aluminiowe BBS, dwuczęściowe przednie tarcze hamulcowe Brembo zmniejszające wagę każdego koła o 1,3 kg a także opony typu high performance ze sztywniejszymi bokami i zwiększoną przyczepnością.
System kontroli napędu na wszystkie koła SAWC
Lancer Evolution dostarczany jest z opracowanym przez Mitsubishi Motors dynamicznym systemem sterowania napędem na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control - kontrola napędu wszystkich kół). W tym przypadku, aktywny centralny mechanizm różnicowy (ACD), aktywny system kontroli znoszenia (AYC) oraz sportowy układ ABS znane z poprzednich wersji Lancera Evolution, uzupełniono o system aktywnej kontroli stabilności toru jazdy (ASC).
S-AWC wykorzystuje zintegrowane sterowanie tych układów do precyzyjnej kontroli momentu napędowego i siły hamowania każdego koła, w celu poprawy zdolności do pokonywania zakrętów i stabilności toru jazdy we wszystkich warunkach odpowiadając za zachowanie pojazdu wiernie odzwierciedlające intencje kierowcy.
System S-AWC oferuje trzy tryby pracy — TARMAC (asfalt) dla suchych utwardzonych dróg, GRAVEL (żwir) dla nawierzchni mokrych i nieutwardzonych i SNOW (śnieg) dla dróg zaśnieżonych — umożliwiając kierowcy wybór najlepszego, najbardziej stabilnego rozwiązania dla danych warunków drogowych.
Kompletny pakiet
Dojrzały i kompetentny Lancer Evolution zapewnia komfort, bezpieczeństwo i wyposażenie na nowym poziomie, obejmujące (w zależności od rynku):
- maksymalnie 9 poduszek powietrznych (w zależności od modelu i rynku);- wysokiej jakości system audio Rockford Fosgate? o mocy 650 W;- system nawigacji z dyskiem twardym (HDD) i 7-calowym wyświetlaczem LCD;- zestaw głośnomówiący Bluetooth;- automatyczną regulację reflektorów i wycieraczki z czujnikiem deszczu;- układ reflektorów adaptacyjnych;- elektroniczny system pełnej kontroli pojazdu ETACS.