Regularnie wymieniane filtry kabinowe z węglem aktywnym gwarantują lepsze samopoczucie oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących.

Wiosna to czas częstszych wyjazdów za miasto, ale także początek okresu pylenia roślin. Już niewielki wzrost stężenia pyłków w powietrzu wystarczy, by osoby cierpiące na alergię zaczęły kichać i łzawić. Napad kichania za kierownicą jest nie tylko nieprzyjemny, ale także stanowi realne niebezpieczeństwo, ponieważ spowalnia reakcję na zdarzenia na drodze.

Naturalnym odruchem na kichnięcie jest zamykanie oczu, co przy prędkości 80 km / godz. oznacza jazdę przez około 25 metrów z zamkniętymi powiekami. Dodatkowo, latem w powietrzu występuje większe stężenie ozonu, co obniża zdolność koncentracji za kierownicą.

Dopływ powietrza zewnętrznego i spalin z pojazdów znajdujących się z przodu powoduje tzw. efekt tunelu, którego skutkiem jest sześć razy większe stężenie pyłków, ozonu i drobnych cząstek zanieczyszczeń wewnątrz pojazdu, niż na zewnątrz.

Przyczynę reakcji alergicznych oraz złego samopoczucia kierowcy i pasażerów pomaga wyeliminować z powietrza prawidłowo działający filtr kabinowy, co znacznie obniża niebezpieczeństwo wypadku. Kolejnym pozytywnym aspektem działania filtra kabinowego jest ochrona układu klimatyzacji przed wnikaniem pyłu i cząsteczek kurzu, co poprawia efektywność klimatyzatora oraz wydłuża jego okres eksploatacji. Świeże powietrze wewnątrz samochodu chroni przed zmęczeniem, a jego lepsza cyrkulacja zapobiega zaparowywaniu szyb.

Jak działa filtr kabinowy?

Filtry kabinowe zaczęto montować fabrycznie przed blisko 15 laty i szacuje się, że do roku 2015 będzie w nie wyposażonych 100 proc. aut wyjeżdżających z fabryk. Filtr kabinowy umieszczony jest w układzie wentylacji pojazdu przed wirnikiem dmuchawy, chroniąc go przed uszkodzeniem. W filtrach kabinowych nie stosuje się wkładów papierowych, które po zawilgoceniu zmniejszają zdolność pochłaniania zanieczyszczeń i dokładność filtracji.

Standardowy filtr kabinowy zbudowany jest z trzech warstw osadzonych w obudowie z tworzywa sztucznego – wstępnej, która zatrzymuje największe cząstki brudu i kurzu, środkowej mikrofazy zatrzymującej mikrocząsteczki, pyłki i bakterie oraz nośnej warstwy filtrującej stabilizującej konstrukcję filtra. Szczególnie rozwiniętą technikę oczyszczania powietrza wewnątrz samochodu oferują filtry kabinowe Boscha z węglem aktywnym, który stanowi dodatkową czwartą warstwę zatrzymującą szkodliwe dla zdrowia gazy, jak tlenki azotu, ozon i związki siarki.

Dlatego w trosce o ochronę zdrowia warto stosować właśnie filtr kabinowy z węglem aktywnym, który eliminuje z zasysanego do wnętrza pojazdu powietrza nawet 100 proc. zanieczyszczeń. Filtry te umożliwiają jazdę z włączonym nawiewem lub klimatyzacją nawet w tak trudnych warunkach, jak przejazd przez tunele lub jazda w ulicznych korkach, kiedy stężenie zanieczyszczeń na zewnątrz jest bardzo duże. Filtry kabinowe z węglem aktywnym Bosch odznaczają się wysoką odpornością na upały, mróz i wilgoć.

Jak często wymieniać?

Filtry kabinowe powinno się wymieniać po przejechaniu 15 tys. km lub co najmniej raz w roku. Zazwyczaj filtr jest wymieniany podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu.

Sygnałami do wymiany filtra są parowanie szyb, zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę. Wymiana jest potrzebna szczególnie po zakończeniu okresu zimowego, ponieważ kurz i wilgoć, pochłaniane przez filtr jesienią i zimą stanowią idealne podłoże dla rozwoju bakterii i grzybów, które dodatkowo pogarszają jakość powietrza wewnątrz pojazdu.

Zablokowany filtr kabinowy powoduje przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnych przypadkach doprowadzi go jego przegrzania. Gdy poczujemy charakterystyczną, uciążliwą woń w kabinie z wymianą filtra nie należy już dłużej zwlekać, gdyż nieprzyjemny zapach spowodowany jest rozwojem bakterii w warstwach filtrujących.

Bosch oferuje ponad 170 typów filtrów kabinowych standardowych i z węglem aktywnym, pokrywając 80 proc. zapotrzebowania na rynku. Filtry są dostępne dla niemal wszystkich wersji pojazdów. Można je kupić w warsztatach i sklepach z częściami motoryzacyjnymi. Ponadto, filtr standardowy zamontowany fabrycznie można bez problemu wymienić na filtr z węglem aktywnym, bez konieczności wykonywania żadnych modyfikacji w pojeździe.

Wymiana filtra kabinowego jest szybka i prosta. Szczegółowa instrukcja montażu jest dołączona do każdego filtra kabinowego z węglem aktywnym i ułatwia wymianę filtra poprzez opis poszczególnych czynności.